מהנעשה ברמת הגולן הסורית בתקופה שבין ה-30.8.20 ל- 13.9.20 – סקירה

מפת דרום מערב סוריה – ברזולוציה גבוהה

■ אירועים עיקריים

▪ 30 באוגוסט ← פיגוע מטען כנגד מוחמד אל-ג'בוואי בג'סים, המזוהה עם חט' 8 / גייס 5 הפרו -רוסית, נפצע והועבר לביה"ח בנווה (نوى ). אלמונים תקפו מחסום כוח ביטחון פנים הסורי באל -קחתניה, מדרום לקונייטרה הישנה ובקרוב לקו הגבול עם ישראל (קו אלפא). הרוג ופצוע אחד.
▪ 31 באוגוסט ← דיווחים על תקיפה ישראלית רחבה, במוקד: מרחב דרום דמשק והגולן הסורי, בעיקר באזור איזרע.
▪ 31 באוגוסט דיווח על מאמץ רוסי מתמשך לגייס חיילים חדשים לגייס 5 במחוז קונייטרה בתמורה למשכורת של 200 דולר יחד עם הטבות אחרות. (לפני כחודש, הגייס פתח בלשכת גיוס במחוז דרעא).
▪ 1 באוגוסט תקיפות ישראליות במחוז דרעא ודרום דמשק.
▪ 2 בספטמבר ← ניסיון התנקשות במפקד השייך לגייס 5 בעיירה אל-חראק. צעירים חמושים השתלטו על מחסום צבא סוריה באל-חראק לאחר שכוחות עצרו קשיש מהעיירה שהיה בדרכו לאיזרע (ازرع), לפחות 31 אזרחים נעצרו ע"י המשטר במהלך חודש אוגסט. עלי איברהים, קצין ב מודיעין הצבאי הסורי חוסל בדרכו לנווה.
▪ 4 ספטמבר ← הפגנות התקיימו בדרעא בקריאה לשחרור עצירים המוחזקים בבתי הכלא של המשטר.
▪ 6 ספטמבר ← סהר האדום הסורי סיפק גנרטור לעירייה תסיל עבור מאפייה כדי לספק לחם עבור
המקומיים. הכוחות הרוסים הממוקמים בבוסרה אל-שאם חילקו 440 חבילות מזון לתושבים המקומיים
)אורז, סוכר, תה וקמח(.
▪ 7 ספטמבר ← כוחות הרוסים נטרלו 45 מטענים במחוזי דרעא ודמשק.
▪ 8 ספטמבר מחסור בדלק במחוז א -סווידא' כחלק ממשבר לאומי. ע"פ צו משרד הנפט מכסת הדלק ליום ירד מ- 40 ל 30 ליטר.
▪ 8 ספטמבר ← בניית מבני מגורים וביה"ס בעירות קרפא (قرفا) ושיקום מבני מגורים בנאמר ( نامر), דרומית לאיזרע, מחוז דרעא. שני חיילים סורים נהרגו ועוד שניים נפצעו (שייכים לחט' 112 ) במחסום באזור אל-מעלקה (معلقة) בדרום מחזור קוניטרה, לאחר שתקפו משפחה מקומית. תושבים מתלוננים על מחסור בתחבורה ומחסור בקווי אוטובוסים בין דמשק לקוניטרה. שריפות בא-סווידא פגעו ביותר מ-20,000 דונמים ( 20 ק"מ מרובעים ) של שטחים חקלאים. צוותים כבאים מקומיים אף נשלחו לסייע לכיבוי שריפות בצפון סוריה).
▪ 9 ספטמבר ← כ-180 צעירים עזבו את א-סווידא לבסיס חמיימים בצפון סוריה. הצעירים מיועדים להישלח ולהילחם בלוב. היו דיווחים נוספים על שליחת צעירים ללוב (10 בספט') הפגנות דווחו בכניסה לעיירות ממתנה (ممتنة ) ואום -בטנה (أم باطنة) לאחר מעצר של צעיר ע"י כוחות המשטר.
▪ 10 ספטמבר ← חיסול תא"ל טלאל קאסם מדיביזיה 5 ע"י אלמונים כאשר היה בדרכו לבוסרה אל- חריר. תושב מקומי נורה למוות ע"י אלמונים בדרעא. שני חיילי דיביזיה 4 חוסלו במוזיריב.
▪ 12 ספטמבר ← קצין וחייל השייכים לחט' 61 נורו למוות ע"י אלמונים ב שייח' מסכין (الشيخ مسكين), שני אזרחים נפצעו.
▪ 13 ספטמבר ← פתיחת הלימודים תחת חשש מהקורונה.

■ ■ עיקריים

בתקופה המסוקרת, דרום מערב סוריה ממשיך להיות מוקד לתקריות אלימות בין השחקנים השונים. התקוממות מחודשת? ניכרת התקיפה הנרחבת בגולן מה-31 באוגוסט, כנגד מטרות אירניות ו/או חיזבאללה, במוקד – מרחב דרום דמשק ואיזרע.
המעניין הוא קיום פעילות שיקום ובנייה באותו מרחב. האם יתכן כי מפקדת דיב' 5 , הממוקמת באיזרע, מזוהה עם אירן וחיזבאללה? מחסור בדלק ולחם, תנאי מחייה,מעצרים שרירותיים וחטיפות ע"י סוכני המשטר, והחום הכבד, ממשיכים להעסיק את המקומיים. רוסיה ממשיכה לגייס כוחות לגייס 5 ושולחת צעירים דרוזים להילחם בלוב. דיווחים על נוכחות גורמי חט' 61 ,האם החטיבה שנמחקה במהלך השתלטות המורדים בגולן והוחלפה ע"י חט' 112 ממוקמת מחדש במרחב?

נתונים: 

מאז תחילת ה"כאוס הביטחוני" בדרום סוריה, ביוני 2019:
• למעלה מ – 650 ניסיונות התנקשות בדרעא וקונייטרה.
• לפחות 424 אנשים נהרגו באמצעות ירי נק"ל, מטענים ואמצעים אחרים.
• כ – 118 אזרחים נהרגו, כולל 12 נשים ו 14 ילדים.
• קרוב ל 200 חיילי כוחות ביטחון המשטר ותומכיהם.
• כ – 23 גורמים איראנים או חיזבאללה.
• כ- 19 גורמי גייס 5 הפרו רוסית.
• כ – 74 לוחמים שחתמו על פיוס עם המשטר ועברו לכוחות פרו-משטר.

■ בטחון

עדכון גורמי הכוח:
לפי דיווחים, כ -5,000 מתנדבים נמצאים בשורות חט' 8 מגייס 5 הפרו-רוסית בדרום סוריה.
אלוף נאצר דיב (اللواء ناصر ديب), האחראי על אגף הביטחון הפלילי, טוען למרבה האירוניה כ יש ירידה בפשע במחצית הראשונה של 2020 ,כ 27,679 פשעים, ירידה של %3.38 לעומת אותה תקופה המקבילה אשתקד. הוא אישר כי מעשי רצח וחטיפות פחתו משמעותית בהשוואה לשנים קודמות,בעוד שעבירות הסייבר גברו. הוא ציין כי המצב הביטחוני בסוריה השתפר וכי יחידות המשטרה היו הראשונות שנכנסו לאזורים "משוחררים".
בתחילת ספטמבר, פתחו מנגנוני הביטחון של המשטר בקמפיין להחרמת אופנועים בתוך שכונות העיר דרעא. אופנועים רבים הוחרמו למרות החזקת רישיונות של משרד התחבורה של המחוז.
תושבי העיר רואים במבצע פגיעה מכוונת של המשטר, מאחר ואופנועה הוא כלי התחבורה הפופולרי ביותר בקרב התושבים, בזכות העלות הנמוכה ביחס למכוניות. כוחות המשטר משתמשים אף הם באופנועים כדי לנוע בין המחסומים הצבאיים המוצבים בעיר. כוחות המשטר מנעו במשך חודשים את תנועתם של אנשים על אופנועים בכמה אזורים במחוז דרעא, בגלל ריבוי תקיפות מחסומים צבאיים באמצעות אופנועים.


כוחות בטחון פנים של המשטר מחרימים אופנועים בעיר דרעא

תא"ל אבו טארק עיז א-דין ,במקור ממחוז א-סווידא, נפטר לכאורה מהתקף לב, ייתכן מסיבוכי קורונה. בחודש האחרון, מספר גנרלים דווחו שנפטרו בהתקפי לב. ביום רביעי 2 בספטמבר,צעירים חמושים ואזרחים השתלטו על מחסום של כוחות משטר בעיר אל-חראק, עצרו את חברי הכוח, שרפו צמיגים וחסמו את הכביש . האירוע היה על רקע מעצר של קשיש ע"י כוחות המשטר.
ביום חמישי 3-9 ושישי ה-4-9 עשרות תושבים יצאו להפגנה בכיכר מסגד אל-עומרי בדרעא,בדרישה לחשוף את גורל העצורים והחטופים מה אזור, כולל בחור צעיר, ג'יהאד עייאש, שנחטף ב -23 באוגוסט בדרעא. התושבים מאשימים ישירות את כוחות הביטחון של המשטר כי הם אלה שעומדים מאחורי החטיפות וההתנקשויות באזור. המפגינים העלו כרזות, והאשימו מיליציות מקומיות הפועלות בשירות כוחות הביטחון של המשטר בדרעא. המתחים הולכים וגוברים כתוצאה מהמצב הכללי שלא משתפר. ב- 31 באוגוסט, מקורות סוריים דיווחו על שריפה מזרחית למג'דל שמס, בשטח סוריה, אשר נגרמה בזדון ע"י ישראל. דווח כי מוקשים התפוצצו, ומטעי דובדבנים ושטחים חקלאים נפגעו.

צעירי א-סווידא בדרך ללחימה בלוב…

■ כלכלה וחברה

האינפלציה בסוריה: הלירה הסורית התייצבה ל-2160 עבור דולר אחד

האינפלציה בסוריה – הלירה צוללת בעקבות "חוק הקיסר"

מחסור בדלק
תורים ארוכים מאוד דווחו בתחנות הדלק במחוז א-סווידא עקב מחסור כלל ארצי בדלק.
שיקום
הממשל הסורי אישר הקמת מפעל פסטה בדרעא ע"י חברת ירמוק כדי לסייע לייצור המקומי )כאלף טון פסטה בשנה(. עבודות בניית מגורים ושיקום דווחו באזור איזרע, בעיקר בעיירות נמר וקרפא.

שיקום / בנייה בעיירת נמר, דרומית לאיזרע

סיוע הומניטרי

הסהר האדום הסורי חילק סיוע הומניטרי בטסיל ובבוסרה: גנרטור עבור מאפייה בטסיל כדי לסייע בהספקת לחם לכ – 60,000 במרחב הכפרי של דרעא. הסהר האדום חילק כ – 5,600 חבילות מזון וקמח לבוסרה (בסיוע של תוכנית המזון העולמית ויוניס"ף). רוסיה אף היא חילקה כ – 440 חבילות מזון בעיירה בוסרה.

חזרה לספסל הלימודים

מנהלת החינוך בדרעא נקטה במספר צעדים ונהלים לקראת תחילת הלימודים ב -13 בספטמבר, בעיקר צעדים מניעתיים לטיפול בקורונה, קמפיין ניקיון בבתי ספר, סידור שולחנות לימוד כדי למנוע צפיפות, ואף מינוי מפקח בריאות לכל בית ספר למעקב אחר בריאותם של התלמידים. סה"כ, יש כ – 749 בתי ספר פעילים בדרעא, כאשר 22% מכלל בתי הספר (211) אינם פעילים מכיוון שנפגעו חלקית או כליל בעקבות שנות המלחמה.

אפקט גל החום בדרום סוריה

ברקע לסבל האוכלוסייה בגלל המצב הכלכלי המחמיר בדרום סוריה, מחוז דרעא עדה גם למשבר מים חסר תקדים, במיוחד לאור הפסקות חשמל ממושכות. מיכל המים הפך ל מותרות עבור התושבים כאשר המחירים רק עולים: מכלית מים אחת באזורים מסוימים יכולה להגיע ל- 15,000 לירות סוריות, המהווה כרבע מהכנסות המשפחה באזור. ובכן, גל החום לא פסח על דרום סוריה,  הטמפרטורות הגבוהות שיבשה את השגרה היומיומית במחוז דרעא, הייתה צמצום בתנועת ברחובות בשעות היום. התושבים, אשר ציינו כי הטמפרטורות הגבוהות היו חסרות התקדים באזור, סבלו מהפסקות חשמל לבתים באזורים רבים במחוז, כללית או חלקית, בגלל ההקצאה או בגלל אי יכולת של רשת החשמל לעמוד בעומסים. גם מי ש הסתמך על הפאנלים סולאריים להפעלת מכשירי חשמל ביתיים – כגון מאווררים ומקררים – לא עזר. רבים מן התושבים ציינו כי הם ברחו מהחום ב חדרי השינה, ועלו לגגות, שם בילו את לילותיהם, אך ציינו כי עקיצות יתושים וחרקים מנע ומהם לישון ולכן חלקם אף חזרו לישון בתוך הבתים בשעות המוקדמות של הבוקר. חלק מהעסקים נפגעו מאחר והסחורה שלהם נפגעה או התקלקלה. מי שרצה לקנות קרח היה צריך להוציא בין 500 ל 600 לירות סוריות (דולר אחד לערך) עבור 3 ק"ג קרח, החום הכבד הגביר את הביקוש .
בנוסף על כך, במקביל לעלייה בטמפרטורות לכמעט 40 מעלות, היו דיווחים על התפשטות חסרת תקדים של נחשים במחוז דרעא, וגרמה לחשש אמיתי בקרב התושבים, כתוצאה מהיעדר כמויות מספקות של נסיוב כ נגד הכשות נחשים ועקרבים בבתי חולים ובמרכזי. ראוי לציין שכמה מקרים נחשפו בשנה האחרונה לנחשים ועקיצות עקרבים, רובם ילדים, והם נאלצו לקנות את החיסון "על
חשבונם", מאחר והוא לא היה זמין בבתי חולים.

החקלאים בדרעא ובאזורים הכפריים התלוננו על הטמפרטורות הגבוהות שעלולות להשפיע על היבול החקלאי, ובמיוחד הירקות .

תל אל-סמן, יעד לתקיפה ישראלית לכאורה, ב31 באוגוסט 2020

תור ארוך לתחנת דלק בא-סווידא

נפגש בעוד כשבועיים!
קרדיט: סטפן כהן, קצין מטה אוגדה בפצ"ן (במיל') ומומחה לזירה הצפונית