השבוע שבין ה-26.2.21 ל- 4.3.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- המשך המגעים לקידום הבחירות למועצה המחוקקת, למרות המתחים הבין אירגוניים. היריבויות הפנימיות בפת"ח מביאות לחידוש המגעים להתמודדות רשימה משותפת של החמא"ס והפת"ח.
*- גל חדש של קורונה באיו"ש, מביא למגבלות מחודשות על התנועה ופעילות החינוך באיו"ש. ברקע, ביקורת על הרש"פ שלא הצליחה להביא לאזור כמות מספקת של חיסונים, ומתעדפת מקורבים לשלטון, בחיסונים שכן הגיעו.
*- פתיחתו מחדש של מסוף רפיח, מביאה לדיווחים על הגירת צעירים נרחבת מהרצועה.

ובהרחבה:

למרות המתחים הבין אירגוניים, ממשיכה הערכות הפלסטינים לקיום בחירות למועצה המחוקקת ב- 22 למאי. השבוע חתם יו"ר הרש"פ על הצו להקמת בית משפט לענייני בחירות בראשות אימאן נצר אלדין, נשיא בית המשפט לערעורים. כן הדגישו דוברי הרש"פ והחמא"ס, כי המפגש הבין אירגוני השני להכנת הבחירות יתקיים כמתוכנן במחצית חודש מרץ בקהיר, כשהשבוע התקיים בקהיר מפגש מצומצם בין ג'בריל רג'וב, נציג הפת"ח, לצאלח עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס. כמחווה של רצון טוב, שחררה החמא"ס בשבוע שעבר 45 מעצירי הפת"ח ברצועה, תוך טענה שלא מדובר במעצר על רקע פוליטי, אלא בטחוני, והשחרור הינו בבחינת מחווה של רצון טוב.

הנה כתבה על השחרור:

ברקע, מתגברת המתיחות הפנימית בשורות הפת"ח, כאשר נאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת הודיע על הקמת זרם חדש שיתחרה בבחירות, תחת השם: "המפגש הדמוקרטי הלאומי". אלקדוה הכריז, שבכוונתו לשלב לצידו את אנשי מחמד דחלאן ומרואן ברגותי, אם כי גם בפת"ח ממשיכים לנסות לרתום לצידם את ברגותי, ולדחות על הסף את דחלאן ואנשיו. בנוסף לאלקדוה, גם נביל עמרו, יועצם המדיני לשעבר של ערפאת ואבו מאזן, שהורחק לאחרונה מהמעגל הקרוב של היו"ר, מדבר על כוונתו לכונן רשימה מטעמו שתתמודד בבחירות, תוך שהוא טוען שמהלך כזה לא יפגע בפת"ח, נוכח שיטת הבחירות היחסית שנקבעה. עמרו תקף את הנהגת הרש"פ על היחס לתושבי רצועת עזה, ועל ההתנהלות בנושא חיסון התושבים. במקביל טוענים אנשי דחלאן, כי מאג'ד פרג' איים אישית על נאצר אלקדוה במעצר, אם ימשיך במהלכיו הפוליטיים.
רשימה נוספת שנערכת להתמודדות בבחירות הינה בראשות סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, שזכה להערכה ציבורית רבה על תפקודו כראש ממשלה, אך בבחירות 2006, לא הצליח לתרגם הערכה זו לכוח פוליטי.
בהנהגת הפת"ח, שמבינה שהפירוד הפנימי עלול לעלות לתנועה ביוקר, חוזרים לדבר על רשימה בין אירגונית משותפת עם אנשי החמא"ס, וגם בחמא"ס יש לא מעטים המוכנים לאחרונה לזרום עם הרעיון.
לצד זאת, בלטה השבוע ההתפרצות המחודשת של הקורונה באיו"ש, שלדברי שרת הבריאות הפלסטינית מקורה ב"מוטציה הבריטית". על פי נתוני משרד הבריאות של הרש"פ, מספר הנדבקים היומי עבר את האלף, ובאחד מימי השבוע האחרון נרשמו 16 מתים. על רקע זה, הכריזה הרש"פ על עוצר לילי באיו"ש, סגירת בתי ספר ואוניברסיטאות, מניעת מעבר בין מחוזות ואיסור על קיום חתונות ובתי אבל.

הנה סרטון על מחסומי המעבר ביציאות משכם:

וברצועה, גם מדווח על גידול מסויים במספר החולים, אך ברמה נמוכה בהרבה מזו שבאיו"ש, אם כי אנשי החמא"ס ברצועה אינם מבצעים מעקב אמיתי על מספרי החולים, וכנראה שלא מעט מתו מקורונה ודווחו כמתים מ"דום לב", או מחלות אחרות. בתוך כך, מתקן שני ליצור חמצן מהאמירויות הגיע לעזה בתיווך מחמד דחלאן. בנוסף, דרשו אנשי דחלאן מהרש"פ לחקור טענות על העדפת מקורבים בקבלת חיסונים. זאת, כאשר למרות שלאיו"ש טרם הגיעו כמויות גדולות של חיסונים מרוסיה כמובטח, העבירו אנשיה כמות מצומצמת של חיסונים לירדן. ברש"פ מנסים לטעון שישראל היא המונעת הגעת חיסונים לאזור.
ועוד ברצועה, על רקע השיפור (שכנראה נשחק) ברמת הקורונה, והתיווך המצרי בין הרש"פ לחמא"ס, מעבר רפיח חזר לפעילות באופן רציף, גם אם מוגבל. על רקע זה, חוזרים הדיווחים על הגירת צעירים מהרצועה, כפי שניתן לראות בכתבה הבאה, כשניכר, שרבים חוששים לדבר בגלוי על הרצון להגר, אבל בהחלט חולמים על כך:

ובחזרה לאיו"ש, שם הרש"פ ממשיכה לעודד את המאבק העממי, כמו גם את ההשתלטות על שטחי C, תוך הקצבת סכומי כסף גדולים לפעילות החקלאית, וגם לבניה בשטח. ההפגנות השבועיות במוקדי החיכוך, וכך גם העימותים עם כוחות צה"ל הפועלים בשטח, כמו שניתן לראות בתמונות האלה מראמאללה:

ברקע, מביעים הפלסטינים שביעות רצון רבה מהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה על "פשעי מלחמה" כביכול שביצעה ישראל באיו"ש וברצועה, ויו"ר הרש"פ מבקש לנכס לעצמו את ההישג המדיני הזה. במקרה זה, בהחלט ייתכן שיש לו הצדקה לכך, שכן הוא היה מהדוחפים המרכזיים לעידוד בית הדין הבינלאומי למהלך זה.
ועוד באיו"ש, נמשכים גילויי אנרכיה ביטחונית, אם כי לא בהיקף חריג, בוודאי לא כשמשווים זאת, עם המתרחש במגזר הערבי בישראל. בלטה השבוע תקרית ירי לעבר בית ג'לאל אלדיק, יו"ר איגוד המהנדסים באיו"ש, תושב סלפית, על רקע לא ידוע, ותקרית נוספת של ירי ספורדי לעבר חנויות בחברון. ובנוסף,

הנה תמונות מתגרת ענק בקניון בשכם:

ובחזרה לרצועה, שם נפלטה אל החוף גופת דייג מצרי שסירתו התהפכה, בעקבות זאת, נערך מבצע חיפושים ע"י צוללנים עזתיים, שביקשו לראות האם יש גופות גם של עמיתיו לסירה הטרופה, ובדרך הפגינו את התפתחות תחום הצלילה, בעקבות בניית היכולות של אנשי החמא"ס בתחום:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש