31 מדינות וביניהן ארה"ב מגנות את "הפרת החירויות" במצרים

נראה כי נשיא מצרים א-סיסי מתעורר לסיוט חדש ,שהוא כבר חשב שהתפטר ממנו לאחר סיום כהונת הנשיא האמריקאי אובמה, בכל הנוגע לזכויות האדם בארצו.

אובמה, שהיה מראשי המתנגדים להפיכה הצבאית שעשה א-סיסי נגד הנשיא הנבחר באופן דמוקרטי – מורסי , דאג כל הזמן לגנות את הממשל המצרי , להצר את צעדיהם ולא היסס לפגוע בתכניות סיוע ,צבאיות ואזרחיות למשטרו של א-סיסי.

היום, כשהנשיא ביידן עלה לשלטון , נראה כי רוחו של אובמה שוב מרחפת על פני הנילוס. 

مجلس حقوق الإنسان التابع للأمم المتحدة يصدر قرارا يدين العنصرية الممنهجة  دون الإشارة للولايات المتحدة | القدس العربي

למעלה מ -30 מדינות, קראו ,בפני המועצה לזכויות האדם של האו"ם, למצרים להפסיק לנקוט בחוקים למניעת טרור כדי לפגוע במתנגדים, מגיני זכויות האדם ועיתונאים ולהשאיר את מבקרי השלטון במעצר ,קודם משפט, ללא הגבלה. 

ארצות הברית, שנהנית ממעמד צופה במועצה לזכויות האדם של האו"ם, הייתה בין 31 מדינות שחתמו על ההצהרה המשותפת בעניין מצרים, הראשונה מאז 2014, שקראה לממשלה לבטל את ההגבלות על חופש הביטוי וההתכנסות.

"אנו קוראים למצרים להבטיח מקום בחברה האזרחית גם למגיני זכויות אדם, ולתת להם לעבוד ללא חשש מהטרדה, מעצר או כל צורה אחרת", אמר שגריר פינלנד, קירסטי קובי, שקרא את ההצהרה מפורום האומות המאוחדות. בז'נבה. "

המועצה הוסיפה כי "מצרים צריכה לבטל את איסור הנסיעות והקפאת הנכסים של מגיני זכויות האדם, כולל פעילי EIPR", בהתייחס לשלושה פעילים מהיוזמה המצרית לזכויות אדם שנעצרו בנובמבר האחרון לאחר שנפגשו עם דיפלומטים אירופאים בכירים בקהיר, ושוחררו רק לאחר מסע סולידריות.

"תנועת זכויות האדם במצרים עומדת על כף המאזניים", אמר קוויטר וויילן, נציג אמנסטי אינטרנשיונל לאו"ם בז'נבה, לסוכנות הידיעות רויטרס.

ראוי לציין שרוב המדינות החותמות היו אירופאיות, וארצות הברית, אוסטרליה, קנדה וניו זילנד הצטרפו אליהן, בעוד שאף מדינה מאפריקה או מהמזרח התיכון לא תמכה בהצהרה.

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, הביע את דאגתה העמוקה של ארצות הברית ממצב זכויות האדם במצרים, כולל הגבלות על החברה האזרחית וחופש הביטוי, מעצרים, דיכוי החברה האזרחית והפרות זכויות אדם.

הדובר אמר במסיבת עיתונאים ביום חמישי כי הדבר "מערער את הדינמיות של מצרים ויציבותה כשותפה של ארצות הברית."

"אנו נעלה את הנושאים הללו ללא הרף ולא נרתע מהעלאתם, ואנחנו נעשה זאת כפי שעשינו בעבר, ובמיוחד נחפש גם שותפים בקונגרס להתמודד עם נושאים אלה", אמר.

"לא יהיו צ'קים ריקים למדינה כלשהי אם היא שותפה ביטחונית קרובה, מתחרה או יריבה", אמר פרייס. "ארצות הברית לא תתפשר על ערכיה ועקרונותיה בשום מערכת יחסים", הוסיף.

ההצהרה המשותפת על מצרים היא הראשונה מאז 2014