רוסיה מתרעמת על סוריה המעדיפה את הציר האיראני על פניהם

מקורות דיפלומטיים המכירים את המדיניות הרוסית בנושא הסורי אישרו כי ישנה טינה עמוקה במוסקבה בנוגע לתפקיד האיראני בסוריה והעדפתו של בשאר אל אסד את הציר האיראני על פני הרוסי.

המקור הסביר בהצהרה מיוחדת ל"סוכנות זייתון " הסורית כי העיתונים הרשמיים ברוסיה העלו במהלך התקופה האחרונה את נושא היחסים של משטר אסד עם איראן, ובמיוחד את שר החוץ שלו, פייסל אל-מקדאד, שהגיע לביקור בטהרן במסגרת נסיעתו  הראשונה אל מחוץ לגבולות מדינתו לאחר כניסתו לתפקיד והעיכוב בביצוע ביקור במוסקבה.

המקור במוסקבה אמר כי לאחר הביקור פרסם העיתון הרוסי, נזביסימאיה גאזטה, מאמר שכותרתו "דמשק וטהראן מכינות מלכודת למוסקבה", בה הוא טוען כי רוסיה מוטרדת מאוד מהתקרבות משטר אסד לאיראן ומתן עדיפות לטהרן על פני מוסקבה.

בעקבות פרסום המאמר, שלח שגריר משטר אסד במוסקבה, ריאד חדד, מכתב לעיתון הרוסי וביקר בחריפות את המאמר וטען כי הוא אינו מדויק ויש בו מידע שגוי, וזאת בניסיון ללחוץ על העיתון ולתקן או למחוק את המאמר.

המקור הוסיף כי העיתונים הרוסיים עסקו גם ביחסיו של אסד עם חמאס, בהתמודדותו עם הנושא הפלסטיני, בסחרו בו ובניצול הפלסטינים, דבר המצביע על כך שהדבר מטריד מאוד את השגרירות הסורית במוסקבה מה שהביא אותה לשלוח אליו תגובה של מורת רוח וטינה לעיתון בגלל ניסיונות המשטר להתערב בעבודתו.

תוצאת תמונה עבור russia iran syria

ואז – על פי המקור – פרסם עיתון רוסי מאמר שכותרתו "החלופה האפשרית לאסד יכולה להיות מועצה צבאית", שהכעיס את משטר אסד והביא אותו לשלוח מכתב תלונה לעיתונאי ובו הוא מגנה "הפצת חדשות אנטי-סוריות".

בהתאם לכך, משרד החוץ הרוסי הגיב באמצעות פרסום מאמר פרי עטו של הסופר והעיתונאי המקורב אליו, רמי אל-שאער, בו הוא מדבר על בזבוז הזדמנויות רבות של משטר אסד למצוא פתרון פוליטי בסוריה ודבקותו בפתרון הצבאי.

המאמר של "אלשאער" העובד כיועץ במשרד החוץ הרוסי טוען כי המלחמה בסוריה הסתיימה והגיע הזמן למצוא פתרון פוליטי. הוא התייחס גם לחסימת המשטר הסורי את עבודת עבודת הועדה שנועדה לכתוב חוקה חדשה לסוריה בניסיון לסיים את מלחמת האזרחים במדינה. ועדה, שהוכח כי היא עקפה את החלטות וועידת ז'נבה עם האופוזיציה הסורית.

המקור ציין כי המאמר של "אל-שאער" הגיע כהודעת אזהרה ממוסקבה לראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, נגד ציוץ שהוציא בו הוא מחפש פתרון צבאי למצב בסוריה, בזמן בו רוסיה מחפשת פתרון פוליטי, במיוחד לאחר פגישתו של אסד עם אנשי תקשורת הנאמנים לו לאחרונה ושיחתו על המשך המאבק ב"טרור ".

ראוי לציין כי התקשורת הרוסית מתחה בעבר ביקורת על המשטר הסורי על שיבוש עבודתה של הוועדה החוקתית ושיגור הצהרות עוינות נגד טורקיה וישראל, מה שמונע שיפור במצב בסוריה.

תוצאת תמונה עבור russia iran syria