תיעוד הפיצוץ הגרעיני הגדול ביותר שהתרחש אי פעם

תאגיד האטום הממלכתי של רוסיה (רוס-אטום) פרסם לראשונה תיעוד של הניסוי הגרעיני של "פצצת הצאר" ב-1961, הפיצוץ הגרעיני הגדול ביותר שהתרחש אי פעם.

פצצת מימן או פצצה תרמו-גרעינית היא פצצה גרעינית שבתוכה גרעיני המימן עוברים היתוך גרעיני (מיזוג) לגרעינים כבדים יותר, תוך שחרור אנרגיה בכמות עצומה (באופן טבעי מתרחש תהליך זה בכוכבים ובהם השמש). עוצמתה של פצצת המימן גדולה פי 500 לערך משל פצצת האטום, שבה מתבצע תהליך ביקוע גרעיני, ונמדדת ביחידות של מיליוני טונות TNT, מגהטון.

כדי שתהליך ההיתוך יתרחש יש צורך בלחץ עצום היוצר טמפרטורה גבוהה מאוד, תנאים שנוצרים בכוכבים בזכות המסה הגדולה שלהם. בפצצת מימן מושגים תנאים אלה באמצעות פיצוץ פצצת ביקוע כתֶּחֶל לפיצוץ פצצת המימן.

פצצה מסוג זה נבנתה ונוסתה מספר פעמים בהיסטוריה על ידי המעצמות, אולם מעולם לא הופעלה פצצה כזו במהלך מלחמה כלשהי.(וויקיפדיה)

מפציץ טו-95 המריא ב-30 באוקטובר 1961 עם פצצת המימן RDS-220, שזכתה לכינוי "פצצת הצאר", והשליך אותה מעל ארכיפלג האיים נוביה זמליה באוקיינוס הארקטי. הפיצוץ שהתרחש היה בעוצמה של 50 מגה-טון, פי 3,800 מהפצצה האטומית שהאמריקאים השליכו על הירושימה.

כעת, לרגל 75 שנה לתעשיית הגרעין ברוסיה, פורסם הסרט הרשמי של הניסוי, החל משלב הכנת הפצצה, דרך העמסתה על המטוס, ההכנות של צוותי הפיקוד והבקרה, ועד השלכת הפצצה ותיעוד פטריית הענק לאחר הפיצוץ חסר התקדים.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה