מידע חדש ומפתיע על פעילות סוכנות הביון הבריטית MI9 במלחמת העולם ה-2

ספר חדש גורס כי סוכנות הביון הבריטית MI9, שעסקה במבצעי חילוץ בזמן מלחמת העולם השנייה, שימשה גם כתוכנית גיבוי עבור הסוכנות למודיעין חוץ (MI6) במקרה של דליפת מידע, כאשר האחראי על הטיפול בנושא היה לא אחר מאשר המרגל הבוגד הבריטי, קים פילבי, אחד הסוכנים הכפולים המפורסמים יותר במלחמה הקרה.

סוכנות MI9, שפעלה במסגרת משרד המלחמה הבריטי בין 1939 ל-1945, התמקדה בפעולות של חילוץ ובריחה של חיילי בעלות הברית משטחי האויב. בסך הכל הצליחה הסוכנות לסייע ל-35 אלף חיילים וטייסים להתחמק מנפילה בשבי, כולל אלפים מהחיילים שחולצו במבצע המפורסם בדנקירק.

אולם ספר חדש של ההיסטוריונית הלן פריי, שמנתח את ההיסטוריה של סוכנות הביון הנשכחת, מעלה שמלבד הסיוע לחיילים בעורף האויב, היא ככל הנראה גם שימשה כיחידת גיבוי עבור ה-MI6 למקרה שהסוכנות למודיעין חוץ תיפגע בשל בגידה או דליפת מידע אחרת.

"סוכנות MI9 החלה בתור ארגון קטן מאד, אבל הפכה למתוחכמת מאד במהירות", אמרה פריי לטלגרף לקראת צאת הספר לאור היום. "אני לא חושבת שזה במקרה. כאשר קוראים את המסמכים, נראה שהכל היה מתוכנן בקפידה. MI9 הייתה מעורבת באיסוף מודיעין ובריגול נגדי במקביל ל-MI6".

אולם החשיפה הגדולה ביותר הייתה כאשר פריי גילתה מסמכים מתוך חדר 900, לב הפעילות החשאית של MI9, שעליהם היה חתום לא אחר מאשר קים פילבי, אז סגן מנהל אגף 5 בסוכנות MI6 שהיה אחראי על ריגול נגדי. פילבי, שהשתייך ל"חמישיית קיימברידג'", צעירים בריטים שגויסו על ידי המודיעין הסובייטי בשנות ה-30, ערק לבריה"מ בשנת 1963.

ביקורת ספר: מרגל בין חברים – קים פילבי והבגידה הגדולה

פריי הודתה כי העובדה שקים חתום על מסמכים מחדר 900 ולא מלשכתו בסוכנות MI6 מעלה תהיות, אולם היא מעריכה שבכירים במודיעין, ובראשם קלוד דאנסי שהיה סגן מנהל הסוכנות, אישרו לו לפעול בשני הארגונים ולכן גוברת הסבירות לגבי המטרה החשאית של MI9.

"אני חושבת שפילבי הקים ארגון חלופי ואני לא חושבת שהוא יכול היה לעשות את זה ללא אישור", הסבירה. "אם MI6 הייתה נופלת, היה צריך חלופה מתפקדת. ייתכן שחדר 900, או אפילו כל MI9, היו ממלאים את התפקיד. זה לא הוכח, אבל הייתי מתאכזבת אם לשירותי המודיעין שלנו לא הייתה תוכנית גיבוי".

SIS – ויקיפדיה

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם