איראן מאשרת: 1044 סרכזות עובדות במלוא התפוקה באתר הגרעין בפורדו

ראש סוכנות האטום האיראנית אמר ביום ראשון כי 1,044 צנטריפוגות פעילים במפעל להעשרת אורניום בפורדו, בהתאם לצעדים להפחתת התחייבויותיה להסכם הגרעין.

השעיית כל פעולות ההעשרה במתקן התת-קרקעי ליד העיר הקדושה השיעית קום הייתה אחת המגבלות על הפעילות הגרעינית האיראנית שקיבלה על עצמה בתמורה להסרת הסנקציות הבינלאומיות בהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

טהראן הודיעה לראשונה על חידוש ההעשרה בפורדו בנובמבר האחרון, השלב הרביעי במהלך, מאז מאי 2019, להשעות בהדרגה את ההתחייבויות לעסקת הגרעין

השעיית ההתחייבויות של איראן באה בתגובה לנטישת וושינגטון את ההסכם במאי 2018, ואחריו הכנסת הסנקציות החד-צדדית שלה נגד איראן.

"נכון לעכשיו 1,044 צנטריפוגות מעשירים חומרים גרעיניים בפורדו", אמר עלי אכבר סאלחי, ראש סוכנות האטום האיראנית, לסוכנות הידיעות של הפרלמנט האיראני ICANA.

"התחייבנו ב- JCPOA כי 1,044 המכונות הללו לא יופעלו למטרות העשרה, אך היא נעשית לפי התחייבויות שבוטלו ככל שיידרש ואנחנו נאגור גם את החומר המועשר", הוסיף בהתייחסו לשמו הרשמי של ההסכם, "תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת".

הצעדים הנוספים האחרים של איראן כללו חריגה ממגבלות ההסכם על עתודות אורניום שכבר מועשרות ורמת העשרה, פיתוח צנטריפוגות מתקדמות והקפדה על מגבלה על מספר הצנטריפוגות הפועלות אצלה.

בהצהרה משותפת בחודש נובמבר, בריטניה, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי אמרו כי החלטתה של איראן להפעיל מחדש את פעילותה בפורדו אינה עומדת בדרישות  ההסכם שנחתם ב- 2015.

הצדדים להסכם קראו לאיראן לחזור להתחייבויותיה, אך טהראן מתעקשת שניתן יהיה לבטל את הצעדים לאחר שהיא תוכל לממש את היתרונות הכלכליים שלה מהעסקה.

"כלב השמירה הגרעיני" של האו"ם אמר ב -4 בספטמבר כי מלאי האורניום המועשר של איראן עומד כעת על יותר מפי עשרה מהמגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

IRAN Tehran resumes nuclear production at the Fordo plant