מבזקי חדשות ליום 23-12-2020. מתעדכן

*- ממשל טראמפ הטיל היום עיצומים על אסמה אסד, רעייתו של נשיא סוריה בשאר אסד, בשל "מניעת מאמצים לקדם פתרון פוליטי לסכסוך הסורי". "אסמה אסד הובילה מאמצים מטעם המשטר לגבש עוצמה כלכלית ופוליטית, כולל באמצעות שימוש בארגוני הצדקה וארגוני החברה האזרחית שלה לכאורה", אמר מזכיר המדינה, מייק פומפאו. סנקציות נוספות הוטלו על בני משפחתה של הגברת הראשונה של סוריה: הוריה, פוואז וסחר אחרס, אחיה פיראס אחרס ובנו איאד. "משפחות אסד ואחרס צברו את העושר הבלתי חוקי שלהן על חשבון העם הסורי באמצעות שליטה על רשת נרחבת ובלתי חוקית עם קשרים באירופה, במפרץ ובמקומות אחרים", מסר פומפאו. *- בלגיה והולנד החליטו לעצור את התנועה האווירית והיבשתית מבריטניה וגם צרפת, גרמניה ומדינות אחרות באירופה נערכות לנקוט בצעדים דומים. מתברר שהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה לא רק ביטלה את חג המולד, אלא גם הקדימה את השלמת הברקזיט.

*- נציבות האיחוד האירופי ממליצה כעת למדינות החברות לבטל את איסורי הטיסה עם בריטניה ולהסתפק בהמלצות לתושבים להימנע מנסיעות בלתי חיוניות. "על אף שחשוב לנקוט בפעולה מונעת זמנית ומהירה כדי להגביל התפשטות נוספת של הזן החדש של הנגיף ויש לעודד הימנעות מנסיעות בלתי חיוניות, יש להקל על נסיעות חיוניות ותעבורת נוסעים", נמסר.

*- מנהיג האופוזיציה הרוסית, אלכסיי נבלני, סיפר כי משרד התובע בגרמניה חקר אותו היום "לבקשת רוסיה". הוא לא סיפק פרטים על תוכן החקירה, אולם ציין כי הפגישה עם החוקרים היא שמנעה ממנו לשמוע את התייחסותו של הנשיא ולדימיר פוטין לניסיון ההרעלה בקיץ האחרון.

במסיבת העיתונאים השנתית שלו היום, הכחיש פוטין את הפרסומים השבוע כי שירות הביון FSB עמד מאחורי ניסיון ההתנקשות ואמר כי "אם הם היו עושים את זה, הם היו משלימים את המשימה".

( קרדיט לידיעות : ד״ר חיים איסרוביץ, עיתונאי וחוקר טרור וביטחון)

*- לצד חגיגות היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, מרוקו נכנסת לסגר חלקי. ממשלת הממלכה הודיעה כי החל ממחר בשעה 20:00 המדינה נכנסת לסגר לילי שיכלול את סגירת כל מקומות הבילוי (מסעדות, בתי קפה) והחנויות. תוקף הסגר הלילי הוא למשך שלושה שבועות. בנוסף, חל איסור חמור על התקהלויות בכל רחבי המדינה. במספר ערים מרכזיות סגירת בתי הקפה והמסעדות תהיה מוחלטת ולא רק בשעות הלילה. עד כה התגלו במרוקו כ-420 אלף מקרים ולמעלה מ-7000 מתו מהנגיף.

לסגר מחיר כלכלי קשה. לפי מחקר שפורסם השבוע כלכלת הממלכה תסיים את השנה הנוכחית בצמיחה שלילית של לפחות 7%. המשמעות היא שלמעלה מ-1 מיליון מרוקאים נוספים יירדו אל מתחת לקו העוני.

*- בימים האחרונים התחדש ברשתות קמפיין להחרמת המוצרים מתוצרת האמירויות תחת ההאשתג #مقاطعه_المنتجات_الاماراتيه
העילה היא שוב מה שמוגדר "הריצה המהירה" של המדינה המפרצית לנורמליזציה עם ישראל. הקמפיין תוקף בעיקר חברות הפועלות מאזור ג'בל עלי הנחשב מרכז מסחרי אזורי עבור חברות מכל העולם. יוזמי הקמפיין טוענים כי האמירויות הופכת למרכז הפצה של מוצרים ישראלים ולכן על כל המוסלמים להחרים את כל המוצרים שמקורם במדינה זו.

*- שביתה לא שגרתית במרוקו. 100 עובדי מכרה ג'בל עואם באזור ח'נפירה, בצפון מרכז הממלכה, החלו בשביתה בעומק של 700 מטר מתחת לאדמה. עוד כ-200 עובדים הצטרפו אליהם מעל האדמה. העבודות במכרה מתרכזות בהפקת זהב, עופרת, אבץ וכסף.

העובדים מוחים על מה שהם טוענים סירובה של הנהלת החברה לקיים הסכם שיבטיח את תנאיהם כפי שנחתם בין הצדדים בשנת 2019. העובדים טוענים כי הם נחושים "ללכת עד הסוף" גם במחיר סיכון חייהם. איגוד העובדים במרוקו תומך בשובתים וקרא לפתיחת מו"מ מידי כדי להביא לסיום השביתה.

*- חלב בלי לחלוב פרות – הנסיך הסעודי ח'אלד בן אלוליד הגדיל את השקעתו בחברת סטארט אפ בתחום המזון מסינגפור. החברה בשם "טרטל טרילאבס" היא החברה הראשונה בעולם ששואפת לייצר חלב אמיתי על בסיס תאי יונקים. הגיוס האחרון בשווי של 6.2 מיליון דולר הוכרז ביום חמישי האחרון.

הנסיך הסעודי בן ה-42 שאימץ לעצמו אורח חיים טבעוני היה מראשוני המשקיעים בחברה כשגייסה 3.2 מיליון דולר ביוני האחרון. ח'אלד הוא בנו של איש העסקים הסעודי אלווליד בן טלאל, אחד מעשירי העולם הערבי. בעקבות ההשקעות הוכרז כי הנסיך הסעודי ישמש כיועץ לחברה. במהלך אוקטובר זכתה החברה הסינגפורית בסכום של חצי מיליון דולר לאחר שזכתה "באליפות העולם ליזמים" שנערכה בסעודיה.

(קרדיט: דורון פסקין – מזרחן)