מבזקי חדשות מהעולם ליום 1-4-21

*- בית המשפט העליון של וירג'יניה התיר לעיריית שרלוטסוויל להסיר את הפסל של מפקד צבא הקונפדרציה, רוברט אי. לי, שעמד במרכז ההפגנות הסוערות של פעילי ימין קיצוני באוגוסט 2017, במהלכן נרצחה הת'ר הייר על ידי הגזען הלבן, ג'יימס אלכס פילד, בפיגוע דריסה. כמו כן יוסר פסלו של הגנרל סטונוול ג'קסון מצבא הדרום.

*- אליזבת שדליק, שהייתה האחות האישית של הנשיאים ג'ון קנדי ולינדון ג'ונסון בעת ששירתה בצי האמריקאי, הלכה לעולמה בגיל 86 בסוף דצמבר אחרי שנדבקה בנגיף הקורונה – כך סיפרה היום בתה, שרה אנדרסון, לוושינגטון פוסט. "היא לא דיברה הרבה על זה, לא רצתה להיות במרכז תשומת הלב", אמרה אנדרסון. היא האמינה שאם עובדים קשה, האנשים הנכונים שמים לב לזה".

*- בדיוק לפני 20 שנה, נהרג הטייס הסיני, וונג וויי, כאשר מטוס קרב J-8II של חיל הים של הצבא העממי התנגש עם מטוס ביון EP-3E של הצי האמריקאי, דרומית מזרחית לאי האינאן שבים סין הדרומי. היום פתח הצבא הסיני בסדרת תמרונים שיימשכו חודש בים סין הדרומי, ובתקשורת מיהרו לשלוח מסר לכיוון ארה"ב: "סין חזקה יותר כיום מאשר הייתה לפני 20 שנה כי יש לה כלי נשק וציוד מתקדמים יותר".

*- קבוצת הניו יורק מטס הודיעה על רכש חדש לקראת פתיחת עונת הבייסבול מחר.

תמונה

*- הכלבים של ביידן ממשיכים עם "השערוריות": ימים ספורים אחרי שמייג'ור וצ'אמפ שבו לבית הלבן מ"גלות" בדלוור בעקבות תקרית נשיכה של צ'אמפ, נמסר היום כי מייג'ור נשך "קלות" עובד של שירות הפארקים הלאומי במהלך טיול במדשאה הדרומית של הבית הלבן. "מייג'ור עדיין מתרגל לסביבה והוא צבט מישהו בזמן הטיול", מסר מייקל לה-רוסה, הדובר של הגברת הראשונה, ג'יל ביידן. לדבריו, האיש עבר בדיקה ושוחרר "ללא כל פציעה".

ואם זה לא מספיק: העיתונאים בבית הלבן דיווחו שצואת כלבים זוהתה לפני זמן קצר על הרצפה ליד דלתות חדר הדקלים במעון הנשיאותי, מול החדר הדיפלומטי, אחרי ששני כלבי הרועה הגרמני נראו באזור, אולם לא ידוע מי משניהם אחראי למעשה.

*- גורמי ביטחון בניז'ר דיווחו כי מספר חיילים נעצרו אחרי שהמשמר הנשיאותי סיכל "ניסיון הפיכה", כאשר תושבים דיווחו על אש כבדה שנשמעה לפנות בוקר ליד הארמון הנשיאותי בניאמיי. ביום שישי יושבע הנשיא החדש, מוחמד באזום, בצל טענות האופוזיציה לזיופים בבחירות.

*- מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה הודעה משותפת של ארה"ב ו-13 מדינות נוספות, בהן בריטניה וישראל, בקריאה לקיים "ניתוח והערכה שקופים ועצמאיים, חופשיים מהתערבות והשפעה בלתי הוגנת, של מקורותיה של מגפת הקורונה".

המדינות הביעו דאגה מכך שצוות המומחים של ארגון הבריאות העולמי לא קיבל גישה מספקת למידע בסין ולא זכה לתנאים המתאימים עבור "ממצאים עצמאיים ואובייקטיביים".

*- זעזוע בכוחות המזוינים של ברזיל: משרד ההגנה הודיע כי מפקדי זרועות היבשה, האוויר והים יוחלפו בו זמנית, יממה אחרי שהנשיא ז'איר בולסונרו הדיח במפתיע את שר ההגנה, פרננדו אזבדו א סילבה, במסגרת זעזוע מקיף בממשלה, ומינה את ראש הסגל שלו, הגנרל וולטר סוזה ברגה נטו. על פי הדיווחים, שלושת הקצינים עזבו אחרי פגישה מתוחה עם השר החדש.

*- מחקר חדש מזהיר כי לוויינים פעילים ופסולת חלל שנעים במסלול סביב כדור הארץ גורמים לשמי הלילה בכוכב הלכת שלנו להיות בהירים יותר בעשרה אחוזים מעל רמות האור הטבעיות על פני אזורים נרחבים יותר בכדור הארץ, השפעה משמעותית יותר מכפי שסברו קודם לכן.

"ציפינו שהעלייה בבהירות של השמיים תהיה גבולית, אם בכלל, אבל ההערכות התיאורטיות שלנו סיפקו הוכחה מפתיעה באופן קיצוני שעודדו אותנו לדווח על התוצאות באופן מיידי", הסביר מירוסלב קוציפאי מאוניברסיטת קומניוס בסלובקיה שהוביל את צוות המחקר הבינלאומי.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי