מיליטנטים סונים בסוריה בשאיפה להחלץ מרשימת אירגוני הטרור של ארה"ב

לפני כשבוע הוציאה ארה"ב את "המפלגה האסלאמית הטורקסטנית" מרשימת ארגוני הטרור. מדובר בארגון איסלאמיסטי שהוקם על ידי האויגורים, בני המיעוט המוסלמי בסין שנרדף על ידי השלטונות. הוצאתה מרשימת הטרור היא איתות מארה"ב לסין אך לצעד זה יש השלכות גם על אזור המזה"ת.

לארגון הסיני הנקרא גם "התנועה האיסלאמית במזרח טורקיסטן" יש קשרים קרובים לטאליבן באפגניסטן וגם נוכחות בסוריה מאז תחילת 2013. בסוריה הלוחמים הסינים השתתפו בקרבות כנגד צבא אסד. בתחילת הדרך, ניסו אנשי הארגון הסיני להיטמע בחברה הסורית ולכן יש מספר גדול של לוחמים שהתחתנו עם סוריות מהאזור. עם זאת, ראשי המפלגה הטורקסטנית מדגישים כי היא אינה מעוניינת להתערב בענייניה הפנימיים של החברה בסוריה אלא רק לסייע בהדחת "השלטון הכופר".

המפלגה הטורקסטנית מקיימת קשרים הדוקים עם "היאת תחריר א-שאם" ארגון ג'יהאדיסטי שבעבר היה קשור לאלקאעידה (תחת השם ג'בהת א-נוסרה) אך הודיע על ניתוק הקשר לפני כארבע שנים ומיתן את הלהט הג'יהאדיסטי – סלפי שלו מאז. הארגון הסיני זוכה למימון כספי מצד היאת תחריר א-שאם.

"תחריר א-שאם" בהנהגת אבו מחמד אלג'ולאני שולטת באזור אדליב בצפון מערב סוריה, שם מתגוררים תחת שלטון ממשלתה כ-4 מיליון סורים. השלטון של היאת א-תחריר מזכיר במשהו את המודל של דאעש, שכן גם ארגון זה הקים ממשלה האחראית על ניהול הנושאים האזרחיים של האוכלוסייה המקומית.

הארגון שולט במעברי הגבול עם טורקיה והודיע כי הוא מחויב להבנות הטורקיות – רוסיות. ככזה, ארגון היאת תחריר נחשב לנתון השפעה טורקית. אלג'ולאני מצהיר מאז שהתנתק מאלקאעידה כי הוא וארגונו מתמקדים אך ורק במאבק להדחת משטר אסד ואין לו שאיפות מחוץ לגבולותיה של סוריה או כוונות לפגוע באינטרסים של המערב. בנוסף, הוא מנהל מלחמת חורמה באנשי דאעש.

הביקורת כלפי הארגון שבשנים האחרונות הוא משמיע למערב מה שהוא רוצה לשמוע כדי לזכות בלגיטמיות אך בפועל הארגון לא שינה את עורו והאידיאולוגיה הקיצונית שלו. למרות זאת, בכירים בתחריר א-שאם מפנטזים כי ממשל טראמפ, לפני החלפתו, יוציא גם את שם הארגון שלהם מרשימת הטרור. כרגע לפחות אין שום אינדיקציות שממשל טראמפ מתכוון לעשות כך.

תחריר א-שאם – ויקיפדיה

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין