השבוע שבין ה-29.1.21 ל- 4.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- המתיחות בין מחנות אבו מאזן ודחלאן עולה מדרגה על רקע הבחירות. אנשי אבו מאזן מדגישים שימנעו מדחלאן להתמודד בבחירות, ויו"ר הרש"פ קרא לחיסול פיזי של אנשי דחלאן. אלה בתורם ממשיכים להתחזק וזוכים להכרה חלקית, כולל זימון משלחת של המחנה לביקור ברוסיה.
*- הרש"פ, נוקטת בשורה של מחוות כלכליות כלפי תושבי הרצועה, על רקע ההכרזה על הבחירות. במקביל, מחליט האיחוד האירופי להעביר סיוע כלכלי לקיום הבחירות, ואילו הממשל האמריקאי מכריז על חידוש הסיוע הכלכלי ההומניטארי לפלסטינים.
*- ועדת הבחירות המרכזית של הרש"פ מדווחת, כי 2.3 מיליון מתוך 2.8 בעלי זכות הבחירה השלימו את רישומם בספר הבוחרים. אם נתון זה נכון, עולה מכך שמספר הפלסטינים באיו"ש, עזה ומזרח ירושלים עומד על כ- 5 מיליון נפש.
*- המשך עימותים אלימים בין פלסטינים לחיילי צה"ל בשורה של מוקדים, הקשה בכולם מחנה הפליטים ג'נין שם בוצע ירי והושלכו מטענים לעבר כוחותינו. ראש החמא"ס ברצועה קורא לתושבי איו"ש להיערך לחידוש המאבק המזויין, לאחר רבע מאה של שקט יחסי באזור.
*- נמשכת הירידה בתחלואה ובתמותה מקורונה הן באיו"ש והן בעזה. על רקע זה נפתח מסוף רפיח לארבעה ימים.

ובהרחבה:

ההכרזה על הבחירות הכלליות ממשיכה להשפיע יו"ר הרש"פ אבו מאזן, שבישיבת המועצה המהפכנית אמר שצריך לחסל פיזית פעילי פת"ח שיתמודדו עצמאית, ברומזו לאנשי מחנה דחלאן. במקביל בכיר הפת"ח עזאם אלאחמד הכריז שמחמד דחלאן לא יוכל להתמודד על הנהגת הרש"פ.
מנגד, הרש"פ נוקטת בשורה של מחוות כלפי האוכלוסיה העזתית, ובראשם התחייבות פומבית של ראש הממשלה מחמד אשתיה, לתשלום משכורות מלאות לכל מי שעבד במנגנון הציבורי, וביטול הוצאה לגימלאות של כ- 6,000 מהם. בנוסף, התחייב לפתור בהדרגה גם את סוגיית משכורות העובדים העזתיים שנקלטו לעבודה בשנים 2005 ו2006, ע"י ממשלת החמא"ס שהוקמה לאחר הבחירות למועצה המחוקקת (לא כלל עובדי המנגנון הממשלתי של החמא"ס). בחמא"ס טענו שממשלת הרש"פ נהגה בצורה לא הוגנת כלפי האוכלוסייה העזתית, ועליה לחדול מכך באופן מלא ומיידי.
בנוסף, הסכימה הרש"פ לשאת באחריות לתשלום עבור 50 מגה וואט חשמל, המסופקים לרצועת עזה מישראל. הרש"פ גם תפתור ממס את הדלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה. בשני סעיפי התקציב האחרונים נשאה בשנה האחרונה ממשלת קטר, שהודיעה בתורה על המשך הזרמת סיוע בסך 30 מיליון דולר בחודש לרצועה, בשנת 2021. חלק מהכסף הקטארי יסייע לחמא"ס לשלם משכורות לעובדי המנגנון הציבורי שלה. כן תממן קטר הקמת בית חולים ברפיח, פרויקט הדגל של יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה. במקביל, הודיע האיחוד האירופי על הקצאת 10 מיליון יורו למימון הבחירות ברש"פ.
לצד זאת, הודיע הממשל האמריקאי החדש, על חידוש העברת סיוע כלכלי הומניטארי לרש"פ. טרם נודע באיזה היקף, ומה המנגנון שיפקח על כך.
לצד זאת, נשמעו התבטאויות סותרות לגבי דחיית מפגש הפלגים בקהיר שנועד להתקיים בשבוע הבא, כדי לקבוע את נהלי הבחירות. המצרים כבר העבירו הזמנות לנציגי כלל הפלגים להגיע לקהיר ב-08 פברואר. מנגד, זימן משרד החוץ הרוסי משלחת מטעם הגא"פ, בראשות המזכ"ל זיאד נח'אלה לשיחות ברוסיה. זאת, לאחר סבב שיחות שניהלו הרוסים בשבוע שעבר עם אנשי מחמד דחלאן בפת"ח.
ועם כל זה, ניתן לראות את חוסר האמון של הרחוב הפלסטיני בבחירות, גם אם יש לא מעט שכן תולים תקוה בבחירות. כמו שאפשר לשמוע במשאל הרחוב הבא:

ברקע לדברים, נציין שוועדת הבחירות המרכזית של הרש"פ מדווחת, כי 2.3 מיליון מתוך 2.8 בעלי זכות הבחירה השלימו את רישומם בספר הבוחרים. לא ברור האם חלק ניכר מהלא רשומים שוהים בחו"ל, ומכל מקום, גם אם ישנם 2.8 מיליון בעלי זכות בחירה, שאמורים להוות יותר ממחצית התושבים באיו"ש, עזה ומזרח ירושלים, פירוש הדבר שכלל האוכלוסייה הפלסטינית ב- 3 האזורים נע באזור 5 מיליון נפש, רחוק מהמספרים שמדווח הלמ"ס הפלסטיני.
גורמי תקשורת פלסטינים דיווחו שהבחירות הפנימיות בחמא"ס יחלו לקראת מחצית פברואר ותימשכנה כחודשיים. הבחירות יהיו בבחינת הכנה לבחירות למועצה המחוקקת. ברקע, הנהגת החמא"ס באיו"ש דרשה מהלשכה המדינית לאפשר קיום בחירות באיו"ש כמו בשאר האזורים, ולא להמשיך בנוהל לפיו פעילי התנועה בחו"ל, שמוצאם מאיו"ש בוחרים את הנהגת האזור, מחשש לחשיפת זהות הפעילים ע"י מנגנוני הרש"פ והשב"כ הישראלי.
בחירות פנימיות קיימו גם בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, אך רק למסגרת ההנהגה הנשית של הארגון, שם החשש מחשיפת הפעילות אינו רב.

הנה כתבה בנושא:

במקביל, ממשיכים עוד ועוד גופים קיקיוניים ברצועה להפגין נוכחות בשטח. כך לדוגמא קיימו אנשי פלג המכנה עצמו "גדודי עבד אלקאדר אלחוסיני", המזוהים עם מחנה דחלאן, אך לא כפופים אליו באופן מלא, מצעד צבאי גדול ברחובות צדדיים של עזה. המטרה להראות את קיומם לגורמי המימון.

הנה תמונות:

הרש"פ ממשיכה לעודד עימותים עם צה"ל ומתנחלים במוקדי החיכוך המסורתיים, דוגמת הכפר קדום ואזור כוכב השחר. זאת, לצד עידוד בניה בשטחי C . השבוע בלטו ניסיונות אלה באזור ח'רבת חצמה, בבקעת הירדן, כאשר אבו מאזן אישית דחף את גורמי הרש"פ לבנות מחדש את הכפר הבדוי שנהרס פעמיים בידי פקחי המנהל האזרחי.
לצד זאת, נרשם השבוע עוד פיגוע דקירה בצומת גוש עציון שהסתיים בחסדי ה' ללא נפגעים, ובחיסול המחבל. בג'נין, הושלכו מטענים ובוצע ירי לעבר כוח צה"ל שפעל במחנה הפליטים.

הנה תמונות:

ובהקשר זה: קרא יחיא סנואר ראש החמא"ס ברצועה לתושבי איו"ש להיערך ולהצטרף למאבק. לדבריו: איבדו הפלסטינים רבע מאה בלא התנגדות של ממש לכיבוש, אך עתה מתקרב זמן השינוי.
באשר לקורונה, נמשכת הירידה בתחלואה ובתמותה הן באיו"ש והן בעזה, ללא סגר מלא, והרס מוחלט של הכלכלה, אלא טיפול נקודתי בכל התפרצות. על רקע זה, איפשרו שלטונות מצרים והחמא"ס את הפתיחה מחדש של מסוף רפיח לארבעה ימים.
באיו"ש מתוכננת פתיחה מלאה של בתי הספר, לצד הוצאת האוניברסיטאות לחופשת מחצית. כן נערכים ברצועה לחידוש פעילות השווקים העממיים.

הנה תמונות ממסוף רפיח:

לצד זאת, מספר מקרים של המוטציה הבריטית התגלו בבית לחם. וסגר הוטל על המחוז. גילויים של המוטציה התגלו בעוד מקומות, ובהם אזור חברון, והכפרים סלואד ודיר ג'ריר ממזרח לראמאללה, אך שם לא הוטל סגר. בתוך כך העבירה ישראל לרש"פ כמה אלפי מנות חיסון של מודרנה, לטובת צוותי הרפואה באיו"ש. כן דווח על הגעת כמות גדולה של החיסונים הרוסים לנתב"ג, לטובת העברתם לאיו"ש בימים הקרובים.
בתחום הפנימי, בלט השבוע סכסוך חמולות גדול בט'אהריה. בתים ורכבים הועלו באש, לאחר שבני משפחת שואמרה, חטפו שתי ילדות ממשפחת ורידאת. אנשי המודכ"ל איתרו את אחד החוטפים ושחררו את הילדות. הנה צילום רגע החטיפה:

קרב חמולות גדול פרץ גם גם במרכז שכם, אך ללא נפגעים קשה. לעומת זאת במחנה בלאטה נפצע אדם בסכסוך חמולות. סכסוך חמולות אלים נרשם השבוע גם בכפר ענאתא שממזרח לירושלים.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש