איראן החלה להעשיר אורניום באתר נתנז בצנטריפוגות מתקדמות

על פי תנאי תכנית הפעולה המקיפה המשותפת לשנת 2015 (JCPOA), הצנטריפוגות היחידות העשויות להיות ממוקמות מתחת לאדמה במפעל ההעשרה בנטנז שבאיראן הן רק הצנטריפוגות מדגם- IR-1 הוותיקות, שהן יעילות ברבע בלבד לעומת  סרכזות ה- IR החדש דור 4. עם זאת, טהראן בחרה להעביר את הצנטריפוגות המתקדמות מתחת לאדמה בשנה שעברה לאחר שאירוע חבלה, לכאורה ,השמיד סדנה לפיתוח והרכבת צנטריפוגות שהיה ממוקם מעל הקרקע ,ביולי 2020.

המתקן התת-קרקעי מאובטח במידה ניכרת מהמתקנים העל-קרקעיים, כמו גם עמיד יותר בפני התקפה אווירית – דבר שישראל איימה שוב ושוב לעשות ושאותו שקל גם טראמפ כאופציה.

בנובמבר העביר המג'ליס (הפרלמנט) האיראני חוק המחייב את המדינה להתחיל בהפחתה הדרגתית של התחייבויותיה ל- JCPOA, מתוך כוונה ללחוץ על ארצות הברית לחזור לעסקת הגרעין אותה נטשה באופן חד צדדי בשנת 2018.
אמצעים אלה כוללים הגדלת הפרדת האורניום לאחוזים גבוהים יותר וכן הגדלת כמות האורניום המזוקק במחסנים, וכן הגבלת יכולתם של פקחי סבא"א לפתוח בבדיקות פתע. בינואר הכריז ארגון האנרגיה האטומית באיראן על "טוהר" האורניום המרבי שהפיקו של 20% U-235, שהוא הרבה מעבר ל -3.67% המותרים במסגרת ה- JCPOA אך בשום מקום לא נמצא אורניום נקי בכ -90% הדרוש לייצור פצצה גרעינית זמינה.

העסקה נחתמה בין איראן, ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי, רוסיה וסין, והוסכם בה כי איראן תוותר על תוכנית הנשק הגרעיני שלה ותקבל על עצמה מגבלות קפדניות על ייצור אורניום, שיספיק כדי לספק כמה תחנות כוח קטנות בתחומי  המדינה, בתי חולים עם כלים רפואיים מתקדמים, ובמקביל יבוטלו הסנקציות הכלכליות נגד המדינה.
ארה"ב נטשה את העסקה במאי 2018, בטענה שאיראן הפרה בסתר את העסקה והטילה מחדש את הסנקציות הכלכליות הקשות. עם זאת, אף אחת מהמדינות האחרות לא הסכימה עם הערכת ארה"ב וניסתה להישאר במסגרת העסקה, אם כי תוך שהיא מתכופפת בפני לחץ ארה"ב לבלום את הסחר והעסקאות עם איראן.

לפני כניסתו לתפקיד, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצביע על נכונותו לחזור לעסקה, אך מאז השבעתו בינואר הוא הקשיח את עמדותיו  והתעקש כי איראן תהיה הראשונה שתפעל להפסקת הפרותיה לפני שארה"ב תשלים את הורדת הסנקציות. טהראן התעקשה כי על ארה"ב לחזור לעסקה תחילה, שכן זו הייתה היא שעזבה את העסקה מבלי שאיראן עשתה עוול.

קרדיט לתמונה:אלערביה