השבוע שבין ה-19.3.21 ל- 26.3.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- ההחלה הגשת רשימות מועמדים לבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. בשלב זה, בעיקר של רשימות שוליות, כשבמקביל, נשלמת הכנת רשימות המועמדים של הזרמים המרכזיים. ברקע, מדווח, שיו"ר הרש"פ דחה בגסות את עצתו של ראש השב"כ הישראלי לדחות את קיום הבחירות.
*- ענין רב של הפלסטינים בתוצאות הבחירות בישראל, לצד היעדר תגובה משמעותית נוכח ה"תיקו הפוליטי". ברקע, מרוצים גורמי הטרור ברצועה, מהצלחתם לירות רקטה לכיוון באר שבע, ולהוציא תמונה של הוצאת ראש הממשלה נתניהו מאולם אירועים במהלך עצרת בחירות.
*- טענות על הרוג בהפרת סדר ליד שכם, כחלק מההפגנות השבועיות, המתנהלות מדי יום שישי במוקדי חיכוך באיו"ש.
*- הקורונה ממשיכה להתפשט באיו"ש וברצועת עזה, מה שגורר צעדי ריסון חלקיים. ברקע, פתחה הרש"פ בצעדים מהוססים במבצע חיסון האוכלוסייה המבוגרת, כשראשון המתחסנים היה יו"ר הרש"פ.
ממשלת הרש"פ מבקשת להביא להורדת מחירי התקשורת הסלולארית, נוכח הנהירה של רבים מהתושבים לשירותי הסלולר הישראליים.
*- מספר פצועים מירי באוויר בעת קבלת פנים לבכיר בפת"ח מקלקיליה שהשתחרר מהכלא הישראלי. ברקע, מעורבות של פעילי פת"ח וחמא"ס בתאונות דרכים, חלקן קטלניות, באיו"ש וברצועת עזה.

ובהרחבה:

ההערכות לבחירות באיו"ש ובעזה צוברת תאוצה, ואם היינו סקפטיים לאחר שאבו מאזן חתם על הצו לקיום הבחירות, הרי ככל שחולף הזמן, נראה שרק הפתעה גדולה תמנע את קיומן. הרש"פ רתמה לא מעט גופים זרים ובינלאומיים לפיקוח על המהלך, ובראשם האיחוד האירופי, נציגות של האו"ם, וגם הועדה לזכויות האדם בירדן הצטרפה השבוע לגורמי הפיקוח על הבחירות.
השבוע החלה ועדת הבחירות המרכזית של הרש"פ לקבל רשימות מועמדים, כשההרשמה צפויה להיסגר ב- 31 למרץ. בינתיים נרשמו רק רשימות קטנות, כמו רשימה של החזית הדמוקרטית, ורשימה עצמאית בראשות מופיד חסאינה מעזה, לשעבר השר לעבודות ציבוריות, עם כמה אנשי אקדמיה נוספים. ברקע, דווח על כישלון הניסיונות לכונן רשימת שמאל מאוחדת, אם כי חלק מאנשי השמאל לא סתמו על כך את הגולל סופית.
בפת"ח, הועד המרכזי יבחר לקראת סוף השבוע את רשימת המועמדים, על בסיס המלצות גופי השטח, שנתבקשו להביא המלצות על מספר מועמדים כפול מזה שייבחרו לבסוף. בפת"ח מתעקשים להתמודד ברשימה עצמאית, אם כי חסין אלשיח', חבר הנהגת הפת"ח ציין, שהממשלה שתקום לאחר הבחירות תהיה ממשלת אחדות שתמנה גם נציגים מהחמא"ס. מנגד, הדגיש, שאין סיכוי לפיוס בין אנשי אבו מאזן למחמד דחלאן, שלטענתו בזז את תושבי עזה והרש"פ.
אנשי דחלאן שמבינים שלא יוכלו להתמודד יחד עם אנשי אבו מאזן ברשימה אחת נערכים להתמודדות עצמאית, תוך שהם מנהלים מגעים עם נאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת, שהוצא לאחרונה משורות הפת"ח, לריצה משותפת. השבוע הורחק אלקדוה מראשות מוסד יאסר ערפאת, אותו ניהל ושומר ראשו נעצר, אך הוא עדיין לא נרתע. בפת"ח מתעקשים להעמיד בראש הרשימה את האסיר מרואן ברגותי, למרות שזה מדגיש שבכוונתו להתמודד על ראשות הרש"פ בכל מקרה.
בתוך כך, בחמא"ס הכינו כבר רשימת מועמדים, אבל טרם חשפו את השמות, למעט של מספר בכירים במנגנון הציבורי, דוגמת תופיק אבו נעים, הממונה על בטחון הפנים, ע'אזי חמד, סגן שר הרווחה ואחרים שהגישו את התפטרותם מהמנגנון, כדי להתמודד בבחירות. עם זאת ציינו אנשי החמא"ס, שהם עדיין מעוניינים ברשימה משותפת עם הפת"ח, גם אם להבנתם הסיכויים שהדבר יקרה פחתו מאוד.
ובשולי הדברים טען ג'בריל רג'וב, מי שהוביל את המגעים בין הפת"ח לחמא"ס שאבו מאזן התייחס בצורה בוטה במיוחד לראש השב"כ נדב ארגמן שביקש ממנו לדחות את קיום הבחירות. לדבריו אמר אבו מאזן לארגמן: אם סיימת את הקפה? צא עכשיו.
לצד זאת, עקבו הפלסטינים בעניין רב ומקרוב אחר הבחירות בישראל ותוצאותיהן. הדיווחים בנושא הינם בעיקר אינפורמטיביים ומתבססים על התקשורת הישראלית, שמהווה ממילא מושא מתמיד לסיקור ומעקב. הדיווחים, לפיהם ראש הממשלה נתניהו יתקשה לגייס רוב להמשך שלטונו, התקבלו בקורת רוח מסוייגת אצל הפלסטינים, אך לא בחגיגות שמחה משמעותיות. נתניהו, גם אם אינו אהוד בקרב הפלסטינים, הוא עדיין נחשב כ"אוייב מוכר", שאליו הפלסטינים כבר התרגלו, ויודעים להתמודד מולו.
לצד זאת, קיבלו הפלסטינים בשביעות רצון את הצלחת רשימתו של מנצור עבאס להיכנס לכנסת, הגם שראוי לציין, שיו"ר הרש"פ ואנשיו, לא עשו דבר כדי לסייע לרשימת רע"מ של מנצור עבאס לעבור את אחוז החסימה, וכאשר סולק מנצור עבאס מהפגנה באום אלפחם, בקריאות "בוגד", ניתן היה לראות לא מעט חיוכים של שמחה לאיד כלפיו, בשורותיהם.

על רקע הבחירות, נורתה רקטה בודדת מהרצועה לכיוון באר שבע, כשראש הממשלה נתניהו שהה בעיר. הפלסטינים דיווחו על כוונה לבצע ירי דומה, עוד קודם לכן, כשנתניהו תכנן להגיע לאשקלון, והם זוקפים לכוונה זו את ביטול הביקור. מבחינתם, דמותו המושפלת של ראש הממשלה מוצא מאולם, לאחר ירי רקטה הינה מטרה מספיק חשובה, כדי להפר בגינה את הרגיעה. ישראל בתורה הגיבה בהפצצת מחסן תחמושת של החמא"ס בעזה, צעד שלא מחק את הפרצופים המחויכים של מחבלי החמא"ס ויותר מכך של ה"ג'האד האסלאמי".

הנה תמונות מהפצצת התגובה הישראלית:

ובאיו"ש, נמשכות ההתפרעויות והפרות הסדר במוקדים הקבועים. השבוע דיווחו הפלסטינים גם על הרוג בהתפרעויות בכפר בית דג'ן, שממזרח לשכם. מדובר בפעיל חמא"ס מוכר, וכל"ש. הן אסמאעיל הניה והן אבו מאזן התקשרו לבית האבלים כדי להביע תנחומים. הנה תמונות מפינוי ההרוג בבית דג'ן, אך אין תמונות מהפגיעה בו, מה שמעורר ספקות לגבי הגירסה הפלסטיני, לפיה, הוא נפגע מקליע חי שחדר לתוך עינו:

הפגנות נוספות התקיימו השבוע גם בכפרים קדום, לובן אלשרקיה ועין אלבידא בבקעה. כן התקיימו התפרעויות בכפר ביתא, לאחר שכח צה"ל הגיע כדי לאבטח הגעת ישראלים לתל ארומה ביום הבחירות. בנוסף, נפצע קשה מבוקש, במהלך פעילות מסוערבת בראמאללה, לאחר שניסה להימלט.
ברקע לדברים, נמסר על שלילת תעודת ה- VIP מריאד מאליכי, שר החוץ הפלסטיני, לאחר שחזר מפגישות עם אנשי בית הדין הבינ"ל בהאג. מאליכי, מצדו טען שכבר חודשים הוא אינו מסתובב עם תעודת VIP, ונסיעותיו לחו"ל ובחזרה אינן מתואמות מול ישראל.
מנגד, מסר חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי ברש"פ, כי ישראל הסכימה לאשר יציאת תושבי עזה למפגשים בקונסוליות בישראל לשם הוצאת ויזה. כמובן שהודעה זו העלתה מיד טענות לפיהן מדובר במהלך שתכליתו עידוד הגירה.
ואחרי כל אלה, ממשיכה הקורונה להתפשט הן באיו"ש והן בעזה, כאשר הפלסטינים מבינים שמשמעות הדבר, הינה פגיעה צפויה באירועי הרמדאן, ובפעילות הכלכלית לקראת חודש זה
הנהלת החמא"ס בעזה, הורתה על שורת צעדי ריסון, ובמרכזם עוצר לילי, איסור על קיום בתי אבל וחתונות עם למעלה ממאה משתתפים, הגבלות על מספר השוהים במקום אחד ועוד.
באיו"ש נמשכת מדיניות של סגרים נקודתיים, לצד תחילת מבצע חיסונים על בסיס המנות שנתקבלו מארגון הבריאות העולמי. מבצע החיסונים הושק בטקס במעמד מחמד אשתיה, ראש הממשלה, ומיי כילה, שרת הבריאות שהזריקה בעצמה את החיסונים, ובמקביל חוסן בלשכתו יו"ר הרש"פ אבו מאזן. עד כה חוסנו באיו"ש, כ- 9,000 איש, לא כולל הפועלים בישראל וההתיישבות. בעזה חוסנו כ- 14 אלף איש ומחמד דחלאן שדאג לאספקת החיסונים באמצעות פטרונו, שליט האמירויות, הודיע שיביא עוד חיסונים ברגע שהמלאי הנוכחי שסיפק ייאזל.

הנה תמונות מהשקת מבצע החיסונים באיו"ש:

במישור הפנימי: מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז שהממשלה תביא להורדת מחירי התקשורת הסלולארית, לצד שיפור איכותה. זאת, לאחר שהציבור הפלסטיני מצביע ברגליים ורוכש טלפונים של חברות ישראליות, שמעניקות רמת ביצועים גבוהה בהרבה מאלה של החברות הפלסטיניות, במחיר נמוך בהרבה. הרש"פ אמנם נלחמת במכירת סימים של החברות הישראליות, ומונעת הצבת אנטנות ישראליות בשטחי הרש"פ, אך עדיין מדובר במלחמה חסרת סיכוי, במציאות בה, האוכלוסיות הישראלית והפלסטינית חיות זו בתוך זו. גורמי התקשורת הפלסטיניים, מנסים בתוך כך, להעלות רעיונות סרק כמו תביעה כנגד החברות הישראליות הפוגעות בהכנסותיהן.
ובהקשר אחר: תצויין תקרית בה נפצעו מספר אנשים מירי באוויר בקבלת פנים להזאע שרים, מי שעמד בעבר בראש הפת"ח בקלקיליה ונאסר מאז שנת 2001, בשל חלקו בפיגועי טרור. לצד זאת, דווח על תקרית ירי לעבר בית עסק בכפר אמאתין שבגזרת קלקיליה. כן נמסר, על קרב יריות בין חמולות במחנה הפליטים "אלעין", שבשכם, ללא נפגעים.
בתוך כך, 3 כלי רכב לא מורשים היו מעורבים השבוע בתאונה ליד אלזעים. בנוסף, נהרג אסיר משוחרר מאזור בית לחם בתאונת דרכים באזור, חודשיים לאחר יציאתו מן הכלא.

הנה תמונות מהתקרית בקלקיליה:

ובעזה, מספר תאונות דרכים חלקן קטלניות השבוע. ברבות מהן מעורבים אנשי החמא"ס, החשים כ"בעלי הבית". במקביל, משטרת החמא"ס עצרה אדם ששדד כספומט בח'אן יונס.
עד כאן להשבוע. מפאת הפסח, לא תצא סקירה בשבוע הבא
שבת שלום ופסח כשר ושמח.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש