המצב אצל ידידתנו החדשה באפריקה, סודאן, הולך ומתדרדר. כלכלית וביטחונית

קצת רחוק מהכותרות אצלנו אבל המצב אצל ידידתנו החדשה באפריקה סודאן הולך ומתדרדר. ביום שלישי הגיעה הלירה הסודאנית לשפל בשוק השחור עם שווי של 310 לירות לדולר. אתמול עמד השער על 281 לירות לדולר. השער הרשמי של הדולר מגיע ל-55 לירות. ההתדרדרות בשער המטבע היא תוצאה של מספר סיבות כגון שמועות על פיחות קרוב וכן הגברת רכש הדולרים על ידי סוחרים לייבוא מוצרים כמו דלק וקמח. המשבר הכלכלי בסודאן חמור ביותר כשרק בחודש שעבר שיעור האינפלציה הגיע ל-269%! ובתוך כך אושר היום רשמית תקציב סודאן לשנת 2021 אך גם בו אין בשורה גדולה לסודאנים. ההוצאות מקוצצות ב-24% בעוד הצפי להכנסות ממיסים צפוי לעלות ב-60%.

ההתדרדרות הכלכלית מגיעה במקביל להתדרדרות ביטחונית חמורה במספר מחוזות במדינה ובדגש על חבל דארפור הבעייתי. מאז שפרצו הקרבות בשבת שם נהרגו כ-150 בני אדם. כמו כן נרשמת מתיחות בגבול עם אתיופיה השכנה על רקע המלחמה הפנימית שם.

Sudan bans aviation over state bordering Ethiopia

בימים האחרונים נהרגו לפחות 83 בני אדם  בפרובינציית מערב דארפור שבסודן, בהם נשים וילדים, ו-160 נפצעו לאחר שמיליציות חמושות תקפו את העיר אל-ג'ונינה, זאת כחלק ממאבק בין שבטים ערביים ואחרים. העימותים הקטלניים החלו בקרב אגרופים שפרץ ביום שישי בין שני פליטים באל-ג'ונינה. אדם ממוצא ערבי נדקר למוות ובתגובה תקפה משפחתו אנשים במחנה סמוך.

מארגון זכויות אדם שפועל באזור נמסר כי "מיליציות חמושות ניצלו את התקרית והתקיפו את אל-ג'ונינה מכל הכיוונים". בחודשים האחרונים גאתה האלימות בדארפור ולפני שבועיים הפסיק כוח האו"ם לשמירה על השלום לפטרל באזור לקראת סיום משימתו.

מאז הדחתו לפני כשנתיים של שליט סודן לשעבר, עומר אל-בשיר, הפך נושא שמירת השלום בדארפור לאתגר מרכזי של הממשל הזמני במדינה.

Sudanese Professionals Association rejects closure of Khartoum bridges, roads amid calls for protests – Middle East Monitor

קרדיט:ד"ר משה טרדימן – מומחה לאיסלם באפריקה