מבזקי חדשות ליום 29-12-2020. מתעדכן

*- מהשפעות הקורונה. סולטנות עומאן מדווחת על ירידה משמעותית במספר העובדים הזרים בתחומה. בין סוף 2019 לסוף נובמבר 2020 ירד מספר העובדים הזרים ל-1.44 מיליון לעומת 1.71 מיליון, קרי ירידה של 16%. האקסודוס הזה של העובדים הזרים מיוחס לירידה בהכנסות של עומאן, שהיא אחת ממדינות המפרץ הפחות חזקות מבחינה פיננסית, אך גם תוצאה של מאמצי הממשלה להגביר את תעסוקת המקומיים. יצוין כי לפני כעשור בשל משבר כלכלי בסולטנות, עזבו אותה בזמנו כ-340 אלף עובדים זרים.

גופים בינלאומיים צופים כי משבר קורונה יביא לעזיבת אלפים רבים של עובדים זרים את מדינות המפרץ, עקב הירידה בהכנסות, הידוק החגורה וביטול פרויקטים. (קרדיט:דורון פסקין)

*- שיחת היום בחוגים הכלכליים במרוקו אינה על הנורמליזציה עם ישראל אלא על מיליונר צעיר שהתעשר בזכות השקעה במטבע הדיגיטלי ביטקוין דבר שמצית את הדימיון של רבים מהמרוקאים הצעירים הנאלצים להתמודד עם תנאי מחייה לא קלים. שמו של המיליונר לא נחשף ולכן מעורר ספק בסיפור אם כי נמסר שהוא מרוקאי בן 30 שקנה לפני שבע שנים בעת ששהה בצרפת 10,000 מטבעות ביטקוין בסכום של 75 דולר למטבע אחד. לפי המקורות במרוקו, הצעיר המרוקאי השקיע בביטקוין בהמלצת בנו של שר סורי גולה שהשתקע בפריז.

לפי ערכו העכשווי של המטבע הדיגיטלי, ההשקעה בביטקוין שווה כיום לאיל ההון המרוקאי כ-280 מיליון דולר. עוד נמסר כי הוא מושקע באלפי מטבעות קריפטו אחרים דוגמת את'ריום וריפל.

יצוין כי המיליונר המרוקאי הצעיר כך לפמ הדיווחים עזב את מרוקו ומתגורר במלטה, וזאת מאחר שבממלכה יש איסור חמור על הסחר במטבעות דיגיטליים. (קרדיט:דורון פסקין)

*- הממשל האמריקאי על סנקציות כנגד אסמא אסד, אשתו של נשיא סוריה. כאן כבר כתבתי בעבר על חלקה של הגברת הראשונה בסוריה בניהול ענייני המדינה ובייחוד בכל האמור לקידום האינטרסים הכלכליים של בני משפחתה, משפחת אח'רס, הנמנית על העדה הסונית.

מוקדם יותר השבוע הצהיר שר התקשורת הסורי, איאד אלח'טיב כי המפעיל הסלולארי השלישי במדינה יחל לפעול בתחילת השנה הבאה. לדבריו מדובר בחברה "מקומית". בעבר דווח כי איראן מעוניינת כי חברה מטעמה תיכנס לשוק הזה בסוריה, אולם מקורות בסביבת הארמון בדמשק טוענים כי בסופו של דבר המפעיל השלישי יהיה שייך ל"זרם של אסמא". מדובר ככל הנראה בחברת "אימטל" שבעליה מקורב לאשת הנשיא. מי שעוד יהיה שותף במפעיל השלישי הוא איש העסקים המקורב לנשיא, סאמר פוז. (קרדיט:דורון פסקין)

*- רשויות אכיפת החוק בצרפת פתחו בחקירה אחרי ש-67 צלבי קרס צוירו על מצבות בבית הקברות המרכזי בעיירה פונטנבלו במרכז המדינה. לפי משרד התובע, בית העלמין היהודי ששוכן בסמוך לא נפגע. "אני נגעל מהגילוי", מסר ראש העיר, פרדריק וולטו. "אלה מעשים בזויים ודוחים. בית הקברות שלנו מעולם לא היה יעד למעשים כאלה". (קרדיט:  ד״ר חיים איסרוביץ)

*-דיווחים: ישנן ארבע ספינות הנושאות נפט ועוגנות כבר ימים מול חוף לבנון, הממתינות לתשלום של באנק דה ליבן ופריקת מטענן לטובת חברות מסוימות. כמה תחנות דלק החלו להיסגר בגלל שהמלאי שלהן התרוקן.

*- נתניהו: שוחחתי בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובירכתי אותו ואת אזרחי רוסיה לרגל הנובי גוד והשנה האזרחית החדשה. שוחחנו על המצב בסוריה, על ההתפתחויות באזור ועל הפעולות הנדרשות להגברת היציבות בו.

*- מערכת המשפט העירקית הודיעה כי חקירת ההתנקשות בשאהידים סרדאר סלימאני ואבו מהדי מוהנדס הגיעה לשלב מתקדם והשיגה מידע חשוב בעניין זה. על פי מערכת המשפט העירקית, מבצעי פשע זה יישפטו בימים הקרובים.

*- מטען חבלה התפוצץ על שיירת לוגיסטית אמריקאית באלדיווניה.

*- מטוס לאיסוף מודיעין אותות (SIGINT) של חיל האוויר הישראלי  מחפש, מיירט, מאתר, מנתח, מסווג ומנטר שידורים שמקורם במשדרי אוויר, יבשה וים, המריא מבסיס אוויר נבטים.

תמונה

*- תגובת דובר משרד החוץ האיראני לדיווחים על הגעת צוללת ישראלית למפרץ הפרסי: כולם יודעים מה משמעות המפרץ הפרסי לאיראן ויודעים איזה סיכון גבוה לחצות את הקווים האדומים האיראניים.

*- אל ערביה: הסעודים השמידו חמישה מוקשים ימיים מתוצרת איראן בים סוף.

*- דו"ח כלכלי שפורסם על ידי המרכז לחקר כלכלה וסחר (CEBR) בבריטניה מראה כי סין תעקוף את ארצות הברית חמש שנים מוקדם מהצפוי בשל השפעות מגיפת קורונה ותהיה הכלכלה הגדולה בעולם עד 2028.

*- מקור איראני: במהלך ביקורו של קאני בעירק, נדונה עם מספר מנהיגי מליציות האפשרות להגיב להריגתו של פאחריזאדה ישירות ל-ישראל דרך שטח עירק.

*- אבו ג'יהאד אל-חשימי מוסטפה, שליחו של אלקזימי ב מסר למנהיגי המשטר באיראן, הסבלנות של הממשלה בעיראק הסתיימה, לנוכח הפעולות האחרונות של חמושים, הנתמכים על ידי הרפובליקה האסלאמית, במקרה של סכסוך מזוין, איראן תהיה הראשונה להפסיד.