הכטב"מים מתוצרת עצמית של ברית נאט"ו הגיעו ליכולות מבצעיות

ברית נאט"ו הכריזה רשמית כי חמשת הכטב"מים הראשונים שלה הגיעו ליכולת מבצעית ראשונית לקראת תחילת הפעילות שתאפשר לברית הצפון אטלנטית לשדרג את יכולות איסוף המודיעין וההתרעה.

המטוסים הבלתי מאוישים AGS RQ-4D "פיניקס" הם בין מערכות הנשק הבודדות שנמצאות בבעלות נאט"ו ולא שייכות לאחת מ-30 המדינות החברות. על אף שרק מחצית מהמדינות תרמו לפיתוח המערכת, בנאט"ו הבהירו כי המידע שיאספו יעמוד לרשות כל החברות.

חמשת הכטב"מים, שמוצבים בבסיס האוויר סיגונלה באיטליה מאז נובמבר האחרון, יכולים לכסות שטח של יותר ממאה אלף קמ"ר רבוע ביום, לטוס בגובה של יותר מ-18 ק"מ ולהגיע לטווח של 16 אלף ק"מ במשך 32 שעות ללא צורך בתדלוק. הם יכולים לפעול בכל מזג אוויר ובכל תנאי אור, תוך שימשו בחיישנים מתקדמים, ולספק למקבלי ההחלטות ולמפקדים תמונה מקיפה של המתרחש בשטח ללא הפסקה.

המפקד העליון של כוחות ברית נאט"ו, גנרל טוד וולטרס, הצהיר כי כלי הטיס השיגו יכולת מבצעית ראשונית וכינה זאת "אבן דרך משמעותית לעבר חישה משופרת של הסביבה".

"היכולת הייחודית והרב לאומית הזו, יחד עם צוות של מומחים מהברית שמעבדים, מעריכים ומפיצים מודיעין, מספקים למקבלי ההחלטות של נאט"ו מידע בזמן אמת ורלוונטי", הוסיף מייג'ור גנרל פיליפ סטיוארט, מפקד מינהל הפריסה המבצעית במפקדה הראשית של נאט"ו. "זהו ניצחון עבור היכולת שלנו להבין טוב יותר את הסביבה הביטחונית ועבור המאמצים שלנו לשמור על השלום".

תוצאת תמונה עבור AGS RQ-4D

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי