מאבק הכוחות … מדוע טורקיה ואיראן מתחרות על עיראק?

הסיבה למחלוקת בין איראן לטורקיה בעירק נובעת משיקולים של "מאזן הכוחות" והחתירה של שתי המדינות ל"השפעה גדולה יותר "באזור, במקביל ל"תחרות כלכלית עזה", על פי ניתוח שפורסם במגזין " נשיונל אינטרסט ".

הניתוח אומר כי טהראן מודאגת במיוחד מכך שאנקרה עשויה להשתמש במערכה האנטי כורדית שלה בכדי לבסס נוכחותה הצבאית ,ארוכת טווח ,בסינג'אר, כפי שעשתה בעבר בצפון סוריה ובמחוז דהוק – دهوك בעירק.

בהתחשב בכך שעיראק וסוריה הן שני המרכיבים העיקריים של "העומק האסטרטגי" שלה, יש לאיראן "גישה סכום אפס למדינות אלה", כלומר טהרן אינה מוכנה באופן בסיסי לחלוק את תחום ההשפעה האסטרטגי הנתפס שלה עם היריבים.

תחרות כלכלית

בנוסף, טורקיה היא גם המתחרה הכלכלית העיקרית של איראן בשוק העיראקי, על פי הניתוח.

בשנת 2019 ייצאה טורקיה סחורות בסך 10.2 מיליארד דולר לעירק, העולה מעט על יצוא איראן בסך 9.6 מיליארד דולר באותה תקופה, כך לפי הנשיונל אינטרסט.

חברות טורקיות השקיעו גם כ -25 מיליארד דולר ב -900 פרויקטים של בנייה ותשתית – כולל אנרגיה, מים ותעשיות פטרוכימיות – בערים עירקיות שונות.

חיילים עומדים על טנקים הנושאים דגלי טורקיה ועיראק במהלך תרגיל צבאי משותף סמוך לגבול טורקיה-עירק ב ...
מוצב צבאי בגבול בין טורקיה ועירק

בין טהרן ואנקרה ישנה תחרות גוברת בתחום ייצור החשמל בעירק, אשר בעבר נשלט על ידי חברות איראניות.

חוץ מזה, טורקיה רואה במיקומה הגיאוגרפי בצומת בין מזרח אירופה למערב אסיה יתרון גאו-כלכלי ייחודי, והיא מבקשת יותר ויותר בלעדיות על נתיבי מעבר באזורים שכנים.

למרות ששתי המעצמות האזוריות ,הלא ערביות, ניסו להגדיר את האינטרסים שלהן ואת תחומי ההשפעה שלהן בעולם הערבי באופן שימנע חיכוכים ותחרות ישירה, בעקבות עליית הסנטימנט האנטי-איראני בעירק והתנקשות בחייו של הגנרל במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני, מנהיגי טורקיה אולי הגיעו למסקנה שהגיע הזמן לנצח את ההשפעה האיראנית בעירק ולהשיב את מה שהם רואים כגורם היסטורי לתורכיה במדינה זו, על פי הניתוח.

עימות צבאי?

למרות שטורקיה אינה מבקשת להתעמת עם איראן בעירק, היא מצפה לחזק את השפעתה האסטרטגית על שכנותיה הדרומיות בטווח הארוך, על פי הניתוח.

עם זאת, דרך התחרות הנוכחית גוררת סיכון להתנגשות לא רצויה, מכיוון שגישות קשוחות של איראן וטורקיה על אזורי ההשפעה האמיתיים או הנתפסים שלהן , יכולות לגרום בקלות להסלמה, אם אחד הצדדים יחליט לערער על האינטרסים של הצד השני.

חייל צבאי עירקי עומד ליד הגרפיטי שהשאיר שלוחה של מפלגת העובדים בכורדיסטאן, או PKK, אשר לאחרונה ...
תנועותיהם של אסייב אהל אלחק ואלנוג'בה איימו על הכוחות הטורקים בצפון עירק במקרה של פלישה לסינג'אר

מתח קודם

בפברואר 2020 איראן וטורקיה עמדו על סף עימות ישיר באידליב, לאחר שמיליציות הנתמכות ע"י איראן התפרסו לראשונה בצפון מערב סוריה כדי להשתתף במאבק נגד המורדים הנתמכים על ידי טורקיה.

"אם תקיפה טורקית אפשרית בסינג'אר תוביל לעימות בין טורקיה לבין מיליציות אלחשד אלשעבי העירקיות המגובות על ידי איראן, קשה להניח שאיראן תשב בחיבוק ידיים ותיתן לטורקים להמשיך כרצונם", נכתב בניתוח.

בעקבות האיום של ארדואן לפלוש לסינג'אר, כוחות הגיוס העממיים העיראקיים המקורבים למשטר האיראני הציבו אלפי חיילים בשלוש חטיבות בסינג'אר כדי להתמודד עם מה שהם רואים ככוונת אנקרה לכבוש חלקים מארצם.

כלי תקשורת בטורקיה ראו בצעד זה התערבות של כוחות הגיוס העממיים להצלת ה- PKK הכורדים, ואינדיקציה לתמיכת איראן במיליטנטים הכורדים.

ב- 10 בפברואר ביצעה אנקרה פעולה צבאית בהרי גארה במחוז דהוק בעירק לשחרור מספר בני ערובה טורקיים שהוחזקו על ידי המיליציה הכורדית ה- PKK.

לאחר כישלון המבצע והרג של שלושה עשר בני ערובה, איים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי טורקיה תרחיב את מערכה נגד ה- PKK לסינג'אר, אזור אסטרטגי בגבול עירק עם סוריה.

מתח זה מגיע למרות העובדה כי ביוני 2020, טהרן ואנקרה פתחו בעת ובעונה אחת במתקפות אוויר וארטילריה נגד מורדים כורדים בצפון עירק, מה שעורר ספקולציות כי היה תאום בין שתי המדינות.

אז מה השתנה בפחות משנה?
לאחרונה מנהיגי איראן התרשמו כי השפעתם בעירק הולכת ופוחתת, וכי האווירה האנטי-איראנית שולטת במדינה.

ההפגנות העממיות הנרחבות בעירק בסוף 2019 נגד התפקיד האיראני היו הסימן העיקרי הראשון להידרדרות זו, בעוד שחיסולו של סולימאני נתן את המכה הקשה ביותר להשפעת טהראן בעירק.

במאי 2020 הוחלף ראש הממשלה הנתמך ע"י איראן, עאדל עבדול מהדי, במוסטפא אל-קזמי, שהוא עצמאי יותר ומנסה לקיים יחסים מאוזנים עם איראן ושכנותיה האחרות של עירק, כולל סעודיה, מדינות חצי האי ערב. וטורקיה.

אֵשׁ צוֹלֶבֶת
לפני שבועות מתח השגריר האיראני בעירק, איראג 'מסג'די, ב27- בפברואר, ביקורת על ההתערבות הצבאית הטורקית בעירק וקרא לאנקרה להסיג משם מכוחותיה.

מסג'די אמר בראיון לערוץ "כורדי רודאו" כי איראן "אינה מקבלת התערבות צבאית בעירק, בין אם זו טורקיה או כל מדינה אחרת".

השליח הטורקי לעיראק, פטיח ילדיז, הגיב בטוויטר ואמר כי מקבילו האיראני "הוא האדם האחרון שיטיף מוסר לטורקיה על כיבוד גבולות עירק."

בעקבות סכסוך זה זימנו טהרן ואנקרה את השגרירים להביע רשמית את כעסם.

מנגד, יו"ר הפרלמנט העיראקי, מוחמד אל-הלובי, קרא לכבד את ריבונות מדינתו ולא להתערב בענייניה הפנימיים, תוך התייחסות ברורה לחילופי התקשורת בין השגרירים האיראניים לטורקיים בבגדאד.

אל-הלבוסי כתב בטוויטר: "על נציגי המשלחות הדיפלומטיות בעירק מוטלת החובה לייצג את מדינותיהם ולחזק את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות".

Turkey vs Iran - Military Power Comparison 2020 - YouTube