כתוצאה מתקיפות ישראל על אניות איראניות הפסיד החיזבאללה כמיליארד דולר

אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – אלחורה מצטט היום את העיתון הישראלי מעריב שטען כי "התקפות ישראל על ספינות איראניות בים התיכון גרמו לחיזבאללה הלבנוני לאבד קרוב למיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות.

העיתון הוסיף כי ישראל ביצעה עשרות התקפות על ספינות איראניות ברחבי המזרח התיכון בשנים האחרונות, וציינה כי החקירה שערך וול סטריט ג'ורנל על התקיפות הישראליות נגד ספינות איראניות שהובילו נפט לסוריה חשפה רק חלק מהאמת.

בדיווח בעיתון הודגש כי פעולות חיל הים הישראלי נגד איראן בתקופה האחרונה היו "עמוקות ומקיפות יותר" ממה שנחשף.

על פי דו"ח "מעריב", התקיפות נועדו למנוע העברת אמצעי לחימה מתקדמים מאירן לסוריה ולבנון, במיוחד לחיזבאללה, במיוחד טילים מונחים מדויקים.

ישראל מנסה, על פי העיתון, גם להבטיח שחיזבאללה לא ישיג טילים מתקדמים נגד ספינות מאיראן, כמו אלה ששימשו במהלך מלחמת 2006.

המטרה הנוספת של התקפות אלה היא לנהל "מלחמה כלכלית" נגד איראן ולהפסיק את הובלת הנפט לסוריה, אשר לאחר מכן מוחלפת בכספים המשמשים למימון הפעילות העוינת של חיזבאללה, על פי העיתון.

הוול סטריט ג'ורנל ציטט בשבוע שעבר גורמים אמריקניים ואזוריים כי ישראל תקפה לפחות  12 אוניות ששטו לסוריה, בעיקר נושאות נפט איראני, מחשש להשתמש ברווחי נפט למימון פעילות טרור במזרח התיכון.

העיתון אמר כי המהלכים הצבאיים הישראליים הללו הם חזית חדשה לסכסוך בין ישראל לאיראן, וציינו כי זו הפעם הראשונה שנחשפים התקפות אלה. גורמים איראניים דיברו רק על חשדות שחלק מהתקפות אלה הן ישראליות.

הדו"ח הצביע על כך שמאז סוף שנת 2019, ישראל פתחה בפעולות תוך שימוש בכלי נשק, כמו מוקשים ימיים, כדי לפגוע בספינות איראניות או בכאלה שנשאו מטענים איראניים בזמן שהן שטו לעבר סוריה בים סוף ובאזורים אחרים באזור.

חלק מהתקיפות הימיות נועדו גם למנוע מאיראן להעביר משלוחים ,שאינם נפט, אחרים, כולל נשק, דרך האזור, על פי גורמים אמריקניים.

מבין עשרות ההתקפות על ספינות שהובילו נפט איראני, שלוש התרחשו בשנת 2019, כך מעריך מומחה ספנות. מומחה ספנות נוסף בטהרן אמר כי ספינות איראניות הותקפו שש פעמים בשנת 2020.

מומחי הספנות האיראנים אמרו כי ההתקפות המיוחסות לישראלים לא הביאו לטביעת ספינות, אך התקיפות אילצו לפחות שתי ספינות לחזור לאיראן, מה שהוביל לעיכוב במסירת הדלק במסוף הנפט בסוריה.

הפרשן הצבאי של האתר גיא א. מעיר ברקע הכתבה כי "ההפסד של מיליארד דולר הוא תיאורטי ומבוסס על חישוב 50 דולר לחבית נפט. בפועל מחיר חבית איראנית (עלות) הוא כ-12 דולר וסביר שהסורים לא משלמים מחיר מלא אם בכלל על הנפט.
בכל מקרה המכה על מניעת הנפט היא יותר לכבוד, לחופש התנועה ולשליטה איראנית בים. היא כואבת ושווה הרבה יותר מיליארד דולר."