ברקע המערכה הכלכלית שסעודיה מפעילה נגד טורקיה: סיפורו של עורב

Saudi-vs-Turkey-Flags-Crack-1

חרם על מוצרים טורקיים בערב הסעודית

אחד מהחלקים הגלויים של הסכסוך בין מדינות הציר של האחים המוסלמים המיוצגות ע"י טורקיה וקטר, לבין מדינות הציר הסוני, המתנגד לדרך האח"ס, וביניהן גם ערב הסעודית, מתבטא לאחרונה בקריאות לחרם על מוצרים סעודים, כמו שהבאתי בפניכם ביום ראשון, בראיון ל MBC של מוחמד אל-סעיד, הכותב בעיתון Okaz ולשעבר העורך הראשי של עיתון אשארק אל-אווסט.

ישנן כתבות בעיתונים הסעודים, ואחרים מהעולם הערבי, כבר מהשבוע האחרון של חודש ספטמבר, על הקריאה בערב הסעודית להחרמת מוצרים טורקיים ועל איסור היבוא של מוצרים תוצרת טורקיה.
בזמן האחרון, ניתן לראות שישנה עליית מדרגה בהתבטאויות, הן במילים והן בתמונות.

ברשתות החברתיות ובעיתונות הסעודית, מדברים על المنتجات التركية (המוצרים הטורקיים)
תוכלו לעשות חיפוש זריז בטוויטר להאשטג: #حظر_المنتجات_التركيه שמשמעותו חסימה של מוצרים טורקיים, תמצאו לא רק קריאות להחרמת מוצרים טורקיים, אלא גם תמונות וסרטונים, המסבירים טוב מאוד את הלך הרוח של אזרחי הממלכה הסעודית (וגם מדינות ערב אחרות) כנגד הסולטאן הטורקי וכל הקשור לטורקיה, לדוגמה:
כתבה בעיתון אל-חורה מה 28 בספטמבר, על החרמת מוצרים טורקיים ומלחמת הרשתות בנושא.
כתבה מהעיתון המצרי Marsad מה 29 בספטמבר, על איסור יבוא מוצרים תוצרת טורקיה לסעודיה.
כתבה מהעיתון אל-חורה (ערוץ חדשות אמריקאי, בערבית), מה 6 באוקטובר, על קריאת לשכות המסחר הסעודיות להחרמת מוצרים טורקיים.
כתבה מעיתון סעודי-אינדונזי, Saudinesia, מה 9 באוקטובר, על החרם על המוצרים הטורקיים.

בנוסף תמצאו גם האשטגים נוספים, הקוראים להחרמת מוצרים טורקיים, את התיירות לטורקיה, נוספים כגנד ארדואן וטורקיה, היות והם נגד הערבים:

#قاطعوا_المنتجات_التركية = חרם מוצרים טורקיים
#مقاطعة_البضائع_التركية = חרם סחורות טורקיות
#مقاطعه_المنتجات_التركية = חרם על מוצרים טורקיים
#تركيا_تعادي_العرب = טורקיה עוינת את הערבים
#اردوغان_يهدد_العرب = ארדואן מאיים על הערבים
#اردوغان_رأس_الارهاب_العالمي = ארדואן הוא ראש הטרור העולמי

ומוסיפים לסוגיה הטורקית, גם את הסוגיה הפלסטינית, ובעקבות ההתקפה של בכירי רש"פ ופלסטינים רבים ברשתות, ושאותם כבר ראינו מאז שנודע על תהליך הנורמליזציה מול האמירויות, ועכשיו מוצאים אותם כחלק מהקריאות המופצות לחרם על טורקיה, גם האשטגים נגד הפלסטינים, כגון:
#فلسطين_ليست_قضيتي = פלסטין היא לא הסוגיה שלי
#إسرائيل_ليست_عدوّي = ישראל היא לא האויב שלי

ומוסיפים גם קריאות נגד קטר, החברה של טורקיה לציר האח"ס, כולל קריאות כגון אלו:
#إقفال_قناة_الجزيرة = סגירת ערוץ אלג’זירה

ויש עוד סוגים שונים ומשונים של קריאות מכל סוג, במלחמת התודעה המתנהלת בתקשורת וברשתות…

סיפורו של העורב:

כפי שראיתם באחת התמונות שעולות ברשתות החברתיות, ישנה התמונה של הסולטאן ארדואן, כשברקע ישנם תמונות לוגו של חברות טורקיות רבות, ועל כתפו יש עורב שחור.

לא אנסה להיכנס לראשו של מי שהחליט להציב את העורב על כתפו, אבל אנצל הזדמנות,

לקחת אתכם למסע בין תרבויות, דתות ואגדות על ציר הזמן:

העורב נחשב כציפור מאוד חכמה, ובמחקרים שנעשו, נטו מדענים לייחס לעורבים, אינטליגנציה המקבילה לזו של ילד כבן שבע, ומצד שני, יש לעורב משמעות דואלית ובתרבויות שונות ובזמנים שונים בהיסטוריה האנושית, עורבים סימלו דברים שונים, ובמרבית המקרים העורב נקשר עם חוכמה, וישנם המקרים שהעורב הפך לסמל שלילי ומבשר רע.

העורב בתרבויות ומיתולוגיות

במצרים העתיקה, העורב השחור היה סמל לנישואין ונאמנות, ביפן נחשב העורב כשליח האלים וכסמל לאהבה ונאמנות משפחתית.

במיתולוגיה היוונית הוזכר העורב כמי שהיו נוצותיו לבנות, אך אפולו, אל השמש, ואחד מתריסר האלים האולימפיים, העניש את העורב על כי גילה סודות האלים (וישנם בסיפורי המיתולוגיה היוונית גם סיפורים נוספים, ואף “עסיסיים" יותר, אשאיר לכם למצוא לבד…) העורבים היו משליחיו של אפולו, ובין החיות הנוספות שנהוג לשייך לאפולו, יש גם זאבים.

באגדה של שבטים אינדיאנים, העורב הנחשב כחכם, הוא זה האחראי על היווצרות ההאדמה, ומסופר כי לקח אבנים במקורו והשליכם לים, ומאבנים אלו נוצרו איים.

במיתולוגיה הנורדית, אודין, מלך האלים, היה מלווה בנוסף לשני הזאבים, גם ע"י שני עורבים, הוּגין (חשיבה) ומוּנין (זיכרון) שהיו בכל יום עפים לראות מה קורה בעולם ולדווח למלך האלים.

מעניין לראות שאת החיבור של בני ליוותו של אודין, העורבים והזאבים, ניתן למצוא גם בסיפורי מיתולגיה ובמסורות עתיקות מסין וממרכז אסיה, שבהן ישנם סיפורים על זאב ועורב, כצמד המוזכר יחד, כבסיפור האגדה על המלך Kunmo השליט של אנשי Wusun , עם ממוצא הודו-אירופי-פרסי, שהיה נודד בערבות אסיה, בעיקר בדרום מרכז אסיה, ומסופר שכאשר קונמו ננטש בילדותו, האכילו אותו זאב ועורב, והצילו את חייו. ניתן למצוא סיפור האגדה הזו, בשפות אלטאיות, משפחת שפות המדוברת ע"י כ- 350 מיליון איש, בעיקר באזור מרכז וצפון-מזרח אסיה, והכוללת 66 שפות, וביניהן השפות הטורקיות.

כמובן שעמי המערב מכירים את האגדה על האחים רומולוס ורמוס, שזאבה האכילה אותם כשהיו תינוקות, וכגדלו נאמר שהקימו את רומא. (גם במקרה של הסיפור הכל כך מפורסם, ישנם למעשה סיפורים נוספים, וגם במקרה זה, אני אשיר לכם למצוא את סיפורי האגדות, רק אוסיף שלא רק זאבה האכילה את האחים, אלא שבמקום עורב היה זה נקר), אבל אספר לכם על העורב ואיש רומי מפורסם אחר, הגנרל והפוליטיקאי מרקוס ולריוס קורבוס, שבנוסף להיבחרו לקונסול שש פעמים ופעמיים מונה לדיקטטור, יש את הסיפור של ההיסטוריון הרומי, טיטוס ליביוס, על הקרב בשנת 349 לפני הספירה, נגד הגאלים בצפון איטליה, כאשר לוחם גאלי ענק, קרא תיגר על צבא רומי, לקרב אחד על אחד, קורבוס שהיה באותו הזמן קציןם בדרגת טריביון, קיבל עליו את האתגר ואת רשות הקונסול הממונה על הליגיון, כשהחל הקרב, התיישב עורב גדול על קסדתו של קורבוס, והסיח את דעתו של הגאלי הענק, וכן גם עף לעבר פניו מספר פעמים, דבר שאפשר לקורבוס לגבור על הענק ולהרגו. (מזכיר לנו משהו על קרב אחר מול ענק…) וזה המקום לציין כי המילה קורבוס בלטינית Corvus משמעותה: עורב.

העורב בדתות המונוטואיסטיות

בעוד שמראה העורב יכול להיות דבר מבורך במקומות שונים ובתרבויות שונות, ישנם מקומות בהם מראה העורב אינו רצוי או מבורך, ובעוד שקריאות העקעק (עורב נחלים) בסין נחשבות כמבשרות בואו של אורח רצוי, ישנן מדינות באירופה, אסיה ואפריקה, שקריאות העקעק מבשרות מזל רע.
היחס לעורבים בדתות המונוטואיסטיות הוא דואלי, מצד אחד העורב מוזכר בתנך ובקוראן, כעוף שהביא תועלת ועזר לאדם, ומצד שני היחס אליו ולמעשיו מתפרש גם כשלילי.

בנצרות יש הנוהגים לשייך את העורב השחור לשטן, ולומר כי הוא מבשר רעות.

ביהדות יש יחס דואלי לעורב, שנחשב מצד ככפוי טובה, ולחוכמת העורב מתלווה גם רוע, ובין היתר מוזכר בסיפור המבול, שסירב לבצע את השליחות שהוטלה עליו, ורק עף סיבוב סביב התיבה וחזר "וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" (בראשית ח ז) ומצד שני העורבים מוזכרים גם כמי הביאו מים ולחם לאליהו הנביא, כשברח והסתתר מהמלך אחאב. (מלאכים א’ י"ז ב-ד)

אציין כי סיפור המבול התנכי, מופיע גם באגדות ומיתולוגיות עמים שונות, כולל בעלילות גלגלמש, אחד מהכתבים הספרותי המיתלוגיה הקדומים ביותר שהתשמרו, בחרסים הכתובים באכדית, ובהם מופיע העורב בסיפור המבול, כמי שנשלח מהתיבה ע"י אוּתְנַפִּישְׁתִים (מקבילו האכדי של נח התנ"כי) ושעף מהתיבה ולא חזר, כי מצא נבלות צפות על פני המים, ועצר כדי לאכול מהגוויות.

באסלם מוזכר העורב השחור בקוראן בסורת העורב (5:30), ומסופר כי לאחר שקין רצח את הבל, ולא ידע מה לעשות עם גופת אחיו, ראה קין עורב שחור חופר בור באדמה, גורר נבלת עורב אחר את תוך הבור ומכסה אותה באדמה וקובר את עורב המת, ואז הבין שצריך לקבור את גופת אחיו.

בחלק ממסורות האסלאם, (כרגיל – הכל תלוי בתרבות וגאוגרפיה) העורב השחור הינה ציפור המבשרת רע, מביאה איתה מזל רע ובשורות רעות (ויש הסוברים שזה בגלל הסיפור בסורת העורב המוזכרת לעיל)
וזה שמי שבכוונת מכוון, הניח עורב על כתפו של הסולטאן ארדואן, לא בדיוק מבשר חיבה לאדם, ואני שאול את עצמי, האם העורב נועד להעביר מסר לכל מוסלמי שרואה את התמונה…?

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון