השבוע שבין ה-22.1.21 ל- 28.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- גוברת הפעלתנות בזירה הפלסטינית בעקבות ההכרזה על בחירות למועצה המחוקקת ב- 22 למאי. התנגדות ליוזמה לכינון רשימה משותפת של כלל הפלגים הפלסטיניים, ובמקביל: הפת"ח מפוצל בין נאמני דחלאן לאבו מאזן, ואנשי מרואן ברגותי, המבקשים להריצו לתפקיד יו"ר הרש"פ.
*- שביעות רצון פלסטינית נוכח כניסת ממשל ביידן לבית הלבן, מינוי פלסטיני לתפקיד בכיר במועצה לביטחון לאומי ופתיחה מחדש של נציגות אש"ף בוושינגטון. ברקע, ממשיכים הפלסטינים לעודד גילויי מאבק עממי, מול צה"ל ויותר מכך מול מתנחלים, וכן פעילות בניה וחקלאות סמוך להתיישבות היהודית, ומשתדלים להימנע מגלישה ל"טרור מלא".
*- נמשכת הירידה במספר חולי הקורונה באיו"ש ובעזה, מה שמאפשר הקלות נוספות בפעילות האזרחית. עם זאת, ברצועה מדווח על התגברות מצוקת המגזר העסקי, כתוצאה מהשלכות "משבר הקורונה".
*- פיצוץ רקטה גרם לנפגעים והרס רב בעיירה בית חנון שבצפון רצועת עזה. עם זאת, מנגנון התקשורת החמא"סי הצליח להשתיק תוך זמן קצר את העיסוק בנושא, ולמנוע ביקורת על התנועה המכניסה חומרי חבלה מסוכנים בלב אוכלוסייה אזרחית.

ובהרחבה:

הכרזת יו"ר הרש"פ על עריכת בחירות. למועצה המחוקקת הפלסטינית ב- 22 מאי, ממשיכה להשפיע במידה רבה על הזירה הפוליטית הפלסטינית. השבוע הגישו הפלסטינים בקשה רשמית לשיגור משקיפים מטעם הפרלמנט האירופי, לפיקוח על הבחירות, במטרה לודא שאלה מתנהלים בצורה הוגנת, וגם על מנת ליצור גם לחץ על ישראל לקיום בחירות במזרח ירושלים.
במקביל, החליטה המועצה המרכזית של הפת"ח על המדת ג'בריל רג'וב בראש משלחת של הארגון למפגש בינאירגוני, בקהיר, בו אמורה להיבחן האפשרות לכונן רשימה מוסכמת של כלל הפלגים, שתתמודד בבחירות. בפת"ח רצו להציע לחמא"ס הרכב של 40% לפת"ח, 30% לחמא"ס, ו- 30% ליתר הפלגים, מתוך כוונה להגיע לסיכום על 40% גם לחמא"ס. עם זאת, הרעיון של כינון רשימה כלל ארגונית, נתקל בביקורת ציבורית רבה, שכן משמעותו ביטול מראש של ההליך הדמוקרטי, כמו גם קבלת החמא"ס כ"שותפה מלאה" בשלטון. לנוכח זאת, בוחנים בפת"ח אפשרות לכינון רשימה של כלל פלגי אש"ף (פת"ח וחזיתות השמאל), שתתמודד מול הרשימה של החמא"ס, אולי בתמיכת הגא"פ. הנה כתבה, בה מציגים תושבים מעזה את דעתם על יוזמת הבחירות, ושלא במפתיע ניתן לראות תחושת חוסר אמון אצל רבים מהם.

ברשתות החברתיות קו זה בולט הרבה יותר:

בכינוס המועצה המהפכנית של הפת"ח נקבע, כי כל בכירי הפת"ח, חברי מועצה מחוקקת לשעבר, מזכירי מחוזות, חברי המועצות המהפכנית והמרכזית, וכן קצינים בכירים במנגנוני הרש"פ לא יורשו להתמודד בבחירות מטעם הפת"ח. כן נקבע, שכל פעיל פת"ח שיתמודד כעצמאי או כחבר ברשימה אחרת יורחק אוטומטית משורות התנועה.
ברקע, ממשיכים אנשי דחלאן לדרוש ייצוג נכבד לאנשיהם בבחירות ומאיימים להתמודד ברשימה מטעמם, אם בקשתם תידחה. כמו כן, חוזר ועולה איומו של המחבל, מרואן ברגותי להתמודד על הנהגת הרש"פ כנגד אבו מאזן, צעד שמשמעותו הבטחת ניצחון לנציג החמא"ס.
ועל רקע אלה, מתחזקת הדרישה של פעילי הפת"ח ברצועת עזה לפתרון סוגיית המשכורות לעובדי הרש"פ מהרצועה. אלו שהוצאו ע"י הרש"פ לחופשה בפועל, לאחר השתלטות החמא"ס על האזור. חלקם, הופרש לגימלאות, ורבים אחרים סובלים מקיצוץ ניכר בשכרם, או הוצאו מכלל מקבלי המשכורות, לאחר שהתברר לרש"פ שהם אנשי חמא"ס, או אנשי מחנה דחלאן. יו"ר הרש"פ, וכמותו דוברים נוספים של הרש"פ התחייבו להסדיר את סוגיית העובדים העזתיים כבר בתשלום משכורות חודש ינואר, שיתבצע לקראת סוף השבוע הבא, אך טרם ניתנה הודעה סופית כיצד מתוכנן השינוי בנושא.
מטרת הפת"ח במהלך זה לחזק את מעמדו ברחוב העזתי, כמו גם לבצע מחווה של פיוס כלפי החמא"ס, למרות שאין בשלב זה התחייבות של הרש"פ לטפל בסוגיית המשכורות של עובדי המנגנון הממשלתי שבנתה החמא"ס. משלחת מטעם המועצה המרכזית של הפת"ח צפויה להגיע לעזה בימים הקרובים לבחינת הסוגיא, ובמקביל, פנו נציגי העובדים, לגורמים באיחוד האירופי, שיפעילו בתורם לחץ על הרש"פ ללכת לקראת העובדים.
יצויין, כי כחלק ממחוות הפיוס, אושר חידוש שידורי רדיו "אלשבאב" מעזה, של הפת"ח, רדיו שנסגר בעקבות השתלטות החמא"ס על הרצועה. בזמנו נוהלה התחנה ע"י אנשי דחלאן.
לצד זאת, התקיימו השבוע בחירות פנימיות להנהגת הפת"ח בשכם. בין הנבחרים, אם כי האחרון בשיעור התמיכה גסאן דגלאס, ראש הועד למאבק בהתנחלויות בגזרה.

הנה כתבה על הבחירות:

ואם במאבק בהתנחלויות עסקינן, נציין את המשך הפגנות יום שישי במוקדים הקבועים: קדום, נעלין, בית סירא ועוד. זאת, לצד הפרות סדר בפעילות צה"ל בתוך הערים והכפרים בגזרת איו"ש, דוגמת הכפר דיר אבו משעל, שמצפון לראמאללה, ובית אומר שמצפון לחברון.
לצד זאת, נרשמו השבוע שורה של עימותים מול מתנחלים במוקדים שונים, ובכלל זה ליד מעלה לבונה, העיירה יטא, אזור אריאל ועוד. גם השבוע הציגו הפלסטינים תמונות של ילד קטן שלטענתם הוכה בידי מתנחלים, תמונות המעוררות לא מעט זעם ברחוב הפלסטיני. במקביל ממשיכים הפלסטינים לחתור להשגת "דריסת רגל", בכל המקומות הסמוכים להתיישבות היהודית. במסגרת זו, הוסב מבנה "מלון פלסטין", הישן והסגור שבלב "חברון העתיקה" למוזיאון, ונפתח למבקרים.
בנוסף, נרשם השבוע: פיגוע דקירה בצומת גיתי אבישר. חיילת נפצעה באורח בינוני, והמחבל חוסל.
יצוין, כי ברש"פ מקפידים להימנע מכל מהלך שחורג מ"מאבק עממי", מתוך רצון להציג "רצון טוב", מול ממשל ביידן, שבתורו אישר את הפתיחה המחודשת של נציגות אש"ף בוושינגטון, ובמקביל הביע תמיכה רשמית ברעיון של כינון מדינה פלסטינית והתנגדות להרחבת ההתנחלויות.
ומכאן לסוגיית הקורונה. נציין, כי ברש"פ והחמא"ס מביעים שביעות רצון מהמשך מגמת הירידה בתמותה ובמספרי החולים, ומגבירים את קצב החזרה לשגרה. במסגרת זו, נמשכת פתיחת בתי הספר, מסגדים והפעילות הכלכלית פרט למסעדות ואולמות אירועים.
הרש"פ מדווחת על מגעים מתקדמים לאספקת החיסון הרוסי :"ספוטניק 7", כאשר מאה אלף מנות חיסון אמורות להגיע בתחילת פברואר, מהן 10,000 יינתנו ללא תשלום. בהמשך צפוי מו"מ על מחיר שאר מנות החיסון.
מכל מקום, הקורונה העמיקה את המשבר הכלכלי בעיקר ברצועה. אנשי עסקים מדווחים על מספר גדל והולך של צ'קים חוזרים, ומעצר מאות סוחרים בידי משטרת החמא"ס בעקבות צבירת חובות גדולים.

הנה כתבה בנושא:

ובעזה, בלטה השבוע "תאונת עבודה" בבית חנון, כאשר פיצוץ רקטה בבית פעיל חמא"ס מקומי, הביא להרס רב ולפציעת 36 מתושבי האזור, חלקם באופן קשה. אנשי החמא"ס לא הצליחו להסתיר את דבר האירוע, אך כן השתלטו על ה"ריקושטים התקשורתיים" בעקבותיו, באמצעות פרסום הודעה לפיה משרד הפנים בודק את נסיבות האירוע. כך, פסק העיסוק התקשורתי בנושא בתוך פחות מיממה, ולא נוצרו ביטויי ביקורת של ממש על אנשי התנועה, המציבים רקטות בלב ריכוזי אוכלוסייה.

הנה דוגמא לכתבה בנושא הפיצוץ:

ובאיו"ש נמשכים גילויי אנרכיה פנימית, כשהמוקד הקשה הינו מחנה בלאטה, לשם הכניסה הרש"פ השבוע רכבים משוריינים, כדי להתגבר על ההתנגדות לנוכחות המנגנונים במחנה. עוד שורה של סכסוכים אלימים פרצו השבוע בלב חברון, באחד מהם גם נעשה שימוש מסיבי בנשק חם, ובשני, נדקר אדם, ונפצע באורח בינוני.

הנה תמונות מבלאטה:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש