וושינגטון תקצה פרס לכל מי שיספק מידע על בכיר החיזבאללה שרצח את חרירי

ביום שני הקצה משרד החוץ האמריקני פרס של 10 מיליון דולר למי שימסור מידע על מיקומו או זהותו של סלים ג'מיל עיאש – سليم جميل عياش, בכיר בחיזבאללה הלבנוני, או ימנע ממנו להוציא לפועל פעולות טרור ברחבי העולם נגד אזרחים  אמריקאים או רכוש אמריקאי.

בהצהרת המשרד תואר עיאש כ-"פעיל בולט ביחידה 121 של החיזבאללה,יחידת מחסלים שמקבלת את פקודותיה ישירות ממנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. "

בהצהרה נאמר עוד כי עיאש השתתף במאמצים לפגוע באנשי הצבא האמריקני.

בית המשפט הבינלאומי הפליל מנהיג בחיזבאללה בפרשת חיסולו של רפיק חרירי.

משרד החוץ האמריקני הבהיר כי ב- 11 בדצמבר 2020, בית משפט בינלאומי דן את עייאש, בהעדרו ,לחמישה מאסרי עולם חופפים באשמת קשר לטרור, שגרם לפיצוץ מטען שהועמס על משאית בפברואר 2005 בביירות, והרג את ראש ממשלת לבנון, רפיק חרירי, ועוד 21 אחרים ופצע 226 בני אדם.

בהודעת המשרד נכתב כי "בית המשפט מצא כי עייאש הוביל את " צוות המתנקשים שביצע את הפיגוע בחרירי, והיה מעורב באופן פעיל בחיסול ביום הפיגוע".

מהמידע שבידי בית המשפט עולה כי עיאש נולד ב-10 בנובמבר 1963 בעיירה חרוף – حاروف שבדרום לבנון, והתגורר בכמה אזורים בלבנון, בהם אלחדת', נבטיה ופרברי ביירות הדרומיים.

موقع اغتيال رفيق الحريري في 2005

סלים עייאש נותר חופשי, שכן מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה סירב להסגיר אותו, יחד עם שלושה נאשמים נוספים, שבסופו של דבר זוכו.

במהלך הדיון בנובמבר אמרו התובעים כי מאסר עולם הוא "העונש ההוגן והמתאים היחיד" עבור סלים עייאש, בהתחשב בכך שהעניין נוגע ל"פיגוע הטרור החמור ביותר שהתרחש אי פעם על אדמת לבנון ". הם גם דרשו להחרים את רכושו של עייאש.

רפיק חרירי היה ראש ממשלת לבנון לפני התפטרותו באוקטובר 2004, אך הוא נרצח בפברואר 2005 כאשר מחבל מתאבד פוצץ משאית מלאה בחומרי נפץ בזמן שהשיירתה המשוריינת שלו עברה, הרגה 22 בני אדם ופצעה 226 איש.

ב- 18 באוגוסט, בתום משפט בן שש שנים, השופטים הגיעו למסקנה כי קיימות ראיות מספקות כדי לקבוע כי עייאש היה לב ליבה של רשת משתמשי טלפון ניידים שריגלו אחר חרירי בחודשים שקדמו להתנקשותו.

المحكمة الدولية الخاصة بلبنان هي أول مؤسسة قضائية دولية دائمة مختصة بمحاكمة الأفراد المشتبه بهم في ارتكاب جرائم إبادة جماعية

הם אמרו בפסק דינם כי עייאש "אשם מעל לכל ספק סביר" בחמשת האישומים שהוגשו נגדו, דהיינו "קשירת קשר לביצוע פעולת טרור, לבצע פעולת טרור באמצעות מטען חבלה בניסיון להרוג את חרירי ,בשימוש בחומרי נפץ למטרות הריגה בכוונה תחילה שגרם למותם של 21 אנשים אחרים ובניסיון רצח באמצעות חומרי נפץ של  226 איש."

סלים עייאש – מפקד יחידת החיסול שהתנקשה בחיי ראש ממשלת לבנון – רפיק חרירי:

סלים עייאש אחראי לתא ההתנקשות בחרירי. אַרְכִיוֹן