ברקע מהומות הקורונה סקירה של יחידות התגובה המהירה בארה"ב

דו"ח של המשרד לאחריות ממשלתית – משרד מבקר המדינה בארה"ב – מספק סקירה מקיפה של יחידות התגובה המהירה של סוכנויות הממשל הפדרלי, כולל כוחות טקטיים של נאס"א, תאגיד הרכבות אמטרק והמכונים הלאומיים לבריאות.

לפי הדוח, שהוגש בחודש שעבר וכולל את תקופת הפעילות בשנים 2015 עד 2019, ישנם 25 צוותי טקטיים ששייכים ל-18 סוכנויות פדרליות. הגדול שבהם הוא הימ"מ (SWAT) של הבולשת הפדרלית (FBI) שמונה 1,099 חברים, כאשר לכל אחד מ-56 משרדי השטח ברחבי ארה"ב ובפוארטו ריקו יש יחידה טקטית משלו.

הימ"מ הוא אחד מחמש יחידות טקטיות במסגרת משרד המשפטים, ובנוסף אליו ישנן יחידות תגובה מהירות של הסוכנות לאלכוהול, טבק, כלי נשק וחומרי נפץ (ATF), שירות בתי הסוהר, המינהל לאכיפת סמים, שירות המרשלים והיחידה לחילוץ בני ערובה של ה-FBI.

במשרד להגנת המולדת יש 11 יחידות טקטיות – אחת שייכת לשירות האבטחה הפדרלי שמגן על מבנים ממשלתיים, שלוש שייכות למשמר החופים, שתיים פועלות במסגרת הסוכנות להגנת הגבולות, שתיים שייכות לסוכנות לאכיפת הגירה ולשירות החשאי יש שלוש יחידות טקטיות, כולל צוות צלפים וצוות תקיפה.

משרד האנרגיה מפעיל יחידת תגובה טקטית במסגרת המינהל הלאומי לביטחון גרעיני בנוסף לכוחות טקטיים שפועלים להגנת מתקנים גרעיניים. צוות טקטי מיוחד פועל במסגרת אבטחת בניין הפנטגון, למשטרת הפארקים במשרד הפנים יש צוות ימ"מ משלה, ואגף הביטחון הדיפלומטי במחלקת המדינה מפעיל יחידות ניידות.

הדוח גם מציג יחידות פחות מוכרות. המכונים הלאומיים לבריאות במשרד הבריאות מפעילים צוות תגובה מיוחד שמסייע להגנת המעבדות, הצוותים והאורחים מפני גורמים עוינים. למשטרת אמטרק יש יחידת מבצעים מיוחדת שנועדה לזהות ולסכל התקפות נגד מערכת הרכבות והנוסעים. גם סוכנות החלל נאס"א מפעילה צוותי תגובה מיוחדים במרכזי החלל בפלורידה וביוסטון שמיועדים להגיב לאירועים משמעותיים, החל מאבטחת מבקרים ועד חילוץ בני ערובה.

הדוח גם בחן את סוגי הציוד שיש ליחידות המבצעיות, החל מאקדחים ורובים, דרך רימוני יד, ציוד בלתי קטלני כדוגמת רימוני הלם וציוד לראיית לילה, ועד כלי רכב משוריינים, מסוקים וכלי טיס בלתי מאוישים. מהנתונים עולה כי תשע מהיחידות מפעילות כלי רכב משוריינים להסעת כוחות ושש יחידות מפעילות כלי טיס בלתי מאוישים.

על אף שהסקירה עוסקת בתקופה של 2015 עד 2019, שני נספחים מתייחסים לפעילות בשני אירועים עדכניים. ארבע יחידות טקטיות הופעלו במסגרת המענה למגפת הקורונה – שתי יחידות של משמר החופים שהגנו על האוניות ששימשו בתי חולים צפים, היחידה של שירות בתי הסוהר והיחידה של מינהל ההגירה.

בתגובה להפגנות ולמהומות הגזעיות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בחודשים מאי ויוני השתתפו 16 מתוך 25 היחידות הטקטיות – כולל צוותים של הבולשת, של ה-ATF, שירות בתי הסוהר, משמר החופים, משטרת הפארקים, שירות המרשלים והשירות החשאי – שעסקו הן בהגנה על מבנים והן בפעילות מול המפגינים.

"סוכנויות פדרליות רבות מפעילות אנשי אכיפת חוק כדי לבצע את משימת אכיפת החוק של הסוכנות ולשמור על הביטחון של רכוש פדרלי, עובדים והציבור", נכתב בדוח. "לחלק מהסוכנויות האלה יש צוותים שמתמחים באכיפת חוק, שחבריהם נבחרים, מאומנים, מצוידים ומתפרסים כדי למנוע ולפתור תקריות קריטיות שיש בהן איום על ביטחון הציבור ואשר ליחידות אכיפת החוק המסורתיות של הסוכנות אין יכולת לפתור".

פורטלנד נגד "המשטרה החשאית של טראמפ"

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם