השבוע שבין ה-13.11.20 ל- 19.11.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ מודיעה על חידוש מהלכי התיאום האזרחי והבטחוני באיו"ש, ומעוררת עליה את ארגוני האופוזיציה, תוך הפסקה מיידית של שיחות פיוס בין נציגי הארגונים בתיווך המודכ"ל המצרי שהתקיימו בקהיר.
*- שוב ירי רקטות מהרצועה לישראל, ואיומי הסלמה מצד גורמי הטרור ברצועה, במקביל לנסיון לשמר את הרגיעה באזור.
*- מחלת הקורונה, ממשיכה להתפשט בקצב מהיר באיו"ש ובעזה. מומחי הרפואה באזור מעריכים , כי לא יהיה מנוס מהטלת צעדי ריסון נוספים.

ובהרחבה:

מהר מהצפוי, אך לא בהפתעה, הודיע חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ על חידוש כל קשרי התיאום הבטחוני והאזרחי עם ישראל, כפי שהיו טרם ההכרזה על ההשעיה, תוך שהוא מציין, שהדבר נעשה לאחר שישראל העבירה מכתב ובו היא מאשררת את מחויבותה לכל ההסכמים עם הצד הפלסטיני. לדבריו, בעקבות ההחלטה, שנתקבלה בתיווך גורמים בנורבגיה, תעביר ישראל לרש"פ בימים הקרובים את כל כספי המיסים שהוקפאו עד כה, וכך תוכל הרש"פ לשלם לעובדיה משכורות מלאות, כמו גם את הכספים שהיא חבה לעובדים, בעקבות חודשים בהם קיבלו שכר חלקי בלבד.
לצד זאת, קיבלה הרש"פ על עצמה, לחזור ולטפל בכל תהליכי הנפקת הרשיונות וההיתרים מול משרדי הקישור הישראליים, לאחר חודשים בהם נעשה הדבר ישירות ע"י התושבים או באמצעות אתר האינטרנט של תיאום הפעולות בשטחים.
בנוסף, הודיעה הרש"פ על החזרת נציגיה בבחריין והאמירויות הערביות. נציגים אלה נקראו ל"התייעצויות", לאחר ההודעה על חתימת הסכמי הנורמליזציה עם ישראל.
ההכרזה הזו שמה קץ לסבב שיחות פיוס בין משלחות מטעם החמא"ס והפת"ח בראשות ג'בריל רג'וב וח'ליל אלחיה, שהגיעו למצרים ואף הכריזו שההסכם ביניהן קרוב ביותר. ההכרזה על חידוש התיאום הבטחוני גררה ביקורת קשה ביותר מצד כלל גורמי האופוזיציה הן חמא"ס והג'האד האסלאמי והן גורמי השמאל הפלסטיני, כשגם אנשי מחנה דחלאן בפת"ח הצטרפו לביקורת. עם זאת ברש"פ דרוכים לקראת כניסת ממשל ביידן לפעולה, ולא רוצים להצטייר מול אנשיו כסרבנים וקיצוניים.
נציין, כי לאחר עזיבת קהיר הגיע רג'וב לסוריה ונועד עם נציגי הפלגים, ובראשם צאלח עארורי, סיו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס.
ובמישור הפנימי: בעקבות מות צאיב עריקאת, שוב מתלהטת מלחמת הירושה בפת"ח, ונשמעים דיווחים על רצונו של מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל לקבל לידיו את תפקידו של עריקאת כמזכ"ל הועד הפועל של אש"ף, תפקיד שעשוי להזניק אותו להתמודדות על תפקיד יו"ר אש"ף והרש"פ, לאחר אבו מאזן. לפרג' מעמד איתן בקרב ראשי המנגנונים, אך עד כה לא היה בעל מעמד פוליטי שאיפשר לו להתמודד על ההנהגה ממש.
ברמת השטח, שוב נרשם ירי רקטות מהרצועה לישראל. וזאת לאחר יום אלים לאורך הגדר שכלל חילופי ירי טנקים לכיוון הרצועה, כנגד גורמי טרור שניסו לפעול באזור תוואי הגדר. במהלך ליל מוצ"ש ירו הפלסטינים שתי רקטות ארוכות טווח מהרצועה לכיוון אשקלון ואזור ראשון לציון. רקטות שיורטו ע"י מערכת כיפת ברזל. אנשי החמא"ס שביצעו את הירי, ניסו להעלות סיפורים כמו שמדובר ביוזמות עצמאיות של פעילי גא"פ, ואפילו שמדובר בתקלה כתוצאה מפגיעת ברק, ובצה"ל היו שרצו לאמץ טיעונים אלה בחום, למרות שברור שמדובר בכזבים, ובלבד, שישראל לא תמצא עצמה נגררת למבצע ברצועה.

הנה תמונות מיירוט הרקטה באזור פלמחים:

ברקע לדברים, הכריזו אנשי יחידת הבלונים של חמא"ס על חזרה לפעילות החל מיום שישי הקרוב בעקבות המשך מדיניות הכיתור והמצור על הרצועה.
וכמובן שגם איו"ש אינה שקטה לגמרי, ורק בחסדי ה' ובזכות שורה של מבצעי סיכול של שירות הבטחון הכללי, נשמרת שיגרת החיים באיו"ש, למרות נסיונות אלה. עדיין ישנם לא מעט התנגשויות בין מתפרעים לחיילי צה"ל במוקדי התפר, ובמהלך פעילות צבאית בעומק הערים והכפרים הפלסטיניים.

הנה תמונות מעימותים בקלקיליה:

וכדי שנבין, שהפוטנציאל להתלקחות באיו"ש אינו קטן, הנה תמונות מטקס המוני לכבוד יום השנה למות ערפאת בעיירה אלראם, שצמודה לירושלים, לרגל יום השנה למות ערפאת, במעמד עשרות חמושים שגם ירו באויר.

הנה תמונות:

מחלת הקורונה ממשיכה להתפשט במהירות הן באיו"ש והן ברצועה, וגובה כבר לא מעט קרבנות, כולל לא מעט צעירים שגם הם נפגעו קשות מהמחלה. בעקבות זאת, החמא"ס מכריזה על סגירת כל בתי העסק ברצועה ועל עוצר לילה. לצד זאת, כלי התקשורת של החמא"ס מתחילים להכין את הרחוב הפלסטיני לעוצר מחודש, ע"י פרסום סקרי אינטרנט, בהם יש רוב לתומכים בצעד קיצוני כזה.

הנה סרט הסברה שהפיקו אנשי החמא"ס:

ובאיו"ש: מיי כילה, שרת הבריאות מזהירה: מספר החולים הוא פי עשר לפחות ממה שדווח. לדבריה, משרדה נתקל בחוסר שת"פ ואנשיו, שביקשו לערוך בדיקות לאוכלוסיה, אף גורשו ממספר כפרים בגזרות שכם וחברון. הרש"פ הכריזה על סגרים במספר כפרים בהם היקף המחלה גדול במיוחד, דוגמת אלתל בגזרת שכם וכפר אלדיק בסלפית, אך מתקשה לאכוף זאת. השבוע דווח על מותו מקורונה של חוסני עיסא, ראש מועצת כפר ת'לת' שבגזרת קלקיליה, ושני אנשי אקדמיה בולטים מהרצועה, ממחלת הקורונה.
איגוד הרופאים הפלסטיני, תקף פומבית את השרה, בעקבות הכרזותיה, לפיהם, רבים מהרופאים נפגעו בקורונה, בשל אי מילוי הנחיות ההתגוננות.
ובתוך כך, דווח על נזקים כלכליים כבדים לערי התפר, דוגמת ג'נין, קלקיליה וטול כרם בעקבות איסור על כניסת ערביי ישראל לאיו"ש. זאת, למרות שבפועל יש כניסה מצומצמת וחלקית, בהיעדר יכולת אכיפה.
במישור הפנימי דווח על התפטרות 9 מחברי מועצת הכפר ביתא שמדרום מזרח לשכם, בשל התנגדותם לפרוייקט להקמת מתקן פינוי פסולת באדמות הכפר. בעקבות ההתפטרות, מינה משרד השלטון המקומי ברש"פ, מועצה ממונה לניהול המקום.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש