סיפור נוסף על מפלים וטילים

כרגיל החות’ים יורים טילים איראנים על ערב הסעודית

בתקופה האחרונה החות’ים מגבירים את התקפות הרקטות, הכטבמ"ים, והטילים על ערב הסעודית, בין אם כחלק מהמערכה הניטשת על מאריב, כפי שהזכרנו בפתיחת המאמר על תימן, ובין אם כהתרסה איראנית ובעלי בריתם, עושי דברם החות’ים, אל מול הממשל החדש בבית הלבן.

מספרים לנו בחדשות על יירוט של טיל בליסטי או כטב"מ, לחילופין מספרים לנו על פגיעות, מראים לנו צילומים מריאד, או משדה התעופה של אבהא בירת מחוז עסיר, שעליה דיברנו במאמר על מפלים סעודים וטילים איראנים, אבל היום נדבר על עיר הררית קטנה בדרום מחוז עסיר, כ 130 ק"מ דרומית לשדה התעופה הבין לאומי של העיר אבהא (IATA: AHB), כ 93 ק"מ דרומת מבסיס חיל האוויר הסעודי, ע"ש המלך ח'אלד בח'מיס משיט, וכ 73 ק"מ מערבית מהעיר נג’ראן, שלא מפסיקים להיות מטווחים ע"י החות’ים, ונמצאת 15 ק"מ ממעבר הגבול עם מחוז סעדה (צעדה = صعدة) בתימן.

מעט על העבר

Wadi Kutam at Dhahran Al-Janub-Credit-Florent Egal

עיר עתיקה במיקום אסטרטגי מימי קדם, היושבת על דרך השיירות העתיקה, של מסחר ושל עולי הרגל מתימן למכה הקדושה, עיר בשם דהראן אל-ג'נוב (ظهران الجنوب = Dhahran Al-Janoub = דהראן הדרומית) שהיא בירת נפת דהראן, שבדרום מחוז עסיר.
בעבר הרחוק בתקופת השיירות, שימשה העיר כמקום מנוחה והתארגנות להמשך הדרך, וכיום משמשת כמקום משיכה לחובבי התיירות ההררית והמדברית, ויותר מאשר מוקד השולט על דרך אסטרטגית, היא נמצאת על הדרך שבין אזור ג’זאן אל מחוז נג’ראן, ולו היה מעבר הגבול בין תימן לממלכה הסעודית
היה פתוח לתנועה סדירה בין מחוז סעדה בתימן לסעודיה, הייתה דהראן הדרומית משמשת כצומת דרכים לתנועה אל ומתימן, כפי שהיה בעבר.

אולי חלקכם יזכור את השם דהראן, בהקשר לפיגוע הטרור כנגד חיילי ארה"ב, במתחם המגורים של חיילי ארצות הברית בח'ובאר שליד העיר דהראן, הבירה המנהלית של המחוז המזרחי – מחוז א-שרקייה.
אך היות ודהראן שעליה אנו מדברים כיום, היא קטנה ורחוקה, כנהוג בשכונה, לשמה מוצמד גם שיוך ציון אזור, ולכן היא נקראת דהראן אל-ג’נוב = דהראן הדרומית.

Roof view on Dhahran Al-Janub-Credit-Florent Egal

מעט על האזור

אזור דהראן הדרומית נמצא בהרים שגבהם 2,100-2,570 מ’ שבנוסף לגשמי חורף, מקבלים את גשמי הקיץ כמו שאר רכס הרי עסיר, ולכן יש תנאים המאפשרים צמחיה טבעית וגידולים חקלאיים, וכמו אזורים הרריים רבים אחרים בממלכה, מהווה האזור מוקד משיכה למטיילים.

למרות שהאזור רחוק מהעין של רוב הדיווחים של החדשות של העולם הנאור, ונמצא בדרום הרחוק של הממלכה ולמרות שהאזור וחוטף מדי פעם טפטוף של רקטות וטילים מהחות’ים, שלגביהם אפילו החות’ים הפסיקו לטעון שמכוונים כנד בסיסים צבאיים (במיוחד לאחר שב 2018 טיל נפל בשכונת מגורים ופגע בבית מגורים ובמסגד) ובקרבת האזור לגבול מחוז סעדה בתימן – מוקד כוחם של החות’ים, מופגזים בסיסים צבאיים באזור גם ע"י תותחים, ולמרות כל זאת האזור מושך מטיילים מכל הסוגים, ולא רק תיירות פנים, אלא גם רוכבי אופנועים מהעולם הערבי ובכלל.

המשיכה של סביבת העיר

יש בקרבת העיר הרים גבוהים עם מצוקים ומערות בגדלים שונים, וואדיות מרשימים ביופיים, יש באזור עצי אורן ועצים ירוקי עד אחרים היוצרים יערות שחלקם צפופים, ובעמקים ובוואדיות כמו ואדי עאראר, או ואדי עין אבס, ומקומות כמו עמק אל-מ’אזה, יש מטעים וכרמים,פרדסים ובוסתנים רבים.
המים הזורמים בנחלים והוואדיות (ראו הסרטון המצורף) נאגרים ע"י סכרים שהוקמו מאז ימי קדם ועד היום, ובין הסכרים תוכלו למצוא את סכר ואדי עראר, סכר אל-קבדה, סכר פרוואן, וסכר אל-עושה.

האגדה אומרת שאלוהים בעצמו אהב את האזור, ואת יופיו של הטבע המקסים, את מראה המים הכחולים והצלולים, הזורמים בנחלים ומשקים את השדות הפרחים הצבעוניים, ואת הבוסתנים והפרדסים הדומים לנופי אנדלוסיה…

לחובבי הנוף ההררי והנהיגה בדרכים הרריות, כבישי האזור יוכלו לספק את מבוקשם, ואם תרדו מהכבישים הראשיים, תוכלו לעבור בין כפרים ועיירות וגם לחובבי העתיקות יהיה מה לראות.
כמו בעיר דהראן אל-ג'נוב, גם בישובים הקטנים שבאזור, יש תערובת של חדש וישן, שילוב בין בנייה חדשה, לבין בתי לבני בוץ ומבני אבן עתיקים, ומדי פעם נראה בכפרים מצודות עתיקות, שהיה להן שימוש משולב, של בית מגורים עם ממגורות דגן ומגדלי שמירה.

השבטים ההרריים היושבים באזור, חלקם עדיין משמרים מלאכות עתיקות, בין אם טווית הצמר ואריגתו לבדים צבעוניים, ובין אם במלאכת גילוף כלי האבן העתיקה, לכלי בית ומטבח שונים, וגם הם ידועים בכיסויי הראש הצבעוניים וזרי הפרחים, כפי קראתם במאמר על מפלים וטילים והעיר אבהא.

מעט על בעיות שיש באזור

אוסיף ואספר לכם שלא הכל נפלא ונחמד באזור, ולפעמים יש אי אילו בעיות, חלקן נגרמות ע"י תושבי המקום, חלקן נגרמות כמו במקומות שונים בסעודיה, מידי תימנים שעוברים את הגבול, ולא מתוך כוונות של סתם ללכת לטיול.

לדוגמה אספר כי בחודש יוני 2019 שבו אנשים לא מזוהים שנבו את כבלי החשמל למערכות הסכר, וכן גם גנבו את שסתום של אחד ברזי הצינורות, ראשי ברזים של צנרת הסכר, וגרמו נזקים למכשור חדר הבקרה של הסכר, מה שעלול היה לגרום לאסון בלתי צפוי אם הסכר היה ממשיך להיות ללא שמירה ותחזוקה, במיוחד כשמתמלא במים של גשמי הקיץ היורדים באזור, שיכלו לפרוץ את הסכר ולזרום לעמק הגדול ביותר במחוז, ואדי אל-ארין, שלצידיו שוכנת העיר דהראן אל-ג'נוב, וגם מעל מאה כפרים וכן מאות חוות, פרדסים ובוסתנים.

לתושבי האזור היו טענות למשרד החקלאות, המים ואיכות הסביבה, לאחר שאחד מאנשי המשרד, אמר שהרשויות לא מתכוונות לתקן, לתחזק ולשמור על הסכר באותו הזמן, ותיקונים יבוצעו בעתיד., וגם בטענות לרשות המקומית שלא דאגה לשמירה והזניחה את תחזוקת הסכר.

 

שתי דוגמאות של מטיילים

אם תרצו דוגמה למה שמצפה לכם בכבישים ההרריים, תוכלו לראות בסרטון הזה, של אחד מחברי קבוצת האופנוענים המאוחדים, סניף נג’ראן הנוסע בין הכפרים שבאזור דהראן אל-ג'נוב חזרה אל נג’ראן.

אם טתיילו באזור, אולי תרצו לעצור כ 15 ק"מ דרומית לעיר, על הכביש המוליך לעיר נג’ראן, בפארק הקטן אל-עושה, שהוא הפארק הראשון שהוקם בנפת דהראן, ממש בגבול הנפה ומחוז נג’ראן.
אבל אם אתם לא מתכננים לעצור במקום ללינת לילה של קמפינג על גדת האגם הקטן במקום, לא הייתי ממליץ במיוחד דווקא על המקום הזה, לא כי מעבר לכביש יש בסיס צבאי שעלול להוות מטרה לירי פגזים חות’ים, אלא כי במשך שנים סובל המקום מהזנחה, ולתושבי האזור יש טענות לעיריית דהראן על כי אינה מספקת את השירות הנדרש למקום, אבל לפחות תזכו לשקיעה וזריחה מרהיבות.

בסרטון שבקישור זה, תוכלו לראות ממצלמת האופנוען שהחליט לעשות טיול קצר לפארק אל-עושה, אז מעבר לדרך ההררית, ולראות את המסגד הקטן (מבנה יחסית חדש ומטופח) שנמצא ממש צומת הכניסה לפארק, כנקודת ציון שהגעתם למקום, תוכלו להתרשם מההזנחה בפארק, ומהמראה הכללי של המקום שצולם מראש הגבעה הקטנה הצמודה לאגם, ולהחליט אם מתאים לכם לחנות דווקא שם, וכן – גם אני חושב שהאגם הקטן הזה ממש לא משהו… אבל אם תגיעו בעונה הנכונה כשהאגם התמלא במים וציפורים,וסביבו יש קצת צמחייה ירוקה, אז יכול להיות שזה יהיה מקום לא כל כך רע לעצירת לילה.

אז אם תחליטו בחמש אחרי הקורונה ובשש אחרי המלחמה של החות’ים ואיראן בשאר העולם, לטייל בערב הסעודית, אמליץ לכם לשקול להוסיף לטיול, את המעבר באזור בדרכם מאבהא לנג’ראן.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט לתמונות: אתר www.saudiarabiatourismguide.com
קרדיט לתמונה ראשית: אתר עיתון https://sabq.org