אסד הולך לקנוסה: נושאי הדיונים ברקע ביקור משלחת רוסית בכירה בדמשק

רוסיה מאלצת את אסד להסכים לקבל חלק מריווחי מכירת הנפט של הכורדים במזרח המדינה כדי שיוכל להחזיר חובות

בפגישת הפסגה הבאה בין פוטין לאסד ייחתם הסכם שהוא למעשה משכון אוצרותיה של סוריה לטובת החוב לרוסיה

רוסיה דאגה לחסום את מהלכי האיראנים להשתלט על נכסים סורים כדי לאפשר לעצמה המשך שליטה מלאה על סוריה ואבטחת התשלומים בעתיד

משלחת רוסית רמת דרג נחתה בימים האחרונים בדמשק על מנת לערוך שיחות בהשתתפות הדרג הסורי הגבוה ביותר.

שר החוץ הרוסי – לברוב הצטרף למשלחת למחרת וכל הקבוצה הרוסית החלה בדיונים עם הצמרת הרוסית שכללה את נשיא סוריה-אסד עצמו ואת שר החוץ הסורי ואליד מועלם ועוד בכירים.

הנושאים שנדונו בשיחות בדרג כה גבוה לא התפרסמו אך מקורות בסוריה טוענים כי מקצתם נודע להם מפי מקורבים.

כך למשל טוען מכון המחקר הסורי – נורס כי הרוסים רמזו במהלך הפגישה אתמול כי לא יהיה קל ליצור שיתוף פעולה כלכלי אפקטיבי ,בין סוריה לרוסיה , עקב הסנקציות המערביות על משטר אסד, מה לא מאפשר לחברות רוסיות להיכנס לפעילות בסוריה מחשש שהן עצמן יוכנסו לרשימת החברות תחת הסנקציות, אך יתכן שישנן דרכים לפתור נושא זה, והוא לרכך את היחסים עם המיליציות של הבדלנים הכורדים ותומכיהם במזרח סוריה.

במהלך פגישות העבודה שר החוץ לברוב מכתב אישי מהנשיא פוטין לנשיא אסד, שתוכנו לא נחשף, אך ככל הנראה במכתב עודד הנשיא פוטין את אסד להסכים להצעות הרוסיות.

באשר לסגן ראש ממשלת רוסיה, ביקורו נועד לפתח תכנית שיהיה בסיס למסמך הסכמות משותף שייחתם בין רוסיה לסוריה בפגישה הפיסגה הבאה של שליטי רוסיה וסוריה. המסמך אמור לקבוע את צורת הקשר בעתיד הקרוב בכל התחומים החל מביטחון ועד סחר ותרבות.

ראוי לציין כי בישיבות הוועדה החוקתית לא התקדמו אלא בנושא הפסקת העלבת הצדדים אחד את השני , ופירוש הדבר כי עריכת חוקה בתוך פרק זמן קצר לא תהיה ריאלית, במיוחד עד הבחירות הקרובות לנשיאות בסוריה בשנה הבאה, ולברוב ואל-מועלם הדגישו כי אין מועדים להתכנסות נוספת של הוועדה החוקתית. כלומר, הם למעשה רומזים  כי הבחירות יתקיימו לפני שתאושר החוקה החדשה, וזה מסביר את רצון משטר אסד לשבש את עבודת הוועדה החוקתית.

לאור כל הנסיבות הקודמות, משטר אסד אינו יכול  לצפות לגמישות כלשהי בנושא הכלכלה והסנקציות נגדו בתקופה הקרובה, ולכן הנושא של קניית נפט מהמיליציות הכורדיות ומכירתו לרוסים בתמורה לדולרים הוא הדרך היחידה של משטר אסד להשיג את הכסף, וזה מה שרמז עליו שר החוץ הסורי – ו וואליד אל-מועלם כאשר דיבר על המצור של שנות השמונים (השונה מהסנקציות הנוכחיות בכך שחאפז אל-אסד שלט אז על שדות הנפט).

כך שנראה כי לסיכום הביקור אתמול היתה הצעה רוסית לנשיא אסד ללמוד את ההסכם שגיבשה המשלחת ולחתום עליו בתאריך פגישת הפיסגה  הרוסית-סורית שתתקיים בתוך שלושה חודשים, הסכם  הכולל, ככל הנראה, ויתורים לטובת המיליציות הבדלניות (הכורדיות) בתמורה לנפט כדי (שאסד) יוכל להילחם כדי להישאר בשלטון  עד שיתרחש שינוי בעמדת המערב כלפיו.

מעניין לבחון קריקטורה ערבית הלועגת למשלחת הרוסית הבכירה שעשתה בדמשק על מנת לבזוז את אוצרותיה הטבעיים של סוריה בכוח הנשק הרוסי ,שזה הדבר היחיד שמעניין את משטר פוטין בסוריה:

תמונה

לכולם ברור כי שיקום סוריה וכלכלתה  אינה המטרה הרוסית המרכזית אלא איך לגבות את החוב העצום שסוריה חייבת להם אחרי יותר מ-9 שנות מרד שבמהלכן הזרימה רוסיה לסוריה עשרות מיליארדי דולרים בתמיכה במשטר שעמד ערב קריסה.