מה קרה לכלכלה התוניסאית אחרי "האביב הערבי"?

10 שנים אחרי שיצא ממנה "האביב הערבי" זמן טוב לבחון בקצרה מה קרה לכלכלה התוניסאית מאז. קשה לנתק את הכלכלה מהפוליטיקה ודי אם נזכיר כי בעשור האחרון התחלפו שמונה ממשלות כדי להבין שחוסר היציבות הזה אינו יוצר תחושת ביטחון בשוק.

האבטלה בתוניסיה צמחה מ-12% לפני המהפכה ל-15% כיום, אבל נתון זה הוא כללי ויכול להטעות שכן ישנם כיסי אבטלה עמוקים במדינה, שם היא עולה על 30%. החוב הציבורי של תוניסיה זינק ב-95% במהלך העשור החולף.

בעשור האחרון הצמיחה הממוצעת של הכלכלה מגיעה לכ-2% בשנה בעוד שבעשור הקודם למהפכת 2010 הנתון הגיע ל-4.7% בשנה. בנוסף, האינפלציה הרימה ראש במדינה בעשור האחרון, בעוד שער המטבע המקומי, הדינאר, נחלש והתרחב הגרעון המסחרי.

השינוי הפוליטי שעשתה תוניסיה לא הביא את התוצאה הכלכלית המקווה וייתכן כי דרוש לכך עוד זמן. מה שברור הוא שחלק מתחלואיה של המדינה, בגללן יצאו ההמונים לרחובות כמו נפוטיזם ושחיתות לא רק שלא הצטמצמו אלא התרחבו.

התכיפות הרבה בה התחלפו הממשלות פגעה קשות בכלכלה. כל ממשלה כזו ניסתה לרכוש פופולאריות על ידי הרעפת כספים על הציבור, מתוך ראייה לטווח הקצר בלי להסתכל קדימה על טובת הכלכלה. חלקו של השכר שמשולם במגזר הציבורי עלה מ-11% ללמעלה מ-15% מהתוצר. כספים אדירים אלה נועדו לקנות תמיכה פוליטית ולא יצרו מקום עבודה אחד אלא רק הכבידו עוד יותר על קופת המדינה המתדלדלת. מגמה זו גם הגבירה את אי השוויוניות בין האזורים "החזקים" לבין האזורים הפנימיים המרוחקים, שם המצב הכלכלי הוחרף.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין