לאחר איומי החות'ים לפגוע בישראל: מה השיקולים להצבת צוללת בים האדום?

מה גרם לישראל לאותת לאיראן באמצעות צילום מעבר צוללת ישראלית בתעלת סואץ, בצורה גלויה, לכיוון ים סוף ? איזה תסריטים "רצים" במוחות גורמי הביטחון הישראלים באשר לתגובה האיראנית לחיסולם של הגנרל סולימני – מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראנים ומדען הגרעין פחריזדה שהביאו להזנקת צוללת ישראלית ולקדמה לעבר אזורים שבשפעה איראנית ?

על שאלות אלו עונה הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט גיא א. בהערכתו כי "אחד התסריטים שנלקחים בחשבון בישראל הוא שאיראן תגיב על חיסול מדען הגרעין פחריזאדה באמצעות המורדים החות'ים בתימן.

בספטמבר 2019 תקפה איראן בטילים מדוייקים ארוכי טווח ומלט"ים מדוייקים את מתקני חברת הנפט הסעודית -"אראמקו" באלבקיק שבסעודיה וגרמו לנזק רב.

אודי אבנטל: "רגע האמת" של טראמפ | זמן ישראל

להערכת גורמי הביטחון בישראל הם אחראים גם לתקיפת מכלית נפט בריטית בנמל ג'דה בשבוע שעבר באמצעות סירה מלאה בחומרי נפץ.
המורדים החות'ים התרברבו בעבר כי ברשותם טיל ארוך טווח מדגם "קודס 2" שאותו הם יכולים לשגר מתימן לעבר העיר אילת ועקרונית כל מה שהאיראנים מחזיקים ניתן להעברה לתימן.

פעולת הטרור הגדולה בהיסטוריה של המזרח התיכון:2 בתי זיקוק לנפט סעודים -  Nziv.net
לכן, יש חשיבות רבה להימצאות צוללת ישראלית בימים אלה במימי ים סוף. היא יכולה לתת תגובה צבאית מהירה לכל ניסיון התקפי של המורדים החות'ים על ספינות סוחר ישראליות השטות במימי הים האדום או למתקפת טילים לדרום הארץ.

מענה למתקפה מתימן יכול לבוא גם מהאוויר ומפלטפורמות ימיות אחרות. למה בחרה ישראל לשגר ולהצהיר על צוללת שכל עוצמתה בחשאיותה? מעבר לאיום הקונקרטי של תגובה איראנית וגירוד סף ההכלה האיראני שמחייב היערכות רצינית ומרתיעה, יש כאן גם מסר לאיראנים של ״אנחנו יכולים לשוטט במרחב הימי שלכם״ אבל זה היה תמיד וגם האיראנים מכירים את היכולות.

אלא אם בישראל מזהים פוטנציאל והזדמנות לנצל מצב שבו האיראנים בכל זאת יעשו את הטעות ויפעילו את החות׳ים מתימן. להגיב במטוסים ואופציות אחרות האוייב רואה ומכיר כמעט אחת לחודש בזירה הסורית (ורק לפני יומיים). אבל שיגור טיל שיוט (קונבנציונאלי) מצוללת ישראלית בים סוף זה משהו שלא נראה ולא הופעל רשמית מעולם. תהיה כאן גם תגובה מהירה, גם מסר ברור ליכולת וגם לא פחות, ניסוי רטוב של היכולת שיחזק את ההרתעה".

מרחק מרחבי ירי טילים בליסטיים מתימן לישראל: