חללית מטען של נאס"א שוגרה הלילה לתחנת החלל הבינלאומית

חללית מטען של נאס"א ששוגרה הלילה לתחנת החלל הבינלאומית מביאה עמה אספקה חיונית שצפויה לשגר משמעותית את תנאי חייהם של אנשי הצוות: בית שימוש מתקדם שאמור בעתיד לשמש גם למשימות לירח.

אחרי עיכוב של יותר מיממה, שוגרה הלילה חללית האספקה סיגנוס והיא אמורה להגיע לתחנת החלל ביום שני בצהריים. על החללית ישנם יותר מ-3,600 ק"ג של ציוד, כולל מחקרים מדעיים חדשים ומוצרי קוסמטיקה לצורך צילומים מסחריים.

גולת הכותרת של המשלוח הנוכחי היא המערכת האוניברסלית לניהול פסולת (UWMS), השם הרשמי של מתקן שירותים מתקדם עשוי טיטניום בעלות של 23 מיליון דולר שמגיע למשקל של 45 ק"ג ולגובה של 71 ס"מ. מדובר בממדים קטנים לעומת שני בתי השימוש הנוכחיים בתחנה, וזאת על מנת לאפשר התקנה עתידית על קפסולות האוריון שישגרו אסטרונאוטים לירח בהמשך העשור.

מתקן UWMS מבוסס על מערכת ואקום ששואבת את הצרכים מהגוף בסביבה של חוסר כוח משיכה והוא יוכל למחזר את המים מהשתן לצורך שימוש חוזר. המתקן גם נועד להקל על אנשי הצוות באמצעות מתקני אחיזה לידיים ולרגליים ויש לו גם מושב אסלה עבור האסטרונאוטיות.

"אנחנו כבר ממחזרים כ-90 אחוז מכל הנוזלים מבוססי המים על תחנת החלל, כולל שתן וזיעה", הסבירה האסטרונאוטית ג'סיקה מאיר. "מה שאנחנו מנסים לעשות בתחנת החלל הוא לחקות מרכיבים של מעגל מחזור המים הטבעי של כדור הארץ כדי לקבל מחדש מים מהאוויר. וכשזה נוגע לשתן על תחנת החלל, הקפה של היום הוא הקפה של מחר".

תחנת החלל הבינלאומית – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם