ממשלת יפן אחראית לקריסת הכור בפוקושימה ולדליפה הרדיואקטיבית

בית משפט עליון ביפן קבע היום כי הממשלה וחברת החשמל אחראיות לקריסת הכור בפוקושימה ולדליפה הרדיואקטיבית במהלך פגיעת גלי הצונאמי באסון הטבע ב-2011 ועליהן לשלם פיצויים של יותר ממיליארד ין לתושבים.

השופטים בבית המשפט העליון בעיר סנדאי, שמכסה גם את אזור פוקושימה, פסקו כי הממשלה וחברת החשמל של טוקיו (טפקו), שהפעילה את המתקן הגרעיני הפגוע, היו צריכות להיערך מראש לקראת אפשרות של אסון כפי שהתרחש ב-11 במרץ 2011, כאשר רעש אדמה בעוצמה של 9.0 גרם לגלי ענק שפגעו בכל אזור החוף, כולל במפעל הגרעיני.

"אפשר היה להכיר באפשרות של צונאמי רחב היקף לפי התאונה", אמר השופט סטושי אואדה, שציין כי דוח משנת 2002 כבר הזהיר מפני הסכנה. "זה בלתי חוקי עבור הממשלה לא להפסיק את סמכותה ולהורות לטפקו לנקוט בצעדי הגנה".

בכך קיבל בית המשפט העליון את הפסיקה של בית המשפט המחוזי בפוקושימה מאוקטובר 2017 שגם הטיל את האחריות על הממשלה וחברת טפקו. עם זאת, בעוד הפסיקה הקודמת קבעה כי השתיים ישלמו פיצויים של 500 מיליון ין ל-2,900 מתוך 3,650 המשתתפים בתביעה הייצוגית, ההחלטה היום הורתה להן לשלם 1.01 מיליארד ין ל-3,550 מהתובעים.

התובעים לא הסתירו את שביעות רצונם. "ההכרה באחריות של הממשלה ושל טפקו היא בעלת חשיבות עצומה לא רק עבור מניעת החזרה על התאונה ולמען שיקום מלא של הקורבנות, אלא גם בשביל שיקום אזור האסון", מסרו. טקאשי נקוג'ימה, שהוביל את התביעה, אמר כי "ברגע ששמעתי את ההחלטה, חשבתי שמערכת המשפט חיה".

מטפקו נמסר בתגובה כי הם בוחנים את הפסיקה ויחליטו על צעדים נוספים. "אנו מתנצלים שוב על שנגרמו קושי עצום ודאגות עבור תושבי מחוז פוקושימה ועבור כל החברה בגלל התאונה", אמרו.

עוד כור גרעיני נפגע ביפן: "כנראה הותך חלקית"

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם