מאבק המסחרי בין טורקיה לבין סעודיה ומרוקו

המאבק המסחרי בין טורקיה לבין סעודיה מסרב לרדת מעל הפרק וגם שמה של ישראל משתרבב אליו.

נכון למועד כתיבת שורות אלה העיסוק במונח المنتجات التركية קרי "המוצרים הטורקיים" נמצא גבוה בדירוג ההאשתגים בוריאציות שונות ברשתות החברתיות בסעודיה.

הטורקים כזכור טוענים כי סעודיה מנהלת חרם בלתי רשמי על מוצריהם בעוד השלטונות הסעודים שותקים. ברשתות החברתיות המגמה ברורה ומרבית המשפיענים שמייצגים את הקו של הארמון בריאד קוראים בגלוי להחרים מוצרים טורקים ואף מפרסמים שמות של חברות טורקיות שיש להימנע מהן. מנגד גורמים פרו טורקיים במפרץ מנסים להשתמש ב"קלף הנורמליזציה עם ישראל" כדי לנסות ציבורית לקעקע את החרם הסעודי. הם גורסים כי החרם על המוצרים הטורקים בעיתוי הנוכחי אינו מקרי ונובע מהרצון של הסעודים להקל על כניסת מוצרים ישראלים מבחריין והאמירויות. מובן כי מבחינה כלכלית טענה זו היא חסרת כל ביסוס. יצוין כי היקף הסחר בין סעודיה לבין האמירויות הגיע בשנה שעברה לכ-5 מיליארד דולר עם עדיפות מסחרית לטורקיה.

ואם כבר בטורקיה עסקינן, היא נאלצה להסכים לדרישת מרוקו לבטל את הסכם הסחר החופשי בין המדינות. בעקבות כך מרוקו תעלה את המכס על כ-1200 מוצרים טורקיים בעיקר בתחום ההלבשה והטקסטיל. לפי ממשלת מרוקו ההסכם עם טורקיה הסב לה נזק של כ-2 מיליארד דולר בשנה וגרם לאובדן עשרות אלפי מקומות תעסוקה. בחודשים האחרונים עם קריסת הלירה הטורקית, מוצרי הטקסטיל הטורקיים הפכו זולים עוד יותר והביאו לפיטורי אלפי עובדים במרוקו. כמו כן הממלכה התלוננה שאנקרה לא עמדה בהתחייבויות מתוקף הסכם הסחר להגביר את ההשקעה במרוקו.

Turkey-Saudi Arabia economic relations Archives - P.A. Turkey

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין