האם סרטון החיזבאללה חושף שברשותם טילי סא-29 נישאי כתף? כנראה שלא! דעה

בסרטון וידאו שצולם ב-13 בנובמבר 2016 במצעד צבאי של החיזבאללה בתקופת המערכה על קוצייר,  נקלט בעין המצלמה,בין היתר, טיל נ"מ נישא כתף שלגביו נטען שהוא מדגם "ורבה" – Verba  (סא-29) מתוצרת רוסית הנחשבת כמערכת נשק חדישה שנכנסה לשרות מבצעי בצבא הרוסי רק לפני 6 שנים .

התמונה מהסרטון : 

ברשתות החברתיות מתפרסמים הפרטים הבאים על מערכת הטילים נגד מטוסים נישאי כתף מדגם  "ורבה": 
*- היא נחשבת למערכת הנ"מ החדישה ביותר של טילי כתף שנכנסה לשרות מבצעי  בשנת 2014. 

*- המערכת נועדה להחליף את טילי הנ"מ נישאי כתף מדור קודם מדגם איגלה-S הנמצאים כרגע בשימוש הצבא הרוסי.

*- הדבר החשוב ביותר המבדיל את "ורבה" ממערכות הנ"מ הרוסיות של הדור הקודם הוא הראש האופטי הרב-ספקטרלי ,לכיוון עצמי של חום, שבזכותו הטיל יכול להבחין בין המטרה הרצויה למלכודות התרמיות הפסיביות שהפכו, כיום, למרכיב חיוני במערכות הגנה על מטוסי קרב ,מפציצים, מסוקי תקיפה ,תובלת סער ותובלה.
*- טיל "ורבה" יכול לראות את המטרה על פני שלוש תחומי תדר (ספקטרום), כך שהוא מסוגל להבחין במטרה האמיתית גם כאשר משתמשים במה שמכונה זרקורי לייזר המסנוורים את הראש המנחה את עצמו בקרניו. ראשי נפץ מודרניים מונחים מאפשרים איתור והשמדה של יעדים הקורנים בקרינה תרמית חלשה, כמו מזל"טים וטילים מונחי כנפיים, והם אינם יכולים לעמוד מול "ורבה" אפילו בעזרת המכשירים המיוחדים המותקנים על מסוקים כדי להפחית את טמפרטורת גז הפליטה הנפלטת מהמנועים.
*- מערכות "ורבה" רוסיות עם טילים "9M336" מסוגלות להתעמת עם האויב בדרכים מנוגדות, כלומר "פנים אל פנים", ובמקרה זה הראש האופטי הרב-ספקטרלי לכיוון עצמי אינו עוקב אחר מה שמופעל על ידי מנוע המטוס, אלא עוקב אחר החום מהכנפיים. וגוף המטוס בשל התנגדותו לאוויר.
עד כה, רוב המפרט בפועל של מערכת הטילים המודרנית עדיין מסווג, בעוד שמידע שכבר התפרסם מצביע על כך שטיל "ורבה" החדש מסוגל לפגוע במטרה במרחק של 6.5 ק"מ, ובגובה של עד כ -4.5 ק"מ.

תמונת פרסומת למערכת הרוסית : 

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט גיא א. טוען כי הצילום לא מתאים לטיל סא-29 גם אם מתעקשים. באיכות הוידאו קשה להבחין בין הגרסאות הרבות של משגרי הכתף אבל דווקא לשלול סא-29 יותר פשוט. דור אחר של טילים בעיקר בחיישן הגילוי והתמרונים. זה לא איזה הבדל דרמטי אבל כשאתה במסוק יהיה קשה מאוד לחמוק מטיל זה.

היכולת בוידאו ,באיכות כזו, להבדיל בין סא-18 ל-24 ולסא-29 היא בלתי אפשרית בגלל ניואנסים קטנים.
הסא-29 נכנס לשירות ביחידות רוסיות ב-2016 ולכן הסיכוי שכבר נמצא בידי חזבאללה נמוך ביותר ועוד יותר נמוך הסיכוי שאם הגיע גם יחשף.

ההבדל בין ה- סא 18 ל-סא 29 הוא גם בגובה וטווח היירוט ולכן ישנה שאיפה לשמור בסוד יכולת כזו, בטח בחזבאללה שלו מסורת של עשור בהחבאת יכולת ההגנ"א שלו ואיפוק משימוש לנוכח מאות טיסות חיל האויר הישראלי מעל לבנון בכלל והבקעא בפרט (למעט חריג אחד בדרום לבנון שהם מצטערים עליו כששיגרו סא-8 כושל) שלכאורה מהווים פיתוי לעשות שימוש במיטב הנשק החדיש שבארסנל החיזבאללה.

לגבי השאלה : "האם אמא רוסיה מוכרת נשק לסוריה ,אירן וחיזבאללה ללא קשר למה שתעשה או לא תעשה ישראל כי הרוסים דואגים לאינטרס שלהם בלבד" ?

הפרשן הצבאי עונה כי "הרוסים יוצאים מגדרם לוודא שנשק איכותי שהועבר לצבא סוריה בעבר לא זולג לחזבאללה ויש כמה דוגמאות לפעילות אקטיבית אסרטיבית למניעה ותיקון זליגות שלא כאן המקום לפרט.  זה שהרוסים דואגים רק לאינטרס הרוסי זה ברור כשמש העמים, למזלינו בינתיים האינטרס הרוסי לא מתנגש אם זה הישראלי בזירה הסורית".