השבוע שבין ה-15.1.21 ל- 21.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- צו רשמי של יו"ר הרש"פ לקיום בחירות למועצה המחוקקת, ולאחר מכן להנהגת הרש"פ והמל"פ, מתחיל לעורר תנודות במערך הפוליטי הפלסטיני, עם פוטנציאל להעמקת המשבר הפנימי בתנועת הפת"ח.
*- ציפייה דרוכה ברש"פ לכניסת ממשל ביידן לפעילות, כשברקע, ממשיכה הרש"פ לעודד את גילויי ה"מאבק העממי" בשטח, ולהפיץ טענות על התנכלות מצד המתנחלים, כולל פרסום על ניסיון לחטוף ילדה. מהרצועה, נמשכים "טפטופי רקטות", בחסות מזג האוויר הסוער.
*- החמא"ס נערכת להשלמת הבחירות הפנימיות, בצל דיווחים על הסכמה לחלוקת המשרות בצמרת, בין השואפים להנהיג את התנועה.
*- אנשי החמא"ס והרש"פ מתהדרים בהצלחה לצמצם את תחלואת הקורונה, ללא נקיטה בצעדים דראסטיים, ולמרות עיכוב בהגעת חיסונים מרוסיה. כמות מצומצמת של חיסונים מישראל הוזרקה לאנשים שבסביבת יו"ר הרש"פ, ואילו אסיר בטחוני מת לאחר קבלת חיסון.
*- התנגדות ציבורית למינוי מועצה משפטית עליונה ברש"פ בצו של היו"ר. ברקע, נמשכים גילויי אנרכיה מקומיים, ובראשם הצתת בית במחנה הפליטים בלאטה. ברצועת עזה, סערה ציבורית, לאחר האשמת בכיר ברש"פ בניצול מיני של צעירות מקומיות.

ובהרחבה:

יו"ר הרש"פ אבו מאזן חתם השבוע על צו המורה על קיום בחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית ב- 22 מאי. דהיינו לאחר חודש הרמדאן וחג "עיד אלפטר", כאשר מעט יותר מחודשיים לאחר מכן, בתום חג הקרבן המוסלמי, ב- 31 יולי, אמורות להתקיים בחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ, וחודש לאחר מכן ב-31 אוגוסט, בחירות השלמה למועצה הלאומית הפלסטינית, הגוף המוביל של אש"ף.
הצו נחתם, מתוך מחשבה, שבמידה ואנשי הפת"ח יובסו בבחירות, ניתן יהיה (אולי) ל"סובב את הגלגל", כשאבו מאזן עדיין אוחז במושכות השלטון, למרות שאין צורך בסקרים של ממש כדי להבין שמעמד הפת"ח והרש"פ ברחוב באיו"ש כה ירוד, שללא מבצע זיופים משמעותי, סיכויי הפת"ח לזכות בניצחון שואפים לאפס. חשוב לדעת שגם מעמד החמא"ס ברחוב הכללי אינו מזהיר, אך עדיין היא נתפסת כאלטרנטיבה היחידה, וכגוף פחות מושחת מהפת"ח.
על פי הצו, הבחירות יתנהלו בשיטה המפלגתית/ יחסית מלאה, ללא בחירות אישיות, מה שמרצה את ארגוני השמאל שלהם תמיכה מצומצמת ביותר ברחוב, וגם מקל על הפת"ח שסבל תמיד מפילוגים שפגעו במועמדיו בבחירות האישיות
אנשי החמא"ס בירכו על הצו, והביעו סיפוק מהכניסה לתהליך, שבסיומו, כך הם מקוים, ישלטו אנשיהם גם על איו"ש ואש"ף. מנגד, החזית העממית ביקרה את הוצאת הצו ללא תיאום עם כלל הפלגים, אבל למרות זאת העריכו אנשיה שבנסיבות שנוצרו הם כן ייטלו חלק בבחירות למרות זאת.
במקביל הכריזו אנשי מחמד דחלאן שהודח מהנהגת הפת"ח, כי רצונם להשתלב ברשימה משותפת עם ארגון הפת"ח, תוך איום שבמידה והדבר לא יתאפשר בכוונתם להתמודד ברשימה עצמאית.
מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז על רקע הבחירות, כי יו"ר הרש"פ הנוכחי אבו מאזן, יהיה נציג הפת"ח בהתמודדות על הנהגת הרש"פ, ולעומתו טען עבאס זכי, חבר הנהגת הפת"ח, כי סוגיית נציגות הפת"ח בבחירות טרם נדונה עדיין, והיא תיבחן בקרוב ע"י המועצה המהפכנית של התנועה.
נקודה מרכזית הנוגעת לישראל בבחירות המתוכננות הינה קיומן במזרח ירושלים. חנא נאצר, יו"ר ועדת הבחירות הכריז בהקשר זה, כי אם ישראל לא תאשר בחירות בירושלים, יש לרש"פ דרכים לעקוף זאת.
בעקבות פרסום צו הבחירות נקבע קיום מפגש בין אירגוני בקהיר בשבוע הבא. קודם לכן, מתוכנן מפגש נפרד של פת"ח- חמא"ס בדוחה, בין היתר בעקבות הצעתו של ג'בריל רג'וב, הממונה על שיחות הפיוס מטעם הפת"ח, לכונן רשימה משותפת של פת"ח וחמא"ס שתתמודד במשותף בבחירות. הצעה זו הוגדרה ע"י נאצר אלקדוה, חבר הנהגת הפת"ח וקרוב משפחתו של יאסר ערפאת שר"י, כהצעה מושחתת, המרוקנת מתוכן את רעיון הדמוקרטיה.

הנה כתבה המציגה את תגובות גורמי הכוח ברצועת עזה ליוזמת הבחירות:

במישור המדיני, הרש"פ מוצאת עצמה בציפייה דרוכה לסיום "4 שנות הרעב" שלה, וכניסת ממשל ביידן לבית הלבן. גורמי הרש"פ כבר פתחו במגעים עם כל מי שיכול לסייע להם למצוא נתיבות אל ראשי הממשל החדש. במסגרת זו, הגיעו ראשי המודיעין של מצרים וירדן לראמאללה לשיחות עם אבו מאזן על רקע הבחירות וכניסת ממשל בידן לפעולה.
וכמחווה של רצון טוב: מצרים משחררת את הדייג יאסר זעזוע, ששני אחיו נורו למוות כשחצו את הגבול הימי המצרי באזור רפיח.
לא רק ברש"פ מתוכננות בחירות. אנשי החמא"ס מתכננים להשלים בתקופה הקרובה את הבחירות הפנימיות שנדחו בשל התפרצות הקורונה. השלבים הראשוניים בבחירות אלה אמורים להתקיים באווירה של חשאיות, ובמסגרת ייבחרו הנהגות אזוריות ומועצת השורא. בשלב האחרון והגלוי תיבחר לשכה מדינית, ועל פי דיווחי תקשורת שאמינותם אינה ברורה מסתמנת פשרה, לפיה איסמאעיל הניה ימשיך לקדנציה שלישית ולצידו ח'אלד משעל ייבחר ליו"ר התנועה בחו"ל, צאלח עארורי באיו"ש, ויחיא סנואר בעזה.

ברמת השטח, ממשיכה הרש"פ לעודד גילויי מאבק עממי, וגם השבוע נרשמו עימותים במוקדים הרגילים: קדום, שויכה, מע'יר, קוצרא ועוד. לצד זאת, ממשיכה התקשורת הפלסטינית להבליט טענות אודות התנכלות מצד המתנחלים. בלט השבוע סיפור על פגיעת מתנחלים בתושבים בכפר מאדמא, שבגזרת שכם, תוך טענה לתקיפת ילדה וניסיון לחטוף אותה בידי מתנחלים.

הנה הילדה המספרת את גרסתה לאירוע:

ובעזה, נמשך טפטוף של ירי רקטות, שבחמא"ס מנסים להסביר שמדובר בתוצאה של פגיעת ברקים, וסביר יותר להניח שמדובר בניצול מזג האוויר לביצוע ירי ע"י גורמים המתחמקים מעיני המפקחים מטעם החמא"ס. מנגד, הגיבה ישראל בהפצצות תגובה אוטומטית על מה שמכונה: "תשתיות לחפירת מנהרות", שם מכובס לדיונות חול ריקות, או שדות חקלאיים.
מגפת הקורונה ממשיכה במקביל להשפיע על האזור, וגם השבוע הוטל סגר סופ"ש ברצועת עזה, למרות הירידה במספר החולים בשני האזורים: עזה ואיו"ש. במקביל, ניתנו הקלות בפעילות המסחר, וחודשו הלימודים והתפילות במסגדים.
השבוע נחנך בית חולים לחולי קורונה בחסות הסהר האדום בשכם במעמד מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ. משלוח חיסונים ראשון מרוסיה התעכב, מסיבות לוגיסטיות, אך עדיין, נמסר, על הסכם לרכישת מאה אלף מנות, של החיסון הרוסי מהם 5000 היו אמורות להגיע השבוע, וככל הנראה יגיעו בימים הקרובים. מאה מנות חיסון שהועברו מישראל הוזרקו לאנשי לשכת היו"ר וסביבתו הקרובה, בניגוד להכחשות משרד הבריאות הפלסטיני. יצויין, כי בעקבות תחילת חיסון האסירים בבתי הכלא בישראל, נפטר אסיר בטחוני מקלקיליה, לאחר קבלת חיסון, מה שעורר טענות כנגד ישראל, העושה כביכול ניסויים רפואיים באסירים.
יצויין שמספר המתים הרשמי בעזה ואיו"ש מתקרב ל- 2000, וכנראה שהמספר האמתי גם גבוה יותר.

הנה כתבה על מצב תחלואת הקורונה ברצועת עזה:

ברמת הפנים, הודיע איגוד עורכי הדין הפלסטיני על החרמת מועצת המשפט העליונה שמינה אבו מאזן בשבוע שעבר, ועל כינוס חירום סביב הנושא, בהשתתפות נציגי יתר האיגודים המקצועיים. האיגוד דורש לדחות המינוי עד לאחר הבחירות, כיון שהבחירה נעשתה ללא סמכות. תופיק טיראוי, חבר הנהגת הפת"ח התייצב פומבית לימין איגוד עורכי הדין, והכריז שהשופט עיסא אבו שראר הינו אדם מושחת שאינו ראוי למינוי של ראש מערכת המשפט הפלסטינית, ולטענתו הוא הגיש שורה של דו"חות על מעשי שחיתות וזיוף בהם היה מעורב. זאת, בנוסף להיותו שותף לשפיטת לוחמים פלסטינים למוות ולמאסר ממושך לאחר אירועי "ספטמבר השחור", בשנת 1970, כחלק ממערכת המשפט הירדנית בה כיהן כשופט צבאי.
ברקע נמשכים גילויי אנרכיה, ובמסגרת זו בית במחנה הפליטים בלאטה הועלה באש, בעקבות סכסוך חמולות, לאחר שכוחות המנגנונים שאיבטחו את המקום עזבו אותו, בהסכם עם נכבדי המחנה. אלה פרסמו הודעה המגנה את הצתת הבית.

הנה תמונות מהבית העולה באש:

ובעזה, סערה ציבורית, לאחר שהעיתונאי הפרובוקטיבי יוסף חסאן, שבעבר, נחטף ע"י אנשי הג'האד האסלאמי, בשל פרסום חומר מביך על אחד מאנשיהם, יצא בפומבי בסרטון בו האשים את לואי מדהון, הממונה על משרד הרווחה ברצועה מטעם הרש"פ בניצול מעמדו ל"סחיטה מינית" של צעירות מקומיות. מדהון, יצא בסרטון נגדי בו האשים את חסאן בהפצת כזבים, ומשפחת מדהון פרסמה גם היא הודעת תמיכה בלואי מדהון, הדוחה את כל דבריו של חסאן.

הנה הסרטון של חסאן, שפוצץ את הפרשה:

במקביל, בשכם, נעצר אדם שאיים להפיץ תמונות חושפניות של אישה. ברשתות החברתיות, מטילים את האשם בעיקר על הנסחטת שאיפשרה לצלם אותה בצורה כזו.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש