האם מצרים סיפור הצלחה כלכלי דווקא בעת שמגפת הקורונה מכה בכל עבר ?

קצת במפתיע, נראה שדווקא מצרים היא אחת המדינות שעוברות בהצלחה יתירה מבחינה כלכלית את משבר קורונה. אם היה מדובר בעיתונות המצרית שמשבחת את ניווט הכלכלה במים הסוערים של המשבר הכלכלי לא היינו מתייחסים לזה מעבר לתעמולה, אבל כשגופים בינלאומיים נותנים גושפנקא למצרים זה כבר סיפור אחר. הדו"ח האחרון של קרן המטבע הבינלאומית שפורסם בחודש שעבר תיאר תמונה קודרת למדי לגבי מצב הכלכלות במזרח התיכון, וזאת למעט מצרים שאמורה לפי הדו"ח לסיים את השנה בצמיחה של 3.5%.

איך מצרים מחוללת את הפלא הזה בייחוד כשמגזרים חשובים בכלכלתה כמו התיירות או הכנסות מהמעבר בתעלת סואץ נפגעו מהמשבר? התשובה ככל הנראה מורכבת. יישום הרפורמות שבוצעו בשנים האחרונות ובראשן שחרור ערך המטבע תורם למגמה החיובית. במקביל, הממשלה המצרית הקצתה סכומים גדולים במונחים שלה (כ-2% מהתוצר) כדי לסייע למשק המקומי וכן התחייבה להגדיל את תקציבי ההשקעות בתשתית. במקביל קיצצה בהוצאות ובייחוד בסובסידיות. מובן שצעד כזה הוא בעל השלכות על היציבות הפנימית במדינה אך כרגע לפחות העניינים נראים בשליטה למרות מאמצים כאלה ואחרים לעורר מחאה בעיקר ברשתות. הממשלה המצרית הצליחה להשיג ירידה בשיעור הגירעון השנתי באוגוסט 2020 ל- 3.4% לעומת 4.6% ביולי 2020 ו -6.7% באוגוסט 2019. הישג זה ואחרים זיכו את מצרים גם בהעלאת הדירוג על ידי סוכנות מודיס.

כל האמור לעיל אינו בא לומר שהצרות הכלכליות של מצרים מאחוריה או שהכוחות העוינים את משטר א-סיסי ירפו ממאמציהם להדיחו. זה רק אומר שבנקודת הזמן הנוכחית מצרים נמצאת במצב כלכלי טוב הרבה יותר ממה שהיה מצופה נוכח המשבר הגלובאלי.

האם מצרים בשליטה על התפרצות הקורונה במדינה? - JISS

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין