מי המנהיג הבא של אלקאעידה ?

לאחר "מותו" של איימן א-זוואהירי באפגניסטן וחיסולו של מוחמד אל מסרי באיראן איבד ארגון אלקאעידה את הדמויות שהוגדרו מספר 1 ומספר 2 שלו. מאז חיסול אוסאמה בן לאדן בשנת 2011 ירדה קרנו של ארגון הטרור, בין השאר בשל היעדר הכריזמה מצד א-זוואהירי והיווצרות אלטרנטיבה ג'יהאדיסטית קורצת יותר לצעירים באיסלאמיסטים ברחבי העולם בדמות ארגון דאעש.

אל מסרי:

יוני בן מנחם: המסרים של החיסול בטהרן | זמן ישראל

השאלה עתה מי ייכנס לנעליו של א-זוואהירי וינסה להחזיר את אלקאעידה לקדמת במת הטרור האיסלאמיסטי. המועמד הבולט ביותר הוא מוחמד סלאח א-דין זידאן או בשמו הידוע יותר "סייף אלעדל", קצין צבא מצרי לשעבר המתמחה בהכנת מטענים. כבר לאחר חיסול בן לאדן הוזכר שמו של אלעדל כמועמד לרשת אותו.

אלעדל, יליד תחילת שנות ה-60 באלמנופיה, הצטרף לתנועת הג'יהאד המצרית במהלך שנות השמונים, אך נעצר על ידי השלטונות. הוא נחשד כי תכנן להתנקש בחיי שר הפנים המצרי. כששוחרר מחוסר ראיות בשנת 1989 יצא לסעודיה, משם לסודאן ואז לאפגניסטן שם הצטרף לשורות אלקאעידה. מאז התבלט בארגון והפך מקורב לבן לאדן. בשנת 1993, יצא לסומליה כדי לאמן שם ג'יהאדיסטים. עוד באותה השנה פיגוע שמיוחס לפיקודו של אלעדל בסומליה קטל 18 חיילים אמריקאים.

אלדיס-סקופים מהמזרח התיכון: אוקטובר 2011

קרבתו לבן לאדן זו זיכתה אותו באמצע שנות ה-90 במינוי לתפקיד ראש "הוועדה הביטחונית" בארגון אלקאעידה. בשנת 1999, פגש אלעדל את מסעב אלזרקאווי בקנדהר שבאפגניסטן והוא שכנע את הבוס שלו בן לאדן לתת למחבל הירדני את סכום הכסף הראשוני שלו להקמת ארגון הטרור שלו "א-תווחיד ואלג'יהאד" שהקים את מחנה האימון הראשון שלו בגבול אפגניסטאן – איראן. בהמשך הפך א-זרקאווי לטרוריסט הידוע ביותר בעיראק לאחר הדחת סדאם חוסיין.

אלעדל היה מעורב בהכשרת חלק מהמחבלים שביצעו את פיגועי ה-11 בספטמבר במחנה אימונים באפגניסטן. בשנת 2003 הגיע לאיראן ומאז יש ידיעות סותרות לגבי מיקומו. בחלק מהדיווחים נטען כי יצא מאיראן בשנת 2015 והחל לפעול מתימן או צפון אפריקה. חלק אחר של הדיווחים טוען כי בשנת 2018 עוד היה באיראן.

אלעדל אמנם לא היה בין מייסדי אל-קאעידה, אך הוא נחשב למי שמילא תפקיד חשוב בבניית יכולותיו הצבאיות והכשרת דור חדש של טרוריסטים בתחומים כמו פשיטות, חטיפות, חיסולים, מעקב, שיטות לאיסוף מודיעין ועוד. אלעדל נחשב למי שתומך באסטרטגית "האויב הקרוב" (המשטרים בהם פועלים אנשי אלקאעידה) להבדיל מבן לאדן שתמך בתקיפת "האויב הרחוק" (ארה"ב והמערב).

בפני אלעדל או כל מי שיעמוד בראש אלקאעידה, משימה קשה של שיקום הארגון והחזרת השליטה המרכזית על תאים פעילים בשטח. כדי לעשות זאת, כריזמה לא תספיק אלא יידרשו משאבים כלכליים והרבה מהם.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין  

Al Qaeda: Facts About the Terrorist Network and Its History of Attacks - HISTORY