פרטים שפורסמו לראשונה על הרגעים לפני השמדת תכנית הגרעין הסורית!

העיתון האמריקאי "נשיונל אינטרסט" חושף פרטים שקדמו להפצצה הישראלית  על תכנית הגרעין בסוריה בשנת 2007, שהובילה להפסקתה המוחלטת לאחר מכן.

העיתון מדווח כי בשנת 2006 חשף המודיעין הישראלי אתר בנייה חשוד באזור נידח בצפון מזרח סוריה, סמוך לנהר פרת, 30 ק"מ מדיר א-זור.

הכתבה מתארת כי שטח אתר הבנייה היה מכוסה בגג ענק שחסם את הנוף מלמעלה, מה שגרם לסוכנות הביון הישראלית לחשוד בקיומה של תכנית גרעינית סודית במקום.

החשד אושר על ידי גורם איראני בלתי צפוי בדרגה גבוהה, הגנרל עלי רזא אסקארי, יועצו הביטחוני של נשיא איראן לשעבר מוחמד חתאמי וסגן שר הביטחון האיראני מזה שנים.

העיתון ציין כי אלאסקארי סיפק מידע רב ערך על תכנית הגרעין הסורית, שמומנה על ידי איראן ונבנתה על ידי הצפון קוריאנים.

ישראל ניסתה לאמת את המידע ולכן המוסד הישראלי חיפש בחדר במלון בו שהה איברהים עות'מאן בווינה במרץ 2007. איברהים עות'מאן  הוא מנהל הרשות הסורית לאנרגיה גרעינית.

לאחר מכן השאיר עוסמאן את המחשב הנייד בחדרו "ברישול, והיה טרף קל לסוכנים הישראלים שהעתיקו את הכונן הקשיח שלו."

העיתון אמר כי "הנתונים שהשיגו עלו על כל הציפיות והראו עשרות תמונות צבעוניות מתוך המבנה. כבר לא היה ספק. הסורים בונים כור גרעיני בעזרת צפון קוריאה. אחת התמונות אף הראתה את מומחה הגרעין הצפון קוריאני הבולט, ג'ון ג'בו. "

העיתון המשיך "ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט ביקר בבית הלבן ביוני 2007 ואמר להם בכנות כי ישראל עשויה לפעול באופן חד צדדי נגד פרויקט הגרעין הסורי אם ארצות הברית תסרב למבצע כלשהו".

ואז חדר כוח קומנדו מהכוחות המיוחדים הישראלים ,מיחידת העילית של הצבא הישראלי ,לעומק סוריה ואסף מידע מודיעיני מאתר הבנייה של הכור הגרעיני.

צה"ל קיבל אור ירוק להפציץ את תכנית הגרעין הסורית בספטמבר 2007, עם 10 מטוסי קרב F-15 ו- F-16 שהמריאו מבסיס חיל האוויר הישראלי ברמת דוד.

העיתון מאמין שהפצצת הכור הסורי שהיה בבניה עשוי להועיל לאזור המזרח התיכון, ואולי אפילו לכל העולם, במיוחד כאשר מדמיינים כיצד המלחמה בסוריה הייתה מתנהלת לו היה לאסד נשק גרעיני.

הפרשן הצבאי של האתר גיא א. מעיר על הכתבה של הנשיונל אינטרסט כדלקמן : 

מוזר שאחרי כל הפרסומים בעברית והמידע שיצא מאז עדיין יש כתבות עם טעויות.
לא היה שום גג על כל שטח הבניה אלא מבנה חריג עם גג גדול שהסתיר את מאפייני הבניין שהיה בתצורה דומה לכור פלוטוגני צפון קוריאני.

כור סורי בהשוואה לכור צפון קוריאני: 


האיראנים לא ידעו כלום על המיזם ובטח לא מימנו אותו. הם אפילו כעסו שזה קרה מתחת לאף שלהם.
המוסד לא האמין שיש תכנית גרעין סורית ואת הפעולה של שאיבת המחשב הזמינו באמ״ן מחקר. החומרים גם הועברו לאמ״ן בלי שנבדקו בכלל במוסד מה שהטריף את מאיר דגן כי הסקופ הגדול נפל שלל בידי ראש אמ״ן…