שר האוצר של חמאס הגיע לטורקיה מלבנון, למה?

זאהר ג'בארין המוגדר כ"שר האוצר של חמאס" חזר באחרונה להתגורר בלבנון לאחר שהייה ממושכת בטורקיה. בהקשר הישראלי עלה שמו של ג'בארין באחרונה כמי שפועל למימון חוליות טרור ביהודה ושומרון, בהוראת צאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס וראש הלשכה בגדה המערבית.

לבנון נחשבת לכר פעולה מועדף עבור הפלגים הפלסטינים, במיוחד חמאס. זו הסיבה שרבים ממנהיגי ארגון הטרור נוהגים להשתמש בארץ הארזים כבסיס לפעילותם הפוליטית והפיננסית. לאחרונה נעצר כנראה בטעות בשדה התעופה בביירות עלי ברכה, בכיר חמאס האחראי על היחסים בין חמאס ללבנון. הוא נעצר כשברשותו מאות אלפי דולרים. זמן קצר לאחר מכן הוא שוחרר ככל הנראה בהתערבות חיזבאללה.

ונחזור לארכי מחבל ג'בארין. מדובר באיש מפתח בחמאס החולש על תקציביה. למרות שישנה ביקורת על התנהלותו כולל חשדות כי הוא מכניס לכיסו כספים של הארגון, ראשיו מהססים להתעמת אתו בשל עוצמתו והעובדה שהוא בין הבודדים שיודע איפה בדיוק נמצא הכסף של חמאס. מאחר שג'בארין נמצא ברשימת הסנקציות האמריקאיות הוא משתמש באשתו נדא אלביטאר להלבנת כספים ולהעלמתם. ישנה טענה כי ההון שצברה האישה בחשבונותיה בבנקים טורקיים מגיעים לכ-2 מיליון דולר. לפי הדיווחים, ג'בארין עצמו מחזיק ב-15 פרויקטי נדל"ן בטורקיה בעיקר בעיר קוניה וכל התנהלותו הכספית נעשית תחת זהותה של אשתו והמקורבים לה.

לא ברור מדוע ג'בארין הגיע ללבנון. לפי חלק מההערכות הדבר קשור לביצוען של פעולות פיננסיות הכרחיות עבור חמאס לפני הבחירות הצפויות ללשכה המדינית. הערכה אחרת גורסת כי ג'בארין הגיע בכבודו ובעצמו לביירות לאחר שאיראן שלחה לשם סכום כספי גדול המוערך בעשרות מיליוני דולרים וג'בארין צריך לפקח על הדרכים להעבירם לחשבונות חמאס.

מי זה זאהר ג'בארין?

זאהר עלי מוסא ג'בארין נולד בשנת 1968 בסלפית שבגדה המערבית. הוא התחנך במכללה האסלאמית שבאוניברסיטת נג'אח בשכם. עם פרוץ האינתיפדה הראשונה בשנת 1987 הפך פעיל בולט בארגון הפגנות והתנגשויות עם כוחות צה"ל. באחת מהן נורה, נפצע ונכלא ל-10 חודשים. לאחר צאתו מהכלא העמיק את מעורבותו בפעילות חמאס ונחשב למי שהגה והחל בייסוד הזרוע הצבאית של חמאס בגדה. עקב פעילותו הוא נעצר שוב למספר חודשים בשנת 1991 אך זה לא עצר את תחילת הפעילות של הזרוע הצבאית בשנת 92.

לאחר שחרורו מהכלא בפעם השנייה זאהר הפך לאחת הדמויות הבולטות של עז א-דין אלקסאם בצפון השומרון. הוא היה אחראי על גיוס עשרות פעילים והוא זה שגייס לשורות הארגון את יחיא עייאש "המהנדס". בתחילת אפריל 1993 נעצר בגדה ונשפט ל-35 שנות מאסר אם כי החשד הוא כי גם מהכלא המשיך להכווין פיגועים. בכלא אשקלון נהנה ממעמד בכורה אצל שאר האסירים ונבחר לייצג אותם מול שלטונות שב"ס. בכלא למד עברית ואף תרגם ספרים שנכתבו בעברית על חמאס. לא במפתיע חמאס התעקש לאורך השנים לשחררו מהכלא דבר שקרה בעסקת שליט במהלך שנת 2011.

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

Turkey | ME-Research