טילים היפרסוניים- המשמעות והמסקנה . דעה

טילים היפרסוניים-

המעצמות – וגם מספר מדינות שעדיין אינן מעצמות – משקיעות בשנים האחרונות מיליארדים בפיתוח ובהצטיידות בדור חדש של טילים משוכללים. המדובר בטילים שמוגדרים בקטגוריה חדשה כפי שמצהיר על כך מעת לעת ולדימיר פוטין נשיא רוסיה: "טילים שאינם ניתנים ליירוט".

בנוסף הטילים החדישים הנ"ל מאופיינים בטווח פעולה גדול מאוד וביכולת של פגיעה מדויקת מאוד ביעד אותו יש להשמיד.

המדינות המתקדמות ביותר בתחום הזה הן
רוסיה שעוסקת בתחום כ 20 שנה וברשותה כבר מאות טילים מבצעיים מהסוג הזה.

סין שכבר הצליחה לפתח טיל ראשון כזה ומצטיידת בו עכשיו.

ארה"ב שהתעוררה באיחור ושמנסה כעת ובהשקעה של מיליארדים לסגור את הפער.

היום, מפתחים שני סוגי טילי שיוט; וסוג שלישי, שמשלב את התכונות החזקות של שניהם:

טילים היפרסוניים שמהירותם כ- 2000 עד 3000 מ/ש. בנוסף לכך הם גם מתמרנים במהלך טיסתם; ולכן, לא ניתנים ליירוט. טילי הקינז'ל (Kinzhal) והזירקון הרוסיים שמשוגרים ממפציצי קרב או ממאיץ רקטי יבשתי הם טילים מבצעיים כאלה. ביכולתם של הטילים הנ"ל כבר עכשיו לפגוע ולנטרל את נושאות המטוסים של ארה"ב; או להחריב כל מטרה חשובה אחרת, כגון: מכ"מ או מרכז שליטה של סוללת טילים נגד טילים.

טילים שמונעים ע"י מנוע מגח סילון: לא ארחיב טכנולוגית כאן; אך אומר, שזה מטוס סילון שדומה לטיל; ושמאיץ למהירות גבוה מאוד באמצעות רקטה; ומכאן, הוא פועל במהירות של כ- 1500 מ/ש ויותר כמטוס סילון מהיר פי 6 ממטוס נוסעים סילוני רגיל, ולא כטיל בליסטי רקטי. כך – ובהשוואה לטיל רגיל – נחסכים כ- 80 אחוז ממשקל הדלק, שמהווה את מירב המשקל והנפח של הטיל. זאת מאחר ואת החמצן שנדרש לבערה של המנוע מקבלים ישירות מהאוויר ולא מהדלק המוצק שנושא הטיל.

What exactly are hypersonic missiles and why do they matter? - Sandboxx

המשמעות:

קיבלנו כאן טיל מהיר מאוד, מתמרן ומדויק; ושיש לו טווח גדול פי 4, מזה של טיל בליסטי במשקל זהה.
מה יהיה משקל ראש נפץ של הטיל, מהטיפוס הנ"ל, כאשר הטווח יהיה זהה לזה של הטיל הבליסטי? משקל ראש הנפץ יהיה כפול ומכופל.

האם הטילים הנ"ל אינם ניתנים ליירוט?

חד משמעית! אין בעולם – וברור שלא תהיה גם בעתיד – מערכת של טילים נגד טילים, שיכולה ליירט ביעילות את הסוג הזה של טילי השיוט.

אבל יירוט באמצעות לייזר כימי רב עוצמה יוכל להתמודד עם הבעיה הזו שתגיע למפתננו תוך שנים ספורות, ותהפוך לנחלת הכלל (כולל לנחלת האיראנים כמובן). נכון, זה יהיה קשה יותר, מאחר והטילים הנ"ל מהירים הרבה יותר, אך זה בהחלט בתחום האפשרויות; בייחוד אם וכאשר תהיה אפשרות ליירט טילים ממרחק של מאות ק"מ, באמצעות לייזר מוטס בגובה רב.

הערה נוספת :

הטילים הנ"ל גם לא חייבים לטוס נמוך כדי להסתתר מהמכ"מ כמו טילי שיוט רגילים, כפי שהתרחש לאחרונה בתקיפה האיראנית של בתי הזיקוק שבערב הסעודית. מעשית, במהירות הזו – שמשולבת ביכולות של תמרון ודיוק מוחלט – אין מה לעשות נגדם.

מסקנה :

חייבים פתרון ; וזה יכול להיות רק הלייזר הכימי מהטיפוס של הסקייגרד. לייזר חלש, מוצק וחשמלי אינו יעיל כאן
אין לנו זמן להמתין שארה"ב תתעורר ותתגבר על השיתוק הפוליטי שמאפיינים את הפיתוח שם, בתירוצים של הנבחרים בקונגרס כגון: לא נפתח לייזר רב עוצמה כי זה יגזול את פרנסתם ויפגע ברווחים של יצרניות הטילים נגד טילים מהחברות רייתאון ולוקהיד.
אין לי ספק שבסוף גם הם יתעוררו, כי הסכנה מתקרבת אליהם, בעיקר מצד סין.

אבל אנחנו כעת המקום המאוים ביותר בעולם והם לא!

7 technical challenges that need to be overcome by hypersonic missile  builders | In depth | Flight Global

קרדיט : אלי בר און – כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים