בחריין- צפויה התנגדות עממית להסכם הנורמליזציה עם ישראל

להבדיל מאיחוד האמירויות, בבחריין צפויה התנגדות עממית להסכם הנורמליזציה עם ישראל. מי שצפויה ללבות את אש ההתנגדות היא איראן באמצעות תומכיה בממלכה המפרצית שכן יש רוב שיעי שמתקשה לקבל את מרות השלטון של המיעוט הסוני.

נוכח התגברות העניין בבחריין, זו הזדמנות להכיר את הגוף הפוליטי החשוב ביותר של השיעים בבחריין שצפוי להוביל את המאבק התקשורתי והתודעתי כנגד ההסכם החדש.
"האגודה הדתית הלאומית אל וויפאק" הייתה עד לפירוקה בשנת 2016 המפלגה הגדולה בבחריין וייצגה את השיעים. בבחירות האחרונות שהשתתפה זכתה ב-18 מושבים מתוך 40 בפרלמנט אך נדחקה לאופוזיציה בשל הסכם בין המפלגות המייצגות את הסונים וכן חברי פרלמנט עצמאיים. דרכה של המפלגה בפרלמנט הסתיימה ביולי 2016, אז הורה בית משפט על פירוקה בטענה כי היא מעודדת אלימות וטרור. נכסיה של אל וויפאק הוחרמו והועברו לקופת המדינה.

השלטונות בבחריין דאגו בשנים האחרונות לנטרל את הנהגת הארגון. בראש אל וויפאק עומד שיח' עלי סלמאן, אך במהלך 2016 הוא נשלח ל-9 שנות מאסר בכלא לאחר שהורשע בניסיון להפיל את השלטון. גם גורלו של המנהיג הרוחני של אל וויפאק אייתולה עיסא קאסם לא שפר. אזרחותו נשללה ממנו בשנת 2016 לאחר שהשלטונות האשימו אותו בהסתה וניסיון למהפכה. כעבור שנתיים עזב לעיראק.

אל וויפאק בהצהרותיה משקפת את הקו בין טהראן לדאחיה של חיזבאללה. לאחר פרסום ההסכם בין האמירויות לבין ישראל הצהיר קאסם כי הנורמליזציה היא "פשע ובגידה באיסלאם". אל וויפאק הגיבה בהיסטריה על ההסכם בין בחריין לישראל אמש והצהירה כי לשלטון אין לגיטימציה לחתום על הסכם שכזה.

נכון להיום האגודה השיעית הזו די מנוטרלת למרות שהיא זוכה לאהדה בקרב השיעים. עד לפני ארבע שנים לאל וויפאק הייתה מערכת מימון מסודרת שכללה: תשלום דמי חבר, רווחים על השקעות, מענקי מדינה ותרומות. בנוסף במהלך 2006 התקבלה החלטה שמחייבת את חברי הפרלמנט מטעמה להעביר כ-20% ממשכורתם לקופת המפלגה מה שאומר סכום של כרבע מיליון דולר בכל שנה.

How Iran is trying to Infiltrate Bahrein - Young Diplomats

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין