"ככל הנראה מבצע הקומנדו המתוחכם ביותר שדאעש ביצע מעולם"

בשיא המרד הסורי שפרץ בשנת 2011 שלט ארגון דאעש על אזורים נרחבים של סוריה וכמעט על כל שטחה המזרחי כולל מחוז דיר א-זור .

הצבא הסורי ראה בשדה התעופה הצבאי שליד העיר דיר א-זור חשיבות אסטרטגית ממעלה ראשונה והשקיע את כל הכוחות שיכול היה להעמיד למשימה זאת כדי להשאירו פעיל בשליטת חיל האוויר הסורי.

בוודאי זוכרים את הקצין הדרוזי הבכיר ביותר, תת אלוף עיצאם זוהיר א-דין ,שהיה אז מפקד פוג' הקומנדו של דיויזיה 4 בפיקודו של האלוף מאהר אסד , והובא במיוחד לשדה התעופה של דיר א-זור על מנת לעמוד בראש הכוחות שאיבטחו שדה זה מפני התקפות בלתי פוסקות של דאעש שרצו לשתק את הבסיס כי ממנו יצאו מטוסי קרב לתקיפות מטרות דאעש בכל רחבי מזרח סוריה.

למרות ההערכות כי צבא סוריה לא יחזיק מעמד מול גלי התקיפה של דאעש , בסופו של יום הצליח צבא סוריה בסיוע מיליציות שיעיות-איראניות לכבוש חזרה את כל מזרח סוריה ולדחוק את כוחות דאעש לתוף המדבר הסורי או לתוך הטריטוריה העיראקית, לא לפני שהמודיעין הסורי חיסל את הגיבור הסורי – תא"ל עיצאם זוהיר א-דין הדרוזי שנישא על גלי התהילה בכל רחבי סוריה למורת רוחם של משפחת אסד שדאגו לסגור איתו חשבון תוך שליחת מסר ברור לכל הקצונה הבכירה הסורית לאמור אף אחד בסוריה לא לוקח את התהילה ממשפחת אסד ולא משנה כמה גדול היה חלקו בהצלת המולדת מפני תוקפיה.

לאחר שצבא סוריה חזר לשלוט על כל מזרח סוריה, בואכה הגדה המערבית של נהר הפרת ,שופץ שדה התעופה הצבאי של דיר א-זור ונשלחו לשם , ע"י הרוסים , מטוסי קרב קלים מדגם אל-39 שנועדו לספק סיוע אווירי קרוב לכוחות הפועלים בכל מזרח המדינה.

תמונה

לפני יותר מ-3 שנים  החלו כוחות של צבא סוריה,ביחד עם מיליציות שיעיות שהגיעו מעיראק ומאיראן בפעילות שנועדה לטהר שטחי מדבר נרחבים מכוחות דאעש שהתבססו שם ויצאו למתקפות פגע וברח בכל מזרח המדינה. למטוסי הקרב הקלים שהמריאו משדה התעופה של דיר א-זור היה תפקיד מרכזי בפגיעה האנושה בכוחות דאעש שבאזור.

לאור האבדות הכבדות שספגו במבצעים אלו ,לפיקוד העליון של כוחות דאעש, המתבסס על קצינים עיראקים בכירים ומאוד מנוסים , היה ברור כי עד שהם לא ינטרלו את מטוסי הקרב הקלים הסורים הם לא יצליחו להתבסס באזור והם יעמדו בפני סכנת השמדה טוטאלית שבעקבותיה יעלמו מפני השטח הסורי.

או אז הם החלו לתכן מבצע צבאי שהוגדר אחר כך כ- " מבצע הקומנדו המתוחכם ביותר שדאעש ביצע מעולם" .

מבצע זה יצא לפועל, בהצלחה מדהימה ,לפני בדיוק 3 שנים , ופרטיו לא היו ידועים עד כה, והרי לפניכם השתלשלות האירועים כפי שנאספו על ידי עיתונאים סורים במזרח המדינה מפי עדי ראיה.

חולייה שמנתה 3-4 לוחמים ממוצא צ'צ'ני שפעלו ביחידה מיוחדת בשורות דאעש, המורכבת רובה ככולה מלוחמים ממוצא רוסי , יצאו כשהם לבושים במדי יועצים צבאיים רוסים שפעלו באזור , ברכב עמוס חומרי נפץ ומעליו מתנוסס דגל רוסיה , ביחד עם מתורגמן שגוייס על ידם ושחשב שהוא עובד בשרות הרוסים , והגיעו לשערי בסיס חיל האוויר הרוסי בדיר א-זור.

הופעתם היתה כה משכנעת , והמסמכים המזוייפים שהיו ברשותם היו כה אוטנטיים, עד שהם הוכנסו ללא בעיות לתחום הבסיס והורשו לנוע בה ככל שחפצו.

בשלב הראשון הם נסעו למסלולי ההמראה והחלו מיד להצמיד מטעני נפץ ל-4 מטוסי הקרב הקלים מדגם אל-39 לא לפני שחיסלו את המתורגמן כדי שלא יפריע.

לאחר סיום מילכוד 4 המטוסים שהיו על המסלול הופעלו מטעני הנפץ והמטוסים הושמדו.

תצ"אות המראות את השמדת המטוסים:

תמונה

תמונה

הסורים שבבסיס ,שהבינו שנפלו במלכודת ההונאה , היפנו מיד כוחות לעבר חוליית "המבקרים הרוסים " במטרה להשמידם .

חוליית הלוחמים הצ'צ'נים של דאעש ,שהעריכו שזאת תהיה התגובה הצפויה של הסורים בבסיס דיר א-זור , המתינו בסבלנות עד שהכוחות יתקרבו למרחק מזערי מהם מתוך הבנה כי הם בכלל עומדים להכנע.

ואז, כשהקיפו אותם הרבה חיילים סורים הם הפעילו את חליפות הנפץ שעטו יחד עם מטענים שהטמינו בקרבתם והעלו את עצמם עם החיילים הסורים בסערה השמיימה.

כמו שזה נראה , במחיר מזערי , הצליחו דאעש לשתק את מערכות הלחימה הסוריות המרכזיות שפעלו נגדם במזרח המדינה.

אכן הצלחה אדירה במושגים מקומיים.

DCS: L-39 Albatros - Kursant Campaign on Steam