נעצר בחשד שהשתתף בפיגוע בשנת 1974 באירלנד

אדם בן 65 מבלפסט נעצר הבוקר בחשד למעורבות בפיגועים של המחתרת האירית (IRA) בשני פאבים בברמינגהם בנובמבר 1974 שבהם נהרגו 21 בני אדם, התקפת הטרור הקטלנית ביותר בממלכה עד פיגועי ה-7 ביולי 2005.

בהודעת משטרת מערב מידלנד נאמר כי במבצע משולב של חוקרי היחידה ללוחמה בטרור עם משטרת צפון אירלנד נעצר חשוד בן 65 בביתו בבלפסט. "האיש נעצר תחת חוק הטרור ובוצע חיפוש בביתו", נמסר. "הוא יתושאל תחת אזהרה בתחנת משטרה בצפון אירלנד".

ב-21 בנובמבר 1974 התפוצצו מטעני חבלה בפער של דקות ספורות בפאב המלברי בוש ובפאב הטברנה בברמינגהם וכתוצאה מכך נהרגו 21 בני אדם ויותר מ-200 נפצעו. הפיגוע המשולב היה חלק מקמפיין של הצבא האירי הרפובליקני נגד מטרות באנגליה, כאשר בשבועות הקודמים היו התקפות גם נגד הפרלמנט, מגדל לונדון ופאבים בלונדון.

שישה אירים – פאדי היל, ג'ררד האנטר, ריצ'רד מקאילקני, וויליאם פאואר, ג'ון ווקר ויו קלהאן ו נעצרו ונידונו למאסר עולם אחרי שהורשעו במעורבות בפיגועים. אולם תחקירים ופעילות של עורכי דין לזכויות אדם חשפו שההודאות נגבו שלא כדין והיו זיופים של ראיות, ובעקבות זאת שוחררו חברי "שישיית ברמינגהם" במרץ 1991.

ג'ולי המבלטון, שאחותה נהרגה בפיגוע, אמרה כי המעצר היום הוא "הרגע הכי מונומנטלי" מאז סיום הפרשה של ששת המורשעים. "לא יכולתי לדבר ופשוט הסתכלתי על התמונה של מקסין", שחזרה המבלטון את רגע הבשורה על המעצר. "אלה חדשות מבורכות. זה משהו שחיכינו לו הרבה זמן".

עם זאת, היא לא הסתירה את תסכולה על כך שעברו שנים כה רבות ללא השגת צדק עבור הקורבנות. "איך יכול להיות שבמשך זמן כה רב, אחרי ש-21 אנשים התפוצצו ויותר מ-200 נשמות חפות מפשע נפצעו, אף אחד לא חיפש אחרי המבצעים?", תהתה.

בעקבות גל הפיגועים באנגליה, אישר הפרלמנט בהליך מזורז ב-29 בנובמבר 1974 את החוק למניעת טרור על מנת להפגין את המחויבות של מקבלי ההחלטות למאבק בטרור. החוק כלל סעיפים חריגים כדוגמת אישור למשטרה לעצור חשודים בטרור למשך 48 שעות ללא הגשת כתב אישום עם אפשרות להאריך את המעצר לשבעה ימים באישור שר הפנים, היתר לשר הפנים לגרש או לא להתיר כניסה לאדם שיש חשד סביר כי הוא מעורב בפעילות טרור או בתכנון של התקפות והרחבת החיפושים על נוסעים בין אירלנד לבין בריטניה. החוק גם הרחיב את איסור החברות ב-IRA לכל שטח הממלכה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם