תככים וריגול סביב מסע הבחירות בארה"ב

משרד האוצר האמריקאי הטיל היום סנקציות על ארבעה בני אדם בשל התערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב, בהם חבר פרלמנט אוקראיני שסייע לרודי ג'וליאני, פרקליטו האישי של הנשיא טראמפ, לאתר מידע מלוכלך על המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן.

אנדרי דרקש, שחבר בפרלמנט האוקראיני מזה 22 שנה מטעם מפלגת האזורים הפרו רוסית, תועד בדצמבר האחרון כשהוא נפגש עם ג'וליאני בעת שראש עיריית ניו יורק לשעבר שהפך לפרקליטו האישי של הנשיא, ניסה לאתר מידע שקשור למעורבותם של ביידן ובנו האנטר באוקראינה, וזאת בצל הליכי ההדחה נגד טראמפ בקונגרס.

לפני חודשים אחדים עמד דרקש גם מאחורי פרסום של הקלטות ערוכות של שיחות בין ביידן, בעת שכיהן כסגן הנשיא, לבין נשיא אוקראינה לשעבר, פטרו פורושנקו, שהעלו לכאורה טענות לניסיונות של ביידן לעצור את חקירות השחיתות נגד החברה שאליה היה קשור בנו.

בהודעת משרד האוצר נאמר כי "דרקש היה סוכן רוסי פעיל במשך יותר מעשור, שמר על קשרים קרובים עם שירותי הביון הרוסיים". "הוא היה מעורב באופן ישיר או בלתי ישיר, מימן, הסתיר או היה מעורב באופן כלשהו בהתערבות זרה בניסיון לערער את הבחירות המתקרבות לנשיאות", נמסר.

לרשימת הסנקציות נוספו גם שלושה אזרחים אוסי שקשורים לפעילות של הסוכנות למחקר אינטרנט, הארגון שהקים איש העסקים, יבגני פריגוז'ין, המכונה "השף של פוטין", ואשר מהווה "חוות טרולים" שגם התערבה בבחירות לפני ארבע שנים. השלושה הם ארטם ליפשיץ, אנטון אנדרייב ודריה אסלנובה שמוגדרים כעובדים של הסוכנות שתמכו בחשבונות של המטבעות הדיגיטליים של הארגון כדי לממן את הפעילויות ברחבי העולם.

שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי ההכרזות היום הן "סימן ברור למוסקבה ולשליחיה שאין סובלנות מול הפעילות שלהם". "אנדיי דרקש וסוכנים רוסים אחרים מיישמים מניפולציות והטעיה בניסיון להשפיע על בחירות בארה"ב וברחבי העולם", אמר. "ארה"ב תמשיך להשתמש בכל הכלים שברשותה כדי להתמודד עם קמפיין הדיס-אינפורמציה של רוסיה ולשמור על הגינות מערכת הבחירות שלנו".

האקרים של צבא רוסיה פרצו לתוכנות ההצבעה בבחירות בארה"ב - כלכליסט

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם