הנורמליזציה בין בחריין וישראל- התגובות בעולם הערבי

"בחריין היא האומה הערבית הרביעית שמגיעה להסכם עם ישראל אחרי מצרים, ירדן ואיחוד האמירויות."
כך הגיבו מדינות אחרות ובעלי עניין בסכסוך הישראלי-פלסטיני לעסקת בחריין-ישראל:

*- הרשות הפלסטינית מגנה את ההסכם ומכנה אותו כבגידה נוספת של מדינה ערבית.
ההסכם הוא "דקירה בגב העם הפלסטיני", כך אומר אחמד מג'דלני, השר לענייני הרשות בגדה.

*- החמאס, השולט ברצועת עזה, אומר כי העסקה היא "המשך התוקפנות הישראלית" בעניין הפלסטיני.

*- איחוד האמירויות מברכת על החלטת בחריין וישראל לכונן יחסים ואומרים כי הם מקווים שההסכם ישפיע לטובה על השלום ועל שיתוף הפעולה באזור ובעולם כולו.
"המהלך מייצג צעד משמעותי לעבר עידן של ביטחון ושגשוג … (וגם) ירחיב את היקף האמצעים הכלכליים, התרבותיים, המדעיים והדיפלומטיים," אמר משרד החוץ באיחוד האמירויות.

*- איראן – ההסכם של בחריין עם ישראל הוא "בגידה גדולה בעניין האיסלמי ובפלסטינים", צייץ חוסיין עמיר-עבדוליאן, יועץ מיוחד לעניינים בינלאומיים ליושב ראש הפרלמנט האיראני וסגן שר החוץ לשעבר.
לידיעה – איראן היתה המדינה המוסלמית השניה שהכירה בישראל כמדינה ריבונית (בשנת 1953) אחרי טורקיה, אך ניתקה קשרים לאחר מהפכת 1979.

*-מצרים – נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אומר כי הוא מעריך את "הצעד החשוב" שנקטו ישראל ובחריין בהסכמה לכונן יחסים דיפלומטיים. ההסכם יסייע בכינון "יציבות ושלום במזרח התיכון, באופן שישיג הסדר צודק וקבוע בנושא הפלסטיני", כך צייץ בטוויטר.

*- טורקיה – משרד החוץ הטורקי גינה בתוקף את החלטת בחריין להקים קשרים דיפלומטיים עם ישראל והוסיף כי ימשיך להגן על האינטרסים הפלסטיניים.
"זה עודד את ישראל להמשיך בא-לגיטימיציה כלפי פלסטין ובמאמציה להפוך את כיבוש אדמות הפלסטינים לדבר קבוע", נכתב בהודעת המשרד.
לידיעה – טורקיה היתה המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה אי פעם במדינת ישראל וממשיכה לשמור על קשריה הדיפלומטיים עימה.

*-ירדן – שר החוץ של ירדן איימן ספאדי אמר בהצהרה כי הצעדים הדרושים להשגת שלום הוגן ומקיף באזור צריכים להגיע מישראל.
ספאדי הוסיף כי על ישראל להפסיק את כל התנהלותה לערעור פתרון שתי המדינות, ולסיים את הכיבוש הבלתי חוקי של האדמות הפלסטיניות. (קרדיט:יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי)

*- הצהרה רשמית של חיזבאללה : חיזבאללה מגנה בחריפות את המהלך של המשטר השולט בבחריין להכיר בישות הישראלית ובכל שאר צורות הנורמליזציה המתוכננות איתה צעד זה בא לאחר מסכת של יחסים סודיים של משטרי הבובות והבוגדים בעמיהם עם האויב והפיכתו לגלוי . כל ההצדקות שצוטטו על ידי שליטים טוטליטריים אלה אינן יכולות להצדיק את הבגידה הגדולה הזו ואת הדקירה הכואבת בעם הפלסטיני.

הערת חבר בקבוצת נציב :  אז חיזבאללה גינה, כמו גם הרש"פ, חמאס, איראן, טורקיה וצדיקים חסידי אומות עולם אחרים, אז חיזבאללה גינה, אז מה? גם כך מאז ההפגנות של השיעים בבחריין בתחילת 2011 עבר דם רע בין בחריין לחיזבאללה, גם ככה חמולת אל ח'ליפה, מאשימים את חיזבאללה בסיוע לאיראן, בלנסות להקים את "חיזבאללה בחריין" וגם כך בתחילת 2016 בחריין הכירה כחברת ה GCC בחיזבאללה כארגון טרור, ובניגוד לקטר, זה לא רק מס שפתיים בקריצת עין.

*- האיחוד האירופי מברך על ההסכם בין ישראל לבין בחריין ואפילו "מכיר בתפקיד שמילאה ארה"ב בהקשר הזה ומאמין שההתפתחויות האלה מייצגות תרומה חיובית לשלום וליציבות במזרח התיכון". באופן בלתי שגרתי, המילה "פלסטינים" מופיעה פעם אחת בלבד בהודעה.

הסכם נוסף: בחריין הודיעה על נורמלזציה עם ישראל - סרוגים

קרדיט לתמונה: שאטרסטוק, חיים גולדברג\סרוגים