השלכות הסכם עם ערב הסעודית – רכבת השלום

פעמי שלום

בזמן האחרון ובהמשך לטקס החתימה על הסכמים עם איחוד נסיכויות המפרץ ועם בחריין, עלה שמה של ערב הסעודית כאחת מהמדינות שתנהל בעתיד, משא ומתן על הסכם ליחסים דיפלומטיים מלאים וגלויים, עם מדינת ישראל, אם תרצו – הסכם שלום עתידי נוסף, אם אחת מהמדינות החשובות והמשפיעות באזור.

והיה והסכם שלום עם הממלכה הסעודית יקרום עוד וגידים ויהפוך מחלום למציאות, אחד הדברים שיהיה צורך לקחת בחשבון, אינו קשור ישירות רק ליחסים בין שתי המדינות, אלא גם למדינה שלישית, הנמצאת ביניהן ועלולה להיפגע מהסכם שלום ונורמליזציה מלאה, שיחסים דיפלומטיים מלאים וגלויים יביאו.

מדובר בירדן, אשר עלולה לספוג הפסדים כספיים ופגיעה בענף התיירות הירדני.

 

אבדן הכנסות לירדן בעקבות הסכם נרמול היחסים הדיפלומטיים בין ערב הסעודית וישראל.

תעשיית ההסעות והתיירות הירדנית נהנית מהשירות הניתן בירדן לערביי ישראל, העוברים דרך ירדן לעלייה לרגל לצורך ביצוע החג’ והעומרה. (ראו המאמר שינויים בערב הסעודית‎ – חלק שלישי, על הנקודה הישראלית, הדן בנושא)

כיום אין באפשרות ערביי ישראל פשוט לעלות על מטוס הממריא מישראל אל יעד בערב הסעודית, כמו גם אין קווי אוטובוס או רכבת, מישראל לממלכה הסעודית.

במידה וייחתם הסכם שיסדיר את היחסים הדיפלומטיים, בין אם ייקרא הסדר שלום ובין אם בשם אחר, גם המעמד המוזר של ערביי ישראל שכיום חייבים לקבל דרכון ירדני זמני רק לצורכי העלייה לרגל, שמחויבים לעבור דרך ירדן וגם אם ירצו לטוס דרך ירדן, יחייבו אותם לשהות בירדן לפחות לילה אחד, וכן כך לאלו הנוסעים באוטובוסים ירדנים, כל אלו עולים לערבי הישראלי כסף רב שנשאר בממלכה האשמית, במקום להיות בכיסו של עולה הרגל, ואולי אף להתווסף לתקציב ההוצאות בממלכה הסעודית.

יש להניח שערביי ישראל ישמחו על הסכם שיאפשר להם טיסה ישירה לערב הסעודית, לצורך קיום העלייה לרגל לערים הקדושות מכה ומדינה, וישמחו גם לדלג על המדרגה הירדנית בדרך לקיום המצווה, אשר מהווה מבחינתם מסחטת כספים.

ייתכן כי מקבלי ההחלטות בישראל ובערב הסעודית, יהיו צריכים לתת את הדעת על המכה הכלכלית שעלולה לגרום לבעיות ולתסיסה בירדן, מהחשש של אבדן הכנסות גדול (שסביר שיהיה מבוסס על היגיון בריא)

 

אפשרויות ל"גזרים" כלכליים שיעזרו לפיתוח המשק הירדני

והיה וייפתחו השמיים מזרחה לתנועת מטוסים מעל ערב הסעודית, באופן מלא, נושא שבו דיברנו במאמר על שמיים פתוחים מזרחה – משמעויות מאחורי ההכרזות, הרי שגם ירדן כאמור, תהנה מהכנסות ממטוסים החולפים בשמי ירדן, רק שהכנסות אלו, ייתכן כי לא יכסו את מלוא אובדן הכנסה במידה וערביי ישראל, יוכלו לטוס ישירות לממלכה הסעודית לקיום העלייה לרגל.

 

האם פירות תוכנית "מסילות לשלום אזורי" יכולים להיות חלק מריכוך התנגדות קולנית של ירדן?

יתרונות תוכנית כזו למשק הירדני, יוכלו לרכך התנגדויות של הממלכה ההאשמית, הן בגין החשש מאובדן הכנסות במדינה שגם כך לא משופעת בהכנסה במט"ח, והן בגין פיחות במעמד והשפעה של ירדן.

לבית המלוכה הירדני, יש חשש אמיתי או מעושה, מפגיעה במעמדה של ירדן בהר הבית – מסגד אל-אקצה, בין אם מהכנסת נציגים סעודים למועצת הווקף של הר הבית (שעל פי פרסומים זרים מתנהל מו”מ חשאי בנושא), או בין כי ממשלת ירדן פגעה במעמדה במו ידיה, כאשר ממשלת ירדן אישרה (לאחר פרשת המגנומטרים, שהוצבו בכניסה להר הבית, בעקבות פיגוע בתאריך ה 14 ביולי 2017, שבו שלושה מחבלים, ערבים-ישראלים, רצחו ביריות את האיל סתאוי וכמיל שנאן, שני שוטרים ישראלים בשער הסליחה של הר הבית) להגדיל את מועצת הווקף, ממועצה של 11 חברים, ל- 18 חברים והסכימה לאפשר באופן תקדימי לרש”פ להכניס את נציגי הפלסטינים, בכירים ברש"פ, כולל את עדנאן אלחוסייני השר לענייני ירושלים ברש”פ, רק שהפלסטינים, הכניסו בפועל את עמותות הצדקה הטורקיות (שלרובן ככולן ישנה השפעה ישירה של האחים המוסלמים), לפעול בהר הבית ובכל האגן הקדוש, מאחריו גבה של ירדן.

 

ומהי תוכנית מסילות לשלום אזורי האם מדובר ברכבת השלום – Peace Train

יכול להיות שזה הזמן להזכיר שוב את היוזמה שהוצגה לראשונה ע"י השר כץ, שכיהן אז כשר תחבורה.
בימים אלו, התוכנית הזו שאולי זכתה בעבר ליחס מזלזל, אבל אולי כיום יהיה ניתן לראות את החזון וראיית העתיד שעמדו מאחורי היוזמה, שנהגתה ע"י ראש הממשלה נתניהו והשר כץ.
מדובר בתוכנית הנקראת "מסילות לשלום אזורי".

התוכנית הוצגה באפריל 2017 ע"י השר כץ, וכוללת חיבור רשת מסילות הברזל של ערב הסעודית אל מרכז שינוע (HUB) אזורי חדש, של רכבות שייבנה בירדן, ומשם אל רשת הרכבות הישראלית, אל נמלי הים הישראליים.
בנוסף הרשת הסעודית תתחבר למסילות הברזל של איחוד האמירויות הערביות ואל עומאן.

התוכנית הוצגה לג’ייסון גרינבלט, שליח ממשל טרמפ למזרח התיכון, הממשל האמריקאי אימץ את התוכנית והודיע שהממשל בעד תוכנית ליצירת נתיב סחר בין חצי האי ערב לים התיכון, ע"י רשת מסילות רכבת, התוכנית הוצגה ע"י השר כץ, בכנס תחבורה בינלאומי שהתקיים במסקט בירת עומאן, בנובמבר 2018.

בחודש שעבר, בעשירי באוגוסט נשאלתי ע"י אחד הקוראים בקבוצת הדיון בטלגרם, לגבי המפה עם הקווים הצבעוניים שהייתה מאחורי שר האוצר כץ:

Minister-Catz-Map-1

מה אומרים הסימונים ע'ג מפת המפרץ-הפרסי?
ולמה חשוב לו להראות אותה?

בתשובה ששיתפתי את כל קוראי הערוץ, הסברתי על משמעות הקווים הצבעוניים, המייצגים את רשתות מסילות הברזל השונות בחצי האי ערב והמדינות השכנות.

בימים אלו התוכנית הזו מקבלת רוח גבית חדשה, הסרטון המצורף זכה גם לתרגום לערבית, ומופץ ברחבי הרשת, אז היום אפשר לספר כי המפה המדוברת שהייתה מאחורי השר כץ, זו מפת התוכנית של החזון והיוזמה, "מסילות לשלום אזורי".

אפשר לומר כי תוכנית זו יכולה ליצוק משמעות ותוכן חדשים, כאשר תשתלב גם בחלק של החזון להפוך את סעודיה לשער בין שלוש יבשות, כמוזכר בחלק השני של המאמר על השינויים בערב הסעודית, מתוך התוכנית הגדולה של חזון 2030 הסעודי.

 

הערב בשידור חי, דיבר שר האוצר בין יתר הדברים, גם על העתיד לבוא עם הסכמי שלום עתידיים, ועל מה דיבר? על התוכנית לפרויקט העתידי של חזון "מסילות לשלום אזורי"
אותם הדברים המוזכרים במאמר זה.

 

ותרשו לי לסיים בקישור לשירו של Cat Stevens, הידוע בשמו הנוסף – יוסוף אסלאם, שאין מתאים ממנו לסיים את הדברים בנושא.

קרידט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון