מחלוקת בממשלת אוסטריה באשר לגורל 12 אלף פליטים שהמחנה שלהם נשרף ביוון

שריפת מחנה מוריה לפליטים ולמהגרים באי לסבוס שביוון, הגדול ביותר באירופה, מטלטלת גם את ממשלת אוסטריה עם מתיחות בין הקנצלר סבסטיאן קורץ ומפלגת העם הימנית לבין הירוקים שדורשים לקלוט ילדי פליטים.

אחרי שיותר מ-12 אלף בני אדם נותרו ללא מחסה מאז השריפה במחנה ביום רביעי, הודיעו חלק ממדינות אירופה – בהן גרמניה, צרפת והולנד – על נכונותן לקלוט מאות ילדים ונערים על מנת לסייע לרשויות ביוון להתמודד עם האתגר.

אולם המשבר ביוון גם עורר את אחת מהמחלוקות האידיאולוגיות העמוקות ששוררות בין מפלגת העם השמרנית ובין הירוקים, השותפות בקואליציה שהוקמה באוסטריה בתחילת השנה ואשר מחזיקות בתפיסות שונות בנוגע להתמודדות עם סוגיית ההגירה.

שר הפנים, קרל נייהמר, מיהר להצהיר כי הפליטים הם שגרמו להצתת המחנה ולכן אינם זכאים למקלט, בעוד ששר החוץ, אלכסנדר שלנברג, הודיע שארצו תעניק סיוע חירום של מיליון אירו אולם ציין כי הוא מתנגד לקביעת הקצאות לקבלת פליטים במדינות האיחוד. "אם נרוקן את מחנה מוריה, הוא יתמלא שוב", אמר.

מנגד, הירוקים בהנהגתו של סגן הקנצלר, וורנר קוגלר, קראו לאשר קבלת ילדי פליטים ומהגרים כצעד הומניטרי. יו"ר הסיעה בפרלמנט, זיגריד מאורר, הבהירה כי מפלגתה "מוכנה להילחם" על הנושא והביעה "הלם" מדברי השרים של מפלגת העם. היא האשימה את מפלגת השלטון בהתנהלות "צינית" ואמרה כי דברי השרים אינם שונים ממפלגת החירות מהימין הקיצוני.

בינתיים, הקנצלר קורץ ממשיך להתנגד לדרישת הירוקים. הוא הודה כי התמונות מלסבוס היו קשות והזכירו את משבר הפליטים באירופה לפני חמש שנים, אולם הוסיף כי הבאת הילדים לא תפתור את הסוגיה. "אם ניכנע ללחץ כעת, אנחנו מסתכנים שנחזור על טעויות שעשינו ב-2015. אנחנו מסתכנים במתן תקוות שווא לאנשים", אמר קורץ, שקרא לאיחוד האירופי להוביל "גישה הוליסטית".

עם זאת, גם במפלגת השלטון נשמעו קולות אחרים. חברת המועצה האזורית בחבל טירול מטעם מפלגת העם, ביטה פלפרדר, הפצירה בעמיתיה לשוב לשורשים הנוצרים-חברתיים של המפלגה. "יש לנו מחויבות לסייע", אמרה. "קבלת ילדים וצעירים היא משימה הומינטרית".

חשד להצתה: שריפה החריבה את מחנה הפליטים הגדול ביותר ביוון - אירופה - הארץ

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם