איראן פועלת להקמת נוכחות צבאית לאורך גבול סעודיה-עיראק. משמעויות

מאז החלה איראן להשתלט על מערכות השלטון בעיראק היא נזהרה שלא לקיים נוכחות צבאית בולטת לאורך גבולה הארוך של עיראק עם סעודיה מחשש לתגובה אמריקאית.

את הריק השלטוני במרחב המדברי העצום שלאורך הגבול המשותף תפסו כוחות דאעש שיצאו משם למתקפות "פגע וברח" על צירי התנועה ועמדות צבא עיראק.

בימים אלו ,לאחר הדחת הנשיא טראמפ מנשיאות ארה"ב והחלפתו ע"י הנשיא ג'ון ביידן ,חוזרים האיראנים לתוכניות המקור שלהם להקים מערך צבאי מאיים לאורך הגבול הסעודי שיהיה נדבך נוסף בניסיון האיראני להקיף את סעודיה מכל צדיה ולקיים נגדה לחץ צבאי במאבק על הדומיננטיות במזרח התיכון .

המערך הצבאי שאיראן מתעדת להקים מול גבולה המזרחי של סעודיה יהיה בנוסף לחזית הצבאית שאיראן כבר הקימה בדרומה של סעודיה לאורך גבולה עם תימן שם המיליציה החות'ית הממומנת ופועלת לפי תכתיב איראני מקיימת לחץ צבאי בדמות תקיפות בלתי פוסקות של טילים בליסטיים וכטב"מים תוקפים נגד מטרות כלכליות וצבאיות בעלות חשיבות אסטרטגית עליונה על אדמת סעודיה.

במסגרת הכנותיהם להקמת מערך צבאי שכזה הם נעזרים במילציות השיעיות העיראקיות למילוי משימותיהם.

נודע כי לאחרונה כוחות ממיליציית אלחשד אלשעבי העיראקית הנאמנה לאיראן ערכו פעולות סריקה נרחבות באזור מדבריות אלנג'ף – النجف ועד לגבול עיראק-סעודיה . פעולות הסריקה כללו את האזורים : אלח'נאכ – الخناك ואללצף – اللصف ובית הקברות אלרבעיה – مقبرة الاربعية ואלברית – البريت ושבג'ה – شبجة.

במילים אחרות האיראנים, ככל הנראה , הורו למיליצית "אלחשד אלשעבי" לטהר אזורי גבול נרחבים בין עירק לסעודיה כהכנה לקראת הצבת מיליציות חמושות שיעיות ,עושות דברה , על מנת להתחיל לאיים על סעודיה ממזרח . כאמור המיליציה החות'ית פועלות נגד סעודיה מדרום בהוראה ישירה של איראן ותוקפת מטרות אסטרטגיות סעודיות על בסיס יום יומי .

האם האיראנים מתחילים "להשתולל" שוב נגד סעודיה עם היכנסו של הנשיא ביידן לבית הלבן , מתוך הערכה שהנשיא האמריקאי החדש לא רואה בהם בעל ברית שארה"ב מחויבת להגן עליה בכל מחיר. או במילים אחרות איראן מעריכה כי בנסיבות מסוימות יתכן מצב שארה"ב "תשליך" את סעודיה מתחת לאוטובוס האיראני בסדר האזורי החדש שהנשיא אובמה כבר התחיל לעצב בשלהי ימיו על כס ממשלו.

איראן שואפת גם להגביר את הלחץ הצבאי על סעודיה ולצבור קלפי מיקוח משופרים  לאור דרישתה של האחרונה להשתתף בעיצוב הסכם הגרעין החדש שממשל ביידן מבקש לחתום עם האיראנים לאחר הסתלקותו של הנשיא טראמפ.

אין ספק שאם תוקם חזית צבאית פעילה נוספת לסעודיה מצד מזרח זה יגביר את נכונותה לשתף פעולה עם ישראל במטרה לעמוד באתגר זה או לחילופין סעודיה "תסכים" להקריב את נכונותה לנורמליזציה והסכם שלום עם ישראל תמורת הסכמה איראנית שלא להיערך על גבולה המזרחי.

האיראנים בחלט יודעים מה הם עושים ובונים את האסטרטגיה הגדולה שלהם, נדבך אחרי נדבך , לאורכו ורוחבו של המזרח התיכון ,לממש את שאיפתם  להיות המעצמה החזקה ביותר במזרח התיכון , כפי שראה כך גם ממשלו של הנשיא אובמה.

אגב, אסטרטגיה דומה מפעילים האיראנים גם מול גבולות ישראל אך לכך יוקדש פרק נפרד.

הגזרה לאורך גבול סעודיה אותה טיהרו מיליציות עיראקיות הנאמנות לאיראן :