מייקל סטון האחראי לאחד הפיגועים המפורסמים בצפון אירלנד- שוחרר

מייקל סטון, שהיה אחראי לאחד הפיגועים המפורסמים ביותר במהלך העימות המזוין בצפון אירלנד, שוחרר היום מבית הכלא, שלוש שנים לפני המועד המיועד אחרי שנכשל ניסיון של בני משפחות הקורבנות שלו להשאיר אותו בכלא.

סטון, שהיה חבר בלוחמי החירות של אלסטר (UFF), הזרוע הצבאית של התאחדות ההגנה של אלסטר (UDA), אחד מארגוני הטרור המובילים של הלויאליסטים-יוניוניסטים במהלך הטראבלס, הפך לדמות מפורסמת ב-16 במרץ 1988, בהתקפת טרור שתועדה במצלמות.

במהלך הלוויה של שלושה חמושים של הצבא האירי הרפובליקני (IRA) בבית הקברות מילטאון במערב בלפסט, הוא תקף עם רימוני יד ונשק חם וגרם למותם של שלושה בני אדם ולפציעתם של עשרות לפני שנתפס. סטון הודה כי הוא רצה לחסל את ג'רי אדמס ומרטין מקגינס, שני מנהיגי השין פיין, ששהו במקום, אולם הם לא נפגעו.

סטון נידון למאסר עולם על הפיגוע בבית הקברות ועל שלושה מקרי רצח נוספים של אזרחים קתולים ונקבע שהוא ירצה לפחות 30 שנה. אולם בשנת 2000, אחרי שריצה 13 שנה בלבד, הוא שוחרר במסגרת הסכם יום שישי הטוב שסיים את שלושת העשורים של הטרור והאלימות בצפון אירלנד.

בנובמבר 2006, נעצר סטון בכניסה לסטורמונט, בניין המועצה המחוקקת של צפון אירלנד, כשברשותו כלי נשק ומטעני חבלה, כאשר הוא שוב תכנן לפגוע באדמס ובמקגינס. בעקבות זאת, הוא נשלח מחדש לכלא, הפעם ל-16 שנות מאסר.

לפני כחודשיים, קבע בית המשפט העליון בצפון אירלנד שסטון יכול לבקש שחרור מוקדם. בני המשפחות של ההרוגים בפיגוע בבית הקברות ניסו למנוע את השחרור, אולם העתירה נדחתה בבית המשפט.

אתמול התכנסה ועדת השחרורים והחליטה לאשר את בקשתו של סטון לשחרור מוקדם. היום אחר הצהריים, יצא סטון מבית הכלא המאובטח בצפון אירלנד. "זה לא צודק שמייקל סטון יכול להתקדם עם חייו כאשר הוא לקח את חייהם של אחרים", נמסר בהודעה מטעם ארגון "קרובי משפחה למען צדק".

Who is Michael Stone and where is he now? - Belfast Live

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי