"כיפת ברזל" הישראלית הורסת את החלום האיראני

*מערכות כיפת ברזל יגנו על בסיסים אמריקניים מפני תקיפות טילי משמרות המהפכה * כיפת ברזל היא עדיין מערכת ההגנה מפני טילים בגובה נמוך הטובה בעולם *

בשעות אחר הצהריים של יום שישי, 3 בדצמבר 2016, הטעינו חברת רפאל ומשרד הביטחון הישראלי את מערכת "כיפת ברזל" השנייה שהזמינה ארצות הברית , על סיפון ספינת משא, שלקח את המטען מישראל ליעד הסופי שלה.  ביום שישי, 23 בפברואר , כשלושה שבועות לאחר מסירת הגדוד השני של מערכת כיפת ברזל לצבא ארה"ב, הרשויות הישראליות אישרו את הצבתן של שתי מערכות אלו להגנה על בסיסי צבא ארה"ב במפרץ הפרסי כהגנה מתקיפות טילים של משמרות המהפכה האיראנים , ה- IRGC.

תמונה

בראיונות של עמיר עלי חג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, עם התקשורת הממלכתית של הרפובליקה האיסלאמית באיראן בשנים האחרונות, במיוחד ביום השנה לרצח קאסם סלימאני, התבטא IRGC על הסכסוך הצבאי שלהם עם ארצות הברית. בראיון של עמיר עלי חג'יזאדה לתכנית "Without compliments", לרגל יום השנה הראשון למתקפת הטילים של משמרות המהפכה על בסיס חיל האוויר עין אל-אסד בעירק, ששודרה על ידי הרדיו והטלוויזיה של הרפובליקה האיסלאמית ביום שישי, 17 בדצמבר 2016, פורסמו תמונות לווין של בסיס אל-אייד בקטאר, לפני ואחרי תקיפת הטילים של ה- IRGC, וכן נמסר כי ה- IRGC התכוון לתקוף שוב במקרה של תגובה צבאית אמריקאית על תקיפת בסיס עין אל -אסד.

עד כה מערכות ההגנה מפני טילים- "כיפת ברזל" ,הוכיחו את יעילותן הגבוהה בהתמודדות עם התקפות הרקטות של חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני על ערי דרום ישראל, ובמיוחד אשדוד. טילי הקרקע-אוויר מדגם תמיר של מערכות כיפת ברזל, יש להם יכולות ליירט ולצוד רקטות שנורו מרצועת עזה, וכן לפגוע בראשי נפץ מתמרנים של טילים בליסטיים של משמרות המהפכה  לפני שהם פוגעים ביעדיהם בבסיסים צבאיים אמריקניים במפרץ הפרסי.

Israel's Iron Dome Missile Shield | Voice of America - English

פלנקס, פטריוט וטוד ( Phalanx, Patriot and Todd) שומרים על בסיסי ארה"ב במזרח התיכון לפני מסירת כיפת ברזל

טילים בליסטיים של משמרות המהפכה, במיוחד כאלה המצוידים בראשי נפץ מתמרנים או בפצצות מצרר, היו תמיד האיום המשמעותי ביותר על בסיסי הצבא האמריקני במפרץ הפרסי מכיוון שלמרות הפריסה של מערכות הגנה מפני טילים ארוכי טווח נגד מטוסים מדגם פטריוט PAC-3 להגנה על בסיסי חיל האוויר האמריקאי, מערכת ההגנה האווירית מקצה לקצה בגובה רב (THAAD) משמשת להשמדת טילים בליסטיים בגובה רב. הטילים משמשים גם לפגיעה בטילים עוד לפני  ניתוק ראש הטיל; עם זאת, אם מספר גדול של טילים בליסטיים ישוגרו על ידי ה- IRGC, יתכן שחלקם יפגעו ,בכל זאת , בבסיסים כמו אל-אדיד ואל-צפרה (Al-Adeed and Al-Zafra).

כיום יש ארבעה בסיסים אוויריים במדינות המפרץ הפרסי המשמשים את חיל האוויר האמריקני, חיל הים והנחתים:

*- עלי אל-סאלם בכווית המוגן על ידי מערכת פטריוט PC-3.

*- הנסיך סולטן ליד ריאד המוגנת עם מערכת פטריוט C-3 ו-מערכת הגנה מפני טילים בליסטיים טוד.

*- בסיסי אל-אדאד ואל-זפרה בקטאר ובאיחוד האמירויות הערביות בהתאמה, על כל אחד מהם מגן גדוד של מערכת ההגנה מפני טילים פטריוט פי-סי -3 עם טוד נירו – Todd Niroo.

בעקבות מתקפת הטילים של משמרות המהפכה על בסיס האווירי עין אל-אסד בעירק, במהלכה הוכח הדיוק הגבוה של הטילים הבליסטיים קיאם -2 ופתח -133  – Qayam-2 and Fateh-133  – של חיל האוויר של משמרות המהפכה בהשמדת יעדיהם, מערכות הגנה נגד מטוסים לטווח קצר C-Rome של צבא ארה"ב המצוידות בתותחים נגד מטוסים מדגם פלנקס (C-RAM) שנפרסו מחדש בעירק על מנת להגן מפני ירי של המיליציות הנאמנות לכוח קודס. בכמה הזדמנויות, למשל, ב- 18 בנובמבר 2016, מערכות אלה הצליחו להשמיד רקטות שנורו ע"י אנשי "כתאיב חיזבאללה" לעבר שגרירות ארה"ב.

Page-5-graphic

קרדיט לסכמה: הגארדיאן הבריטי

כיפת ברזל נקנתה כדי להגן על בסיסי ארה"ב במזרח התיכון

היעדר מערכות הגנה מפני טילים בגובה נמוך בשירות צבא ארה"ב, כמו גם חוסר יכולתם של תותחי הלייזר " פלנקס" להתמודד עם האיום של טילים בליסטיים קבועים וניידים של חיל האוויר של משמרות המהפכה, הובילו לרכישה של שני גדודים מלאים של מערכות הגנה מפני טילים בגובה נמוך. באוגוסט 2009 נחתם הסכם רכש מחברת רפאל הישראלית במטרה להשתמש בצבא ארה"ב כדי להגן על בסיסיה במזרח התיכון. גדוד המערכות הראשון שנרכש הועבר לצבא ארה"ב בספטמבר 2014. היצרן שלהם, רפאל, פרסם את הידיעה על מסירתם ב- 30 באוקטובר 2016.

ביום שישי, 14 בנובמבר 2016, צבא ארה"ב הודיע ​​כי השיק את המערכת שנמסרה הראשונה של כיפת ברזל בבסיסה בפורט בליס, טקסס. שלושה ימים לאחר ההודעה, הושלם בהצלחה המבחן המבצעי נגד מזל"טים , שמילאו את תפקיד טילי השיוט במבחן, עם 26 צוותים שהוכשרו לאחרונה.

ביום שישי, 3 בדצמבר 2016, ושלושה שבועות לאחר מכן, ב -2 בפברואר 2016, נמסר כי הרשויות הישראליות אפשרו לצבא ארה"ב לפרוס מערכות אלה כדי להגן על בסיסי האוויר שלו באזור כנגד כל התקפה אפשרית של חיל האוויר של IRGC או של כוחות הפרוקסי באיראן, בעירק ובתימן.

שני הבסיסים העיקריים המשמשים כיום את חיל האוויר האמריקני הם אל-אדיד בקטאר ואל-זפרה באיחוד האמירויות.

כיפת ברזל תאפשר העברת מפציצי ה- B-52H למזרח התיכון

בסיס חיל האוויר אל-אדיד מארח בימים אלה כ -20 מטוסי תדלוק KC-135R, הממלאים תפקיד חשוב בתמיכה במשימתם של מטוסי קרב של חיל האוויר האמריקני, חיל הים והנחתים באזור המפרץ הפרסי. בנוסף, בבסיס מוצבים שני מטוסי ממסר ואיסוף מודיעין אלקטרוני – RC-135W Rivet Joint  המשמשים תמיד לניטור פעילותם של כוח קודס ומיליציות "חשד אל-שאעבי" העיראקים, כמו גם למעקב אחרי חיל הים של ה- IRGC במפרץ הפרסי.  בשל גודלם המטוסים עלולים להיפגע בקלות במקרה של מתקפת טילי IRGC על הבסיס.

בשל האיום של טילים בליסטיים של משמרות המהפכה, לא ניתן היה לפרוס מפציצים אסטרטגיים B-52H בבסיס אל-אדיד מדצמבר 2009 ועד היום, ומסיבה זו, מפציצים אלה טסו ישירות מבסיסיהם בבקסדייל ומינוט. בשלושת החודשים האחרונים. עם פריסת מערכות ההגנה האווירית "כיפת ברזל", ניתן יהיה שוב לפרוס מטוסים אסטרטגיים וכבדים של חיל האוויר האמריקני בבסיסי חיל האוויר האמריקני במזרח התיכון.

לכל גדוד של מערכת "כיפת ברזל" 12 תתי מערכות נפרדים. החשוב שבהם הוא מכ"ם EL / M-2084, האחראי על איתור ומעקב אחר מטרות אוויריות. המכ"ם, שנבנתה על ידי חברת אלתה, חברת בת של התעשייה האווירית בישראל, יכול לאתר מטרות כמו פגז תותח בעלות קליבר קטן ממרחק של 100 ק"מ ולהעביר את המידע שלהן למערכת ניהול המערכה ובקרת הנשק של כל גדוד של כיפת ברזל.  המערכת, השוכנת בתוך רכב כבד, שולחת את המידע הדרוש למשגרי טילי הקרקע-אוויר של כיפת הברזל. בסך הכל, בכל גדוד של כיפת ברזל יש שני משגרים עם 20 טילי קרקע-אוויר תמיר לטווח מרבי של 70 ק"מ. טילי קרקע-אוויר אלה מופעלים אוטומטית כנגד מטרות עוינות עם מערכות בקרת לחימה ובקרת נשק.

יש לציין כי אמנם למערכת כיפת ברזל יכולת גבוהה מאוד להשמיד מטרות אוויריות קטנות ושיעור ההצלחה שלה בהשמדת יעדי אלו מוערך בכ- 87 עד 90%, אך בשנים האחרונות ובמהלך התקפות מצד חמאס וחמושים פלסטינים בג'יהאד האיסלאמי שהשתמשו בכמויות גדולות של רקטות לתקיפת עיירות וכפרים בדרום ישראל  מספר רקטות חמקו מפגיעת כיפת הברזל ופגעו באזורים עירוניים והרסו בתים אזרחיים וגרמו לנפגעים; עם זאת, כיפת ברזל היא עדיין מערכת ההגנה הטובה ביותר, ליירוט מטרות בגובה נמוך, בעולם.

קרדיט לכתבה: הגרדיאן האנגלי בשפה הפרסית   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל