אפשרות לחילופי גברי בראשות ממשלת הונגריה

האם שלטונו של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מתקרב לסיומו? כל מפלגות האופוזיציה סיכמו הערב להקים רשימה משותפת עם מועמד מוסכם לראשות הממשלה בבחירות הכלליות ב-2022 בניסיון להביא למהפך אחרי 12 שנה.

בתום משא ומתן ממושך בין מנהיגי שש מפלגות האופוזיציה, הסכימה הערב מפלגת יוביק, בעלת השורשים הניאו נאציים שבשנים האחרונות הציגה עצמה כמפלגת ימין-מרכז מתונה, להצטרף לבלוק הפוליטי המשותף, שלפי הסקרים מנהל קרב צמוד עם מפלגת השלטון פידס של אורבן.

על פי מסמך הפעולה "ערבויות לשינוי עידן", הבלוק המשותף יריץ יחד מועמדים מטעמו בכל 106 מחוזות הבחירה במדינה ויציג רשימה משותפת עם מועמד אחד לראשות הממשלה. עם זאת, לאחר הבחירות, כל אחת מהמפלגות תקים סיעה משלה בפרלמנט. עוד נקבע כי מועמדי הרשימה המשותפת יעברו תהליך בידוק מקיף, יהיו חייבים להיות נקיים משחיתות ומפעילות בלתי חוקית אחרת, ויהיה עליהם לחתום על הצהרה בדבר היושרה שלהם.

המצע המשותף קורא לטיהור החיים הציבוריים משחיתות שיטתית, חידוש עצמאותה של מערכת המשפט ושיקום חופש העיתונות, סיום ההתעשרות של האוליגרכים על חשבון הציבור, כינון חוקה חדשה עם מעורבות של כל המפלגות והחברה האזרחית, העברת הבחירות לנשיאות להכרעת הציבור והתמודדות עם משבר האקלים.

"בעוד שאנחנו מציעים נקודות מבט שונות במספר סוגיות של מדיניות, אנחנו שמים את חילוקי הדעות האלה בצד ומתמקדים במה שמאחד אותנו", מסרו מנהיגי המפלגות. "במקביל, אנחנו חושבים שזו משימה חשובה להבטיח שמפלגות האופוזיציה שומרות על הזהות שלהן, אפילו במקרה של רשימה משותפת, כי זו הדרך שאנחנו יכולים לייצג באופן אמין את כל המצביעים שרוצים שינוי".

עוד הוסיפו המנהיגים כי "הסיכוי היחיד שלנו הוא עם יצירת קהילת ערכים, מצע אמין ומועמדים ללא דופי. על כן, זו המשימה המשותפת של כל המפלגות למלא את שיתוף הפעולה עם תוכן, להתגבר על הפוליטיזציה המושחתת וחסרת הנשמה של השלטון, ליצור מצע של שינוי ולקבל את המשימה של מתן דין וחשבון אמיתי".

Hungary: Strategy of the Government of the Republic of Hungary for Lifelong  Learning, issued in 2005 | UIL

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם ] קרדיט לתמונה: © dennis_jarvis_flickr