המאבק בקיצוניות האסלאמית וטרור ברשתות החברתיות-הרקע מאחורי סרטון ברשת

שוב אביא בפניכם את הסיפור שמאחורי הסיפור.

הפעם מדובר בסרטון וידאו שעולה שוב לרשתות, לאחר מנוחה של יותר משלוש שנים.
החל מתחילת החודש החלו להעלות קטע של סרטון וידאו לרשת, בסרטון נראה מיודענו עבדאללה בן זיאד אל נהיאן, שר החוץ של איחוד אמירויות המפרץ, ובו הוא מסביר כמענה לשאלת המנחה, את דעתו על התנהלות מדינות אירופה, בהקשר של מאבק בקיצוניות אסלאמית וטרור ברשתות החברתיות ובכלל.

בחלק מהמקרים מזכירים שזה היה בכנס TWEEPS (קשה שלא לראות את הכתוב מאחורי המצולמים)
לפני יומיים כבר ישנו אפילו תרגום לעברית (שבדברי ההסבר כותבת הבלוגרית אליזבט רמיני את התאריך), אבל בשום מקום לא מצאתי הסבר עם רקע מתי נאמרו הדברים, ובאיזה הקשר.
אז כדי שאתם תוכלו להבין את ההקשר של הדברים, ובכלל באיזה כנס מדובר, אספר לכם קצת על הסיפור שמאחורי הסיפור.

אז על מה בעצם מדובר?

הכנס התקיים ב 21 במאי 2017 בריאד, ערב הסעודית, זה היה הכינוס החמישי של פורום TWEEPS שהושק בשנת 2013 כדי לקשר את הצעירים בסעודיה, אל מובילי הרשתות החברתיות, וליצור קשרים ליזמות עסקית, וכן לעסוק בכל הקשור לעידן התקשורת הדיגיטלית והרשתות החברתיות.

היוזמה להקמת פורום TWEEPS, הכנסים הבין לאומיים, ושיתופי הפעולה, עם גורמים שונים בעולם, כגון UNESCO, או עם גורמי מחקר כגון MIT Media Lab, היא של קרן סעודית בשם MiSK (Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Foundation)

הקרן שנוסדה בשנת 2011, ביוזמת הנסיך יורש העצר, מוחמד בן סלמאן MBS, עושה רבות לקידום החינוך, הטכנולוגיה, התרבות והתקשורת, כדי לקדם הזדמנויות עסקיות בקרב האוכלוסייה הצעירה בממלכה הסעודית, תוכלו ללמוד עוד מה עושה קרן MiSK באתר הקרן.

כינוס פורם TWEEPS בשנת 2017 נסוב סביב עבודה משותפת, של כולם יחד, כדי להילחם בקיצוניות ברשת, והמוטו של הכינוס היה ביחד נתגבר – Together We Prevail.
חודש לפני הכנס, הקרן יזמה שיתוף פעולה עם Google לקידום המודעות לסכנות ברשת ולגולשים ברשתות החברתיות, בקרב הנוער הסעודי עם קמפיין שנקרא We Are All Online.

אחד הפנלים מהכינוס היה הפנל שנושאו היה בניית ברית דיגיטלית חדשה, בהובלת ממשלות, כנגד קיצוניות ברשת, ונערך בהשתתפות שר החוץ הסעודי, עאדל בן אחמד אל-ג’ובייר, ושחר החוץ האמירתי, עבדאללה בן זיאד, בהנחיית פרנסין לה קווה (Francine Lacqua), עורכת ומנחה בערוץ החדשות הפיננסיות, בלומברג.

אציין כי הקטע המובא בסרטון שצף חזרה לרשתות, הוא קטע קטן וחלק מהנאמר בפנל האמור.
בין יתר השאלות והתשובות, בערך באמצע הזמן שהוקצה לפנל זה, שאלה המנחה בדקה 23:02: האם זה דורש מאירופה, ארה"ב והמזרח התיכון, לעבוד יותר ביחד? ואילו צעדים ממשיים, אתה הייתה נוקט, כדי לעשות זאת?
אומר כי שאלה זו, הייתה שאלת המשך לשאלה הקודמת (בדקה 16:10) שבה המנחה ביקשה דוגמאות לצעדים שמדינות צריכות לנקוט כדי להתנגד לקיצוניות, כאן תוכלו למצוא את הדברים המאוד מעניינים בפנל זה.

כמו כן אזכיר כי כאמור כבר היו כנסים של פורום זה בעבר, וגם בכינוס הפורום בשנת 2016 אמרו בכירים ושרים מערב הסעודית ומדינות המפרץ דברים דומים, בנוגע לצורך במאבק בקיצוניות והתמיכה בטרור, המופצים ברשתות החברתיות, ושלא החברות המפעילות את הרשתות, ולא הממשלות בעולם, עושים פעולה כל שהיא למנוע את הפרסומים, או להיאבק בקיצוניות, בהסתה ובהפצת הטרור, כולל סרטוני הזוועה של דאעש, והכל בשם השמירה על חופש הביטוי…

לקח למדינות אירופה והעולם כולו, מספר שנים עד שהבינו (אולי) על מה דיברו המכובדים והשרים ממדינות ערב, כשאמרו שצריך להיאבק בטרור גם ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות.

קרידט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון