הסוואה, הונאה ונטמעות – מלוחמה א-סימטרית לסימטרית

במרבית צבאות העולם מושקעת מחשבה והתאמה של סכמת הצביעה של כלי רכב ואמל"ח על מנת שייטמעו בשטח וייהנו משרידות מינימלית על בסיס הסוואה של צבע, מודל שאומץ ממגוון בעלי חיים בטבע. ברוב הצבאות נראה כלים בצבעי הסוואה בגווני ירוק או אפור או צהוב באזורים מדבריים. כל זה היה נכון במלחמה הסימטרית בין צבאות סדירים של מדינות.

מי שהתחיל בשינוי המודל היו גורמי טרור וחיזבאללה בראשם. בעבר יחידות לחימה של ארגוני טרור דווקא התהדרו בכלים סמי צבאיים או צבעו רכבים אזרחיים בצבעי הסוואה (טנדרים של פת״ח בלבנון, חמאס בעזה). חיזבאללה היה זה שהבין ושכלל את מודל ההיטמעות על פני ההסוואה. למה לצבוע משאית בגווני ירוק ולהחביא אותה מתחת לעצים (היא תאותר ע״י אמצעי תרמי או ע״י מערכת השוואת תמונות עם בינה מלאכותית) כשאפשר להעמיד אותה בעיר או בכפר יחד עם עוד משאיות תמימות של אזרחים? וככה שוכללה השיטה כולל אילוצים והתאמות שונות ככה שהאמל"ח יתאים לכיסוי ולא יבלוט ולא יחרוג, יראה חיצונית כמשאית תמימה להובלת סחורה עם מראה חיצוני תמים של לוגו וקישוטים.

עם השנים נוצרה תופעה מעניינת. צבאות סדירים שנחשפו לרעיון ולשיטה של חיזבאללה (סוריה ואיראן), אימצו את המודל והחלו להמיר כלים צבאיים בנראות קלאסית לכלים ״מאוזרחים״ שיוכלו להיטמע במרחב האזרחי ולייצר שרידות מסוג אחר שנהנית גם מקושי באיתור והזיהוי וגם מחסות במרחב אזרחי חסין או מוגבל לתקיפה.

ניתן לראות תראה איך הכלי מתקפל ונסגר לארגז תמים:

סוריה- טיל בליסטי מדגם פאתח 110 ממותקן על רכב אזרחי : 

 

קרדיט: גיא א. – פרשן צבאי מקבוצת נציב